Nyskjerrig : hal-hal kjøtt

Lille-My

Glad i forumet
Altså... Nå lurer jeg rett og slett bare på om det er tilfellet at når dyr blir slaktet på denne måten, Lever de mens de blir tømt for blod? Er det det som gjør det til hal-hal kjøtt???
Såg noe om det på tv, og synes det ser så grusomt ut!!!

hvis du søker på google, så finner du svar der  :P 
betyr hovedsakelig alt som er "lovlig" i sharia, men det står også om dette med kjøtt å sånt, at det er tilbredt riktig :P 

Prøvde og finne det på nettet... Men fant ikkje! Kanskje bare jeg som søker feil :P eller ser feil kanskje :D

Leah`s mamma skrev:
Prøvde og finne det på nettet... Men fant ikkje! Kanskje bare jeg som søker feil :P eller ser feil kanskje :D

Du finner det sikkert hvis du søker på riktig ord. Det heter halal nemlig ;o)

Mener det er sånn at de kutter strupen dems og lar blodet renne ut.emoticon

Det finnes noen grusomme videoer på youtube.. helt forkasterlig spør du meg!

Det heter forresten halal, ikke hal hal

Hahaha :D ja der har vi gjerne problemet ;)

Ja tror det var det som foregikk da jeg såg det på tv... Uffda!

Leah`s mamma skrev:

Det heter hal-al, sikkert derfor du ikke finner det på nettet. :)

Dyrene blir avlivet ved å bli tømt for blod. I norge mener jeg det er vanlig å bedøve dyrene først.

mammatileijente skrev:
Det finnes noen grusomme videoer på youtube.. helt forkasterlig spør du meg!

Sign

"Selve slaktingen må skje ved at de to hovedpulsårene i strupen kuttes med et raskt kutt. Kroppen skal tømmes for mest mulig blod så raskt mulig. Også luftrør og spiserør skal kuttes. Etter norsk lov må alle dyr som slaktes bedøves før blodtapping.. Bedøving før slakting bryter ikke med halal, så lenge dyret fortsatt er levende når det slaktes" (fra Wiki)

For at det skal være ekte halal, må en del andre kriterier også følges. Dyret skal ikke se andre dyr bli slaktet, det skal tas vekk, og dyret skal ikke skjønne at det er det som skjer. 

Og så må det være en muslim som slakter, det er påbudt med skarpe kniver sånn at det skjer så fort som mulig osv... Det tar ca 45-60 sekunder, om man ikke bruker strømbolt sånn som man gjør her først, da tar det vel litt lenger tid igjen... 

sykt sykt sykt.
bare tanken på at folk støtter dette, og velger å spise dette kjøttet gjør meg kvalm..
jeg vet det er noen muslimer her inne, og jeg syntes de virker som hyggelige mennesker , alle sammen..
men dette , at de faktisk går god for denne måten å mishandle dyr på, gjør at jeg aldri kunne hatt dem innpå meg i livet.
at de velger å støtte dette, gjør at jeg ikke har noe respekt for dem utover normal folkeskikk..
jeg dømmer dem ikke pga. hva de mener om gud og tro, men hvordan de velger å behandle disse dyrene...

jeg blir dårlig... 

og jaaada.. jeg kan sitter her å kaste kampestein.. for jeg er vegetarianer;)

*Meya* skrev:

For at det skal være ekte halal, må en del andre kriterier også følges. Dyret skal ikke se andre dyr bli slaktet, det skal tas vekk, og dyret skal ikke skjønne at det er det som skjer. 

Og så må det være en muslim som slakter, det er påbudt med skarpe kniver sånn at det skjer så fort som mulig osv... Det tar ca 45-60 sekunder, om man ikke bruker strømbolt sånn som man gjør her først, da tar det vel litt lenger tid igjen... 

si hva du vil om at dyret ikke skal skjønne hva som skjer...
http://www.youtube.com/watch?v=h_bZzxep87c
denne filmen snakker for seg selv.

Serenity skrev:

*Meya* skrev:

si hva du vil om at dyret ikke skal skjønne hva som skjer...
http://www.youtube.com/watch?v=h_bZzxep87c
denne filmen snakker for seg selv.

