Nytt kjøkken

Trebarnsmor<3

Forelsket i forumet
Vi sparer til nytt kjøkken! Ingen av oss er særlig praktisk anlagte, men med et hus som er noen år gammelt, så trenger vi å bli det ;)
Er det noen som sitter på noen gode tips i forbindelse med nytt kjøkken?
Hva kostet deres kjøkken, og hvor har dere bestilt fra/hva anbefaler dere/hva bør vi holde oss unna?

På forhånd takk for hjelpa! :)

Tenk på hva slags løsning som passer deres ønsker og bruk og romløsningen i huset. Er dagens løsning på kjøkkenet bra eller skulle dere ønske noe var annerledes?
Hva føler dere behov for av skap og skuffer? Hvor vil dere ha ovn og andre hvitevarer?
Hvor mye kjøleplass/fryseplass trenger dere?
Overskap eller ikke. Materialer og farge på front og benk...

Tenk på hva slags løsning som passer deres ønsker og bruk og romløsningen i huset. Er dagens løsning på kjøkkenet bra eller skulle dere ønske noe var annerledes?
Hva føler dere behov for av skap og skuffer? Hvor vil dere ha ovn og andre hvitevarer?
Hvor mye kjøleplass/fryseplass trenger dere?
Overskap eller ikke. Materialer og farge på front og benk...

Takk for tips :)

Hvis kjøkkenskapene er i god stand og dere er fornøyd med skap løsningen kan et alternativ være å kun bytte fronter eller male frontene og sette på nye håndtak. Evt også bytte benkeplate, vask og blandebatteri. Kjøkkenet vil bli seende helt nytt ut og koster mye mindre enn om man skal bytte ut hele.

Hvis dere tenker å rive ut alt og sette opp nytt varierer prisene veldig ut i fra hvilke materialer dere ønsker. Rene kjøkkenbutikker er ofte dyrest, mens Ikea er billigst. Uten at Ikea gir noe dårligere kvalitet. Utvalget på Ikea kan derimot være litt mindre. De har f,eks ikke benkeplate i stein hvis man ønsker det.

Generelt kan jeg ikke få nok skap og benkeplass på kjøkkenet. Overskap er et must for meg. Men hvis dere ikke har mye kjøkkenutstyr og ikke bruker kjøkkenet mye så kan det være at dere ikke trenger overskap. Ville stil sp: Bruker dere alle skapene i dag? Føler dere at dere har for mye / lite skapplass?

Bruker kjøkkenet mye. Synes det er praktisk med ovn litt høyere opp på veggen så kan jeg se rett inn og trenger ikke bøye meg for å sette inn / ta ut. Innebygd mikro synes jeg er kjekt for da tar ikke den opp pengeplass og samler heller ikke støv.
Har et stort kombiskap på kjøkkenet og ekstra kjøleskap og fryser på boden ( vi er en familie på 4 snart 5).

I våres pusset vi opp kjøkkenet. Fikk frontene spraylakkert i ny farge (et firma gjorde dette), malte skapstemmene og satte på nye håndtak. Byttet benkeplate (valgte en i kompositt/Stein), vask og blandebatteri. Har stort kjøkken og det kom på ca 50 000.
Kjøkkenet ble som nytt.

Vi kjøpte kjøkken hos Elkjøp. Det er Epoq kjøkken og det er faktisk det gamle Ikea kjøkkenet.

Kjøkkenet kostet 50.000.
Hvitevarene kostet 50.000.*
Montering kostet 50.000.

Mine tips:
Skuffer er bedre enn skap.

Kjøp multifunksjonell ovn. Vi har 2 ovner, begge er stekeovn, den ene er mikroovn i tillegg, den andre er dampovn i tillegg. De er plassert midt på et langskap.

Kjøp stor nok platetopp. Vår er i minste laget, får ikke plass til 4 store kjeler/stekepanner samtidig.

