Nytt eller brukt bilsete?

Drittkjærringa

Flørter med forumet
Hva mener dere om bilseter til baby/barn, kjøpe nytt eller brukt? Driver å diskuterer dette med mannen da han mener at brukt er like fint som et nytt (sålenge det er i fin stand). Da jeg fikk frøkna, som nå er 4, visste jeg ikke bedre, så vi kjøpte brukt. Aldri vært noe problem med de setene vi har hatt, men jeg vet jo litt mer nå. Som f.eks at hvis setet bare faller i gulvet er det liksom nok til at det ikke er trygt lenger( fikk vite det i en butikk i går). Det ligger jo så mye ute på finn, så jeg blir så usikker. Jeg har mest lyst til å kjøpe nytt!

Jeg har vært motstander av brukt bilsete en periode, men det la jeg fort fra meg da vi fant ut at det blir veldig dyrt i lengden :( Vi hadde ikke råd til å kjøpe nytt så ble brukt (etter babysetet) Jeg var veldig streng når det kom til å kjøpe, jeg skulle se kvittering på når det var kjøpt og når jeg var å så på det prøvde jeg å se etter alle mulig "skader" (men dette var et større sete da). Det gikk også an å kontakte Besafe og få ny isopor om man ville bytte det ;) Men det droppet jeg :) Eneste er jo at man må stole på at det ikke har skjedd store skader på det? Vi kommer til å bruke snuppa sitt til lillebror nå, og det har jo fått seg noen dulk her og der når vi har gått inn døra eller satt det ned på bakken, så jeg vil tro det er like trygt ;) Bare vær ekstra nøye når du er å ser på det ;)

Hva mener dere om bilseter til baby/barn, kjøpe nytt eller brukt? Driver å diskuterer dette med mannen da han mener at brukt er like fint som et nytt (sålenge det er i fin stand). Da jeg fikk frøkna, som nå er 4, visste jeg ikke bedre, så vi kjøpte brukt. Aldri vært noe problem med de setene vi har hatt, men jeg vet jo litt mer nå. Som f.eks at hvis setet bare faller i gulvet er det liksom nok til at det ikke er trygt lenger( fikk vite det i en butikk i går). Det ligger jo så mye ute på finn, så jeg blir så usikker. Jeg har mest lyst til å kjøpe nytt!

Personlig er jeg kanskje over gjennomsnittet opptatt av sikkerhet i bil. Har mistet to av mine nærmeste i bilulykke. Problemet med brukt bilstol er at du ikke vet sikkert hva den har vært utsatt for: ulykker, mistet i bakken eller annet. Har det skjedd noe kan den tåle mindre enn den skulle gjort, eller ikke fungere helt som det skal, hvis uhellet skulle være ute. Marginene kan noen ganger være små og avgjørende for forskjellen mellom liv og død. Men man har selvfølgelig aldri garantier uansett. Man vil vel stortsett ikke merke forskjell på nytt og brukt ellers til daglig. Bilstol er en av tingene vi har prioritert å kjøpe nytt. Da ville jeg heller kjøpt brukt vogn, seng, stellekommode og andre kostbare ting. Men er helt enig i at det er dyrt å kjøpe nytt.

Barnashus har bilstoldager fram til 21.juni, så kanskje kan dere finne noen på tilbud der? Der kjøpte vi nettopp :)

Jeg kjøpte et brukt sete, men det er ganske nytt. Håper at alt er i orden med det, men man kan jo aldri vite helt sikkert uansett. Eneste jeg vet er at det er til transport hjem fra sykehuset, og at vi ikke bruker bil noe særlig (vi har ikke bil nå heller). Så jeg håper det går fint :)

Jeg har kjøpt nytt av sete 2 og 3, da disse er i bruk såpass lenge. Babystolen har jeg fått tak i brukt av venner og familie som akkurat har flyttet ut av dem til begge gutta og lillemor skal også bruke den minstemann satt i. Den er jo knapt 3 år gammel og pent brukt. Men jeg vet ikke om jeg hadde turt å kjøpe av noen jeg ikke kjente godt...

Vi kjøpte på tilbud, 2300,- for sete og base som også kan brukes til neste størrelse.
Tok ikke sjansen på å kjøpe brukt fra finn. Vogn derimot kjøpte vi fra finn.

Jeg er kanskje sær, men når det kommer til akkurat bilsete mener jeg at det er verdt hver eneste krone og synes ikke dette er utstyret man skal spare på. Vogn, vugge, babycall o.l har jeg kjøpt brukt, men prisen vis noe skulle gå galt i bil er så mye større en å legge litt ekstra i ny bilstol.

Æh. Så et sete som er testet til å tåle en kollisjon i bil å går igjennom den testen tåler nødvendigvis ikke å bli mistet i bakkn? Synes det høres litt skummelt ut jeg :( vi kjøper brukt av venner og familie. De vet jeg at vi kan stole på. Men tror ikke jeg hadde kjøpt fra noen vi ikke kjenner, da vet man jo ikke hva setene har vært gjennom..

Her kjøper vi nytt uansett. For man vet aldri om det har vært utsatt for noe selv om de sier at det aldri har kommet ut for ei ulykke osv. Man bør uansett bytte ut stolene etter 4 år eller bytte isopot ettersom den blir skikkelig hard. Jeg har kjøpt alle stolene til datteren på 7, og kommer til å gjøre det med denne også :)

Kjøpe nytt eller brukt fra noen man kjenner, slik at man kan være sikker på at d ikke har vært utsatt for noe:) man kan og inngå sånn avtale (med f. Eks. If eller gjensidige) hvor man kan lease bilsete og bytte ved behov :)

Takk for mange svar! Jeg tror det blir til at vi kjøper nytt. Fikk mannen til å lese alt dere hadde svart, å det tror jeg gikk litt inn på han :D

Vi har kjøpt nytt hele veien til de to eldste, lille i magen får nå brukt første sete som er brukt av lillesøster, så da vet vi at det ikke har vært utsatt for noe :)

Eg meinar å ha lest ein plass at seter som ikkje har vert utsatt for ulykker og er under 7 år gamle skal vere OK. Vi får låne babysete frå familie, men kjøper nok nytt sete i neste størrelse.

Jeg tenkte i utgangspunktet at jeg ikke trengte å kjøpe nytt, da jeg kjøpte nytt til førstemann og det er fint brukt og vi har tatt godt vare på det. Men så leste jeg på trygg trafikk at selv om setet ikke har vært utsatt for noen sammenstøt, så svekkes utstyret etter 8-9 åt og min første sønn nærmer seg jo 9 år. Litt surt og måtte kjøpe et nytt, men jeg tror faktisk at jeg blir å gjøre det...

Back
Topp