Nysgjerrig på ramadan :)

enogtosmå

Gift med forumet
Hei dere :)

Jeg er litt nysgjerrig på ramadan.. Hva er egentlig Ramadan? Jeg vet mange muslimer faster fra et tidspunkt på dagen og til på kvelden. Er Ramadan en slags feiring? Hvorfor har man Ramadan? Kan man drikke på dagen selvom man faster? tenker på nå som det er så fryktelig varmt jeg :)

Jeg spør bare fordi jeg er nysgjerrig og ikke vet :)

spirrevippvipp skrev:

Jeg er litt nysgjerrig på ramadan.. Hva er egentlig Ramadan? Jeg vet mange muslimer faster fra et tidspunkt på dagen og til på kvelden. Er Ramadan en slags feiring? Hvorfor har man Ramadan? Kan man drikke på dagen selvom man faster? tenker på nå som det er så fryktelig varmt jeg :)

Ramadan er en måneds faste. Vi fster fra soloppgang til solnedgang, ikke drikke, røyk, mat, sex, kjefte, bråke, snakke stygt, osv... Null og nada.

Vi faster for å tenke på Gud. For å kunne føle hvordan det er å være fattig, og ikke ha det vi har...

Og nei ikke noe drikke heller.

Er id en slags slutt på ramadan? Hvordan opplever dere det når dere faster? blir dere slitne osv, eller gjør tanken på at man gjør det for Gud at man ikke blir det på en måte?

HeDa skrev:
men er det forsvarlig å ikke drikke når det er så varmt da??er det noe unntak for barn?

Det er visst unntak for syke, svake og trengende har jeg hørt, men om det stemmer, det vet jeg ikke

spirrevippvipp skrev:
Er id en slags slutt på ramadan? Hvordan opplever dere det når dere faster? blir dere slitne osv, eller gjør tanken på at man gjør det for Gud at man ikke blir det på en måte?

Id er dagen etter Ramadan er ferdig, første dagen i måneden etter.

Ja jeg blir sliten, men dette er min 20 Ramadan, så det går fint. Faster også noe innimellom ellers i året, forsøker faste mandager og tirsdager, men ikke hver uke da.

*lykkeligst* skrev:

HeDa skrev:
men er det forsvarlig å ikke drikke når det er så varmt da??er det noe unntak for barn?

Det er visst unntak for syke, svake og trengende har jeg hørt, men om det stemmer, det vet jeg ikke

Ja, barn faster ikke, men etter puberteten er det obligatorisk. Nå er det så lange dager at det er sikkert litt tøft for alle og enhver, mne det hjelper jo fint at skolen ikke starter før 22 da.

Om det var uforsvarlig hadde aldri Gud bedt oss om det.

*Meya* skrev:

spirrevippvipp skrev:

Ramadan er en måneds faste. Vi fster fra soloppgang til solnedgang, ikke drikke, røyk, mat, sex, kjefte, bråke, snakke stygt, osv... Null og nada.

Vi faster for å tenke på Gud. For å kunne føle hvordan det er å være fattig, og ikke ha det vi har...

Og nei ikke noe drikke heller.

Hadde tenkt å skrive den lange stilen, men syns du forklarte det ganske greit i noen få setninger. 

Ps. hvordan går det med deg idag? Foreløpig går det veldig greit hos meg. merker ingenting! :D

Merker ikke noe særlig nei.

spør meg heller klokken 2215 i kveld :p

Jeg må bare si at jeg har stor respekt for at dere klarer det jeg altså. Jeg tror jeg ikke hadde klart mer enn en dag en gang jeg altså..

Back
Topp