Nytt matspørsmål :)

blomstrendemamma

Blir kjent med forumet
Noen som vet om det er ok å spise salami på pizza/pizzaboller? Blir gal av å ikke kunne spise det, er så lei av kokt skinke...
Tenkte kanskje det er ok når mat steker dette i ovnen liksom!?

Du kan spise salami, så lenge den ikkje har ligget åpen i flere dager, det står flere plasser...

Ja, så lenge det er varmebehandlet over 70 grader kan vi trygt spise det.

nemoen skrev:
Du kan spise salami, så lenge den ikkje har ligget åpen i flere dager, det står flere plasser...

Salami står under speket mat på matportalen med helseråd for gravide, det er den vi skal følge, ikke synsing fra andre steder. Så nei, vi kan ikke spise den rett fra pakka den må varmebehandles først som f.eks. på en pizzabolle :-)

Det står på matportalen der jeg nettopp leste at salami og andre vakumpakka kjøttpålegg er tryggt og spise innenfor pakke datoene og om den ikkje ligger for lenge åpen, rå fisk skal man jo heller ikkje spise men det kan du jo og spise noen typer av... Ikkje all spekemat er under samme kategori...

Currrlysue skrev:

nemoen skrev:
Det står på matportalen der jeg nettopp leste at salami og andre vakumpakka kjøttpålegg er tryggt og spise innenfor pakke datoene og om den ikkje ligger for lenge åpen, rå fisk skal man jo heller ikkje spise men det kan du jo og spise noen typer av... Ikkje all spekemat er under samme kategori...

ok. Link?! For dette står nemlig på matportalen:
"Det kan være risiko knyttet til spekemat både i forhold til bakterien Listeria og parasitten Toxoplasma. Frysing vil drepe Toxoplasma, men ikke Listeria. Derfor holder norske matmyndigheter seg til det enkle budskapet at gravide ikke bør spise spekemat. Eksempler på spekemat er fårepølse, salami, fenalår, morrpølse, parmaskinke, serranoskinke osv. Varmebehandler man spekematen, kan den trygt spises av gravide." Og her er linken:
http://matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/listeria_og_toxoplasma_kan_skade_fosteret Salami er nei mat når man er gravid, rart om matportalen motsier seg selv...

Mener ikke å være kranglete her men jeg signerer Currlysue her, les nøye det så står på matportalen.

Når det er snakk om vakuumpakket kjøttpålegg så er gjelder rådet om godt innenfor holdbarhetsdato for kjøttmat som allerede er kokt, som servelat, kokt skinke etc. Salami, fårepølse, spekeskinke går under rått kjøtt selv om det også er vakuumpakket kjøttpålegg.

Ja helt greit for meg spiser det ikkje uansett... Men det er flere steder og da mener jeg ikkje forumer, men mat steder som mener at salami er tryggt... Gjilde feks, går ut med at salamien deres skal være helt trygg for gravide... Men som sakt eg spise det ikkje uansett for eg like det ikkje... Men eg spiste fenalår gjennom hele forje svangerskap konfronterte både lege og jordmor først og di mente d ikkje var farlig, gutten min er frisk og fin han, men har ikkje rørt det denne gang fordi jeg tenker på tenk om jeg skulle være uheldig, for di som får det er uheldige, for det er ikkje ofte det forekommer i spekemat... Men salamien som er vakumpakka er jo faktisk kontrollert på en annen måte og derfor mener di fleste den er trygg...

SALAMI/SPEKEMAT INNEHOLDER LISTERIA.
Denne kan kun drepes ved varmebehandling over 70 grader.

Ikke ta sjangsen på at du kan spise en nyåpnet pakke, for det har nemmelig ikke noe å si hvor fersk den er eller om du spiser sjeldent.

Det går ut på at akkurat DEN biten du spiser kan inneholde listeria.
Dette er en bakterie som kan skade/drepe fosteret.

Vil NOEN ta sjangsen på det??

Ja pizza / pizzabolle stekes jo på minst 180 grader så da dør evt toxo og listeria.

Det man redd for i rått kjøtt (inkludert spekemat som salami, spekeskinke og fårepølse) er toxoplasmose. Denne dør ved dypfrysing eller varmebehandling. Det er ikke farlig hvis man har hatt toxoplasmose før.

I tillegg er man redd for listeria i kjøttpålegg, røkelaks, muggoster og og spesielt rakfisk. Denne dør kun ved varmebehandling over 70 grader. Men man kan spise kjøttpålegg og røkelaks hvis det er ferskt (ikke muggoster og rakfisk).

Er nok uansett liten sjangse for disse sykdommene, men følgene kan være katastrofale hvis man skulle få dem, derfor disse rådene.

Tror Gilde garanterer toxofri salami fordi de fryser kjøttet på forhånd. Tror i grunnen det er veldig liten sjangse for å bli syk av merkevarer (IKKE hjemmespeket), men jeg velger å følge helsemyndighetenes anbefalinger i tilfelle. Dette får være opp til hver enkelt.

Ikke for å stjele tråden, men da er det greit med pepperoni da :D? Har ikke turt å spise noe sånt, men hvis det er greit på pizza, skal jeg ha det neste gang :D

hovedregelen om mat er at så lenge det er ferskt og/eller varmebehandlet er trygt for gravide... så kokt skinke, pepperoni og salami på pizza er trygt... 

Her steker jeg salamipølsa hvis jeg får lyst på det i salat... :)

Det som er uenighet om er mykoster - det nye der er at dette er frarådet av helsemyndighetene, selv om de er basert på pasteurisert melk, da listeria er funnet i denne typen ost, selv om melka har vært pasteurisert... 

Supert:-) nå ble jeg glad! Skal lage pizzaboller med salami i løpet av uka til resten av familien. Ble jo en flott bonus at jeg og kan kose meg med det da:-) supre jenter dere! Står så mye rundt omkring at jeg blir så forvirra..

Back
Topp