Det finnes ovnsvifte som er en stor runding på platetoppen, hvis du ikke vil bruke et overskap til vifte.

Det er deilig med vask foran vindu. Du står der mye og da har du god utsikt, du ser ikke inn i en vegg.

Ikke plasser oppvaskmaskinen inntil en vegg, ha tilgang til den fra begge sider, og sett den rett ved siden av vasken.

Vær obs på at Elkjøp ikke er like proffe på levering som man kan ønske. Det kan hende du må tilbake en del ganger for å bytte noe.

Vi benyttet oppmåling og montør som Elkjøp anbefalte. Hadde ikke gjort det igjen. De var ikke flinke nok.

Vi tegnet vel kjøkkenet 8 ganger før vi ble fornøyd. La på et lite vinskap og plutselig så det litt stiligere ut :)

* Hadde oppvaskmaskinen og kjøleskap fra før. Kjøpte 2 ovner, 1 platetopp, 1 vifte, 1 vinskap, 1 blandebatteri.

Hvis kjøkkenskapene er i god stand og dere er fornøyd med skap løsningen kan et alternativ være å kun bytte fronter eller male frontene og sette på nye håndtak. Evt også bytte benkeplate, vask og blandebatteri. Kjøkkenet vil bli seende helt nytt ut og koster mye mindre enn om man skal bytte ut hele.

Hvis dere tenker å rive ut alt og sette opp nytt varierer prisene veldig ut i fra hvilke materialer dere ønsker. Rene kjøkkenbutikker er ofte dyrest, mens Ikea er billigst. Uten at Ikea gir noe dårligere kvalitet. Utvalget på Ikea kan derimot være litt mindre. De har f,eks ikke benkeplate i stein hvis man ønsker det.

Generelt kan jeg ikke få nok skap og benkeplass på kjøkkenet. Overskap er et must for meg. Men hvis dere ikke har mye kjøkkenutstyr og ikke bruker kjøkkenet mye så kan det være at dere ikke trenger overskap. Ville stil sp: Bruker dere alle skapene i dag? Føler dere at dere har for mye / lite skapplass?

Bruker kjøkkenet mye. Synes det er praktisk med ovn litt høyere opp på veggen så kan jeg se rett inn og trenger ikke bøye meg for å sette inn / ta ut. Innebygd mikro synes jeg er kjekt for da tar ikke den opp pengeplass og samler heller ikke støv.
Har et stort kombiskap på kjøkkenet og ekstra kjøleskap og fryser på boden ( vi er en familie på 4 snart 5).

I våres pusset vi opp kjøkkenet. Fikk frontene spraylakkert i ny farge (et firma gjorde dette), malte skapstemmene og satte på nye håndtak. Byttet benkeplate (valgte en i kompositt/Stein), vask og blandebatteri. Har stort kjøkken og det kom på ca 50 000.
Kjøkkenet ble som nytt.
Jo, IKEA har benkeplate i stein:)

Ellers anbefaler jeg å bare ha skuffer og ikke skap fra hoftehøyde og ned... Mye lettere å ta inn/ut det som er i en skuff, og enklere å holde orden:)

Tenk over hvilken stil dere har i huset, og hvilke farger dere ikke blir lei av. Fronter er dyre å bytte ut! Et rødt kjøkken f.eks. kan gjøre det vanskelig å få solgt hvis dere skal flytte en gang.

Jo, IKEA har benkeplate i stein:)

Ellers anbefaler jeg å bare ha skuffer og ikke skap fra hoftehøyde og ned... Mye lettere å ta inn/ut det som er i en skuff, og enklere å holde orden:)

Tenk over hvilken stil dere har i huset, og hvilke farger dere ikke blir lei av. Fronter er dyre å bytte ut! Et rødt kjøkken f.eks. kan gjøre det vanskelig å få solgt hvis dere skal flytte en gang.

Har de? Fant ikke det når jeg så på nettet. Da lærte jeg noe nytt. Takk :)

Back
Topp