Nyttårsaften, barnefar og alkohol

Soffi23

Elsker forumet
Hei! Hvordan gjør dere det med alkohol på nyttårsaften i år? Vi er invitert på nyttårsfest med gode venner. Jeg har sagt at jeg blir hjemme, men tar gjerne en tur rett før kl blir 00:00 så jeg får «feire» det nye året med gjengen.

Har tidligere sagt til samboer at han må jo bare være der hele kvelden, men nå begynner jeg å bli rimelig usikker... det er jo bare 11 dager til termin den dagen. skal jeg ta sjansen på at det ikke skjer noe og at samboer kan ta noen øl?

Siste dagene har nettene blitt så urolige for meg og jeg kjenner mye på kynnere og nedpress. Bekkenet har siste 2 dagene blitt mye værre, men jeg føler ikke for å bli helt hysterisk heller, plutselig går jeg på overtid...


Hva gjør dere med nyttårsaften?
 
Har bedt barnefar være alkoholfri siden uke 38. Null problem, sier han. Kommer jo sannsynligvis ikke til å gå høygravid i jula flere ganger, så ser ikke noe problem i at han må "ofre" alkohol en måneds tid. Andre ting som er mye viktigere nå:) Skulle bare mangle, mener jeg.
 
Heia, minstemann her i huset (4, snart 5 år) er født 6. Januar og jeg husker situasjonen ang nyttår også. Jeg hadde termin 5. Januar og svangerskapet hadde vært i fare hele veien og var "sengeliggende" de siste 6 månedene, så her trodde vi ikke at vi fikk oss over nyttår engang så vi snakket om hva som var OK på nyttårsaften i god tid. Vi ble værende hjemme alle sammen, og siden vi har et eldre barn også så har vi ikke alkohol i huset. Men jeg gå mannen OK til å ta seg ei øl eller to om han ville på denne dagen, men han fikk bli full eller finne på at han ikke skulle komme hjem før neste dag etc. Han valgte å bli hjemme med oss og drakk derfor ikke, men det at han fikk OK fra meg i det hele tatt var kjempekjekt for han :p
Anbefaler dere å bli enige og ha en avtale dere begge er komfortable med på forhånd ihvertfall! Og dersom noe skulle skje, så ha nødplanen klar også! F.eks alltid ha lyd på tlf, kom hjem til bestemt tid uansett mtp hvor vanskelig det kan være å ringe noen på nyttårsaften pga trafikken, begrenset inntak av alkohol og en back up sjåfør om ingen andre enn mannen kan kjøre til sykehuset :)
 
Her blir det ikke alkohol på nyttår siden vi uansett bare skal være hjemme, men hadde vi vært invitert noe sted hadde det nok uansett blitt veldig begrenset.. helst ingenting da heller. Utrolig kjipt om noe skjer og man ikke har en kjørbar mann..
 
Vi skal spise hos foreldrene mine, og så tar vi nok resten av nyttår hjemme hos oss selv :) her drikker sjeldent mannen uansett, så det er liksom ikke ett spørsmål om alkohol når terminen er innen en uke :) men ville han tatt en øl til middagen så hadde jeg ikke stoppet han, men vet han ikke gjør det så tett opptil termin :)
 
Vi tar det rolig, bare oss tre hjemme. Vi har vært på masse juleselskap som inkl. litt alkohol siste dagene og jeg har ikke vært bekymret for det.. mannen min kan godt ta en øl eller to på nyttårsaften om han ønsker det. Vi har kort vei til sykehuset og jeg skal nok klare å kjøre selv om det er sånn at han ikke er kjørbar akkurat når vi MÅ inn... sist gang var vi hjemme i 12 timer med rier før vi dro inn. Kan jo så klart gå litt fortere nå men jeg stresser ikke :)
 
Vi feirer med venner og barn med middag hos oss, videre til en stor feiring naboer og barn. Nær 30 store og små. Barnefar er alkoholfri, max 1 øl. Kjørbar med tanke på meg og evnt barn.
 
Her blir det kun oss to hjemme hos oss selv. Frøkna (hunden vår) er sendt avgårde på hytta med mine foreldre og blir der til vi kommer hjem fra sykehuset 4./5. januar.
Har vært veldig deilig å bare være oss to denne romjulen og fått litt tid alene før han lille kommer om kun tre dager!!! Mulig samboer tar et glass vin til middagen i morgen, men han har faktisk ikke vært så interessert i alkohol den siste tiden ;) litt overraskende da han ellers er en stor vinelsker!
 
Da har jeg snakket med samboer og vi har planen klar:hilarious: Han drar på festen når det starter og tar med seg 2-3 pils. Så sjekker han med meg etterhvert hvordan formen er, er forma fin kl 23.00 tar han siste ølen da, og jeg tar turen bort for å gå inn det nye året med gjengen kl 00.00! Skulle det mot formodning skje noe iløpet av kvelden så er han ikke i nærheten av overstadig beruset og rekker nok fint å bli edru til lillemann er ute:joyful: Det er iallefall en plan vi begge er fornøyde med:D
 
Vi bor forresten bare 5 minutter fra sykehuset med bil, og har en reservesjåfør dersom ting skulle gå fort:)
 
Nå har vi barn på nyttår, så blir ikke noe alkohol uansett. Tror ikke det hadde blitt noe uten barna heller. Men tror ikke det hadde blitt krise om han hadde tatt seg boen øl, hadde sagt han måtte ha kjent litt på det selv.. skjer det noe så blir man jo ikke edru, men det går ann å være måteholden..
 
her må han gjerne drikke, jeg sa at det blir nå en pinlig affære om han må være med bedugget til sykehuset :p Men han er temmelig måteholden .En øl eller tre må han gjerne ta, her er det null sjans for fødsel tror jeg.
 
Her er barnefar edru, og det er hans eget valg :) Vi bor 3 timer unna sykehuset så han vil være sikker i tilfelle noe skjer, vanskelig med nødsjåfører når våre nærmeste venner nettopp har fått barn selv :')
 
30 dager til termin her så han drikker fortsatt alkohol om han vil, men hvis jeg var deg så tror jeg det hadde vært litt nei til alkohol så nærme termin. Kjedelig for han og om han ikke kan kjøre deg på føden... Mannen min er ikke så glad i å drikke uansett så ikke så vanskelig for han å takke nei :happy:
 
Her får mannen kose seg på nyttårsaften :happy: ingen tegn at noe er på gang og tror ikke jeg kommer til å styrt føde i natt. Han drikker aldri mye da og han blir hjemme på nyttårsaften sammen med nærmeste familie, så er ikke noe fest han/vi skal på. Om noe skjer får jeg ringe etter en ambulanse så jeg kommer meg til sykehuset :knegg:
 
Back
Topp