Er ikke så mye annerledes når vanlige kyr som ikke slaktes halal, slaktes.

Her er en annen side av saken: http://www.youtube.com/watch?v=quhVxLUwiBw Tror ikke man ser noe slakt der, men han viser hvordan han gjør det. Kanskje han slakter i del to, den har jeg ikke fått sett enda, visste ikke at den var lagt ut før nå.

jeg har selv skutt min egen hest med boltepistol. siden det ikke var noen annen utvei, og det måtte gjøres. det var et smell og hun var borte.

som jeg sa , jeg er veggis, og syntes ingen av måtene ting blir gjort på er bra.
men av alle måter å slakte på, syntes jeg halal er den aller værste.

folk kan forklare og tegne og fortelle så mye de vil. det er og blir en inhuman og grusom måte å slakte på. 

men det er kun min mening. og det viktigste er jo at folk for ha sine egne meninger... 

Dyrene blir jo som ved annen slakting bedøvd først, så jeg ser ikke problemet. Grunnen til at dyret skal ha hjerteaktivitet når strupen kuttes er jo at det skal tappes for mest mulig blod.

Til opplysning:
Halal betyr tillatt, og er basert på muslimsk tradisjon. Dette innebærer at dyret i seg selv er tillatt i islam. Eksempel på dyr som er tillatt er okse, lam og kylling. Av dyr som ikke er tillatt kan nevnes gris og rovdyr.

Alt kjøtt i Nortura, både hvitt og rødt, slaktes i tråd med samme forskrifter og de krav som norske mat- og helsemyndigheter til enhver tid stiller.

Kjøtt til det muslimske markedet (såkalt halal-kjøtt) slaktes på samme måte som kjøtt til det ordinære markedet, det vil si at dyret bedøves før avliving, og at dyret avlives på samme måte som det øvrige kjøttet.

Forskjellen mellom ordinært kjøtt og halal-kjøtt er at kjøttet velsignes av en muslim som er godkjent for å gjøre dette av Muslimsk Råd. Denne personen er naturligvis underlagt samme hygiene- og kvalitetskrav som andre medarbeidere i Nortura.

Halal-velsignet kjøtt er merket og selges ikke som ordinært kjøtt. 

» Se også Forskrift om dyrevern i slakterier
Fastsatt av Landbruksdepartementet 28. august 1995 med hjemmel i lov
20. desember 1974 nr. 73 om dyrevern § 24c. Se spesielt § 14 – 19.

Det er riktig som Meya sier, ikke-halal slakting er ikke så veldig annerledes enn halalslakting, og om alle regler for halalslakting følges vil jeg vel si at det er "mer humant" å slakte på halal måten.
Slik skjer vanlig slakt:
Gris
For å tvinge grisene frem til bedøving før slakting, er det lovlig å gi dem elektriske støt hvert tiende sekund, og hvert støt kan vare i inntil ett sekund
Inne i slaktehuset bedøves dyrene enten med elektrisk støt eller gass. Elektrisk bedøving foregår ved at grisene får satt en tang med elektroder over hodet. Gassbedøving foregår ved at grisene settes i en liten heis og senkes ned i et gasskammer fylt med CO2 noe som i undersøkelser har vist seg å være svært pinefullt for dyra.

Dyrene skal være bedøvet når de heises opp etter bakbeina og halspulsårene skjæres over slik at de tappes for blod
.
Når det gjelder storfe skal de bedøves med strømtang eller med boltepistol før de heises opp etter bakbeina og får kuttet over hovedpulsåren. Det er lov å gi storfe over et år elektriske støt for å få de til å gå inn i slaktebåsen.
I tillegg skjer det forferdelig mange ulykker under transportering, og ofte kan det være flere skadede enn "hele" dyr som kommer frem. 
Det beste er å kjøpe kjøtt som er behandlet godt helt frem til slakting, les f.eks denne http://www.dyrevern.no/kampanjer/dyrevelferd/dyrehold_til_inspirasjon/slakterier fra dyreveraliansen. Det finnes alternativer!

Hva i helsikken??? Fy flate så guffent! Er jo dyremishandling jo....

Back
Topp