Nysgjerrighet for andres religion/livssyn...

Lady m/ Baby

Elsker forumet
Inspirert av Jehovas vitne-tråden...

Ungene mine er døpt og feirer jul osv, altså følger vanlig kristendom som de fleste her i landet..
Men i bhg har de en unge som er muslim og barnehagen dro med 4 og 5 åringene å besøkte en moske for å se hvordan det ser ut der.
De har også vært på besøk i kloster..
Vi er verken muslim eller katolsk kristen (eller hvordan kristen tro nonnene tilhører)

Men det ville falt meg inn å ikke la ungen min være med på disse besøkene fordi vi ikke tror på de tingene.
Jeg ønsker jo at hun skal lære om hvordan andre praktiserer sine religioner/livssyn så hun ikke trenger å ha "fremmedfrykt" for å sette det litt på spissen..

For meg ligger det mye i at mine barn lærer om jul og påske på skolen, og trenger ikke feire det hjemme for å vite hva det er for noe... Ikke trenger de være hos hinduer for å lære om Divali eller gå på bursdager for å vite hva det er for noe.

Vi gjør det vi synes er riktig for våre barn, og så får alle andre gjøre det de synes er riktig for sine barn. Jeg ønsker mine barn ikke bare lykke i dette livet, men også i etterlivet. Og det er hva som teller mest for oss egentlig. Klart, om jeg tar med ungene mine på julefeiring selv om jeg vet at det er imot min tro (slik jeg ser det, ikke alle er enig!) så er det jo jeg som vil bli straffet i det neste livet, og ikke de.

....og mine barn er med på slike omvisninger altså! Både i kirker, moskeen og hva det måtte være!

Syns d e vikti at ungan får sjå at d fins fler måta å lev på. Å at ikke en type e nødvendivis den "riktige" måten for all, men at folk e forskjelli, å at man ska få tru på d man vil tru på, å at man ska vær tolerant ovenfor de andre sine tradisjona å.

Å da syns æg d e kjempefint at skole/bhg tar me sæg ungan både i moske å kloster å d som e, for å vis mangfolde her i verden [:)]

Jeg synes det er viktig med forståelse og respekt.
Vi er muslimer men respekterer andre religioner og.
Ungene her i huset er med på alt[:)]
For noen dager siden var de i kirka og så på juleforestilling.

ORIGINAL: ~StRaToS~

Jeg har aldri sagt at jeg ikke repsekterer andre! Eller forstår. For all del.

Men direkte kristne handlinger trenger de ikke være med på, for å respektere!

ORIGINAL: *Meya*

ORIGINAL: ~StRaToS~

Jeg har aldri sagt at jeg ikke repsekterer andre!
Eller forstår. For all del.

Men direkte kristne handlinger trenger de ikke være med på, for å respektere!

Det har jeg vel aldri påstått...

Jeg sendte sønnen min på kirken med barnehagen- han blir 4 år om 4 mnder - vil at han skal bli kjent med kirke og og andre feiringer nordmenn har- faktisk var han dene ene muslimke ungen som dro til kirken- og mannen min hadde fått sp. mange ganger om det stemte og om arda skulle være med på kirken, og han svarte ja.. Men sønnen min trodde at han var å besøkte en moske[:D] Vet ikke om det har noe med å gjøre med at Vår tros-samfunn i Drammen overtok baptist kirken for noen år tilbake og gjorde det om til moske - kanskje guttungen så noen "likheter" ?? Vet ikke jeg, men han var sikker på at det var en moske han hadde besøk- og jeg lo godt og lenge [:D]

Back
Topp