Nyresteinsanfall i graviditeten

Har du hatt nyresteinsanfall mens du var gravid/ikke gravid?

• Ja, mens jeg var gravid

Votes: 7 25,9%
  • Ja, men ikke i graviditeten

Votes: 2 7,4%
  • Ja, hatt det i graviditet og som ikke gravid

Votes: 2 7,4%
  • Nei, aldri hatt det

Votes: 16 59,3%

• Antall som har svart
    27

Esuna

Blir kjent med forumet
Jeg fikk dette i går kveld/natt og fy faderen så vondt. Førstegangsgravid her, så får den sikkert igjen at det ikke er så vondt i forhold til fødsel, men har brukt det også som trening til fødselen med pusteøvelsene og sånn ihvertfall :hilarious: Skal ta videre smerter som trening til fødselen har jeg bestemt meg for :hilarious:

Fått paralgin forte som tar unna toppene på legevakten, men ikke alle smertene. Skal følges av fastlegen om dette ikke gir seg. Ikke optimal behandling siden NSAIDs(ibuprofen) er egentlig det de anbefaler at nyrestein skal behandles med. Får håpe den kommer fort ned ihvertfall og at smertene ikke blir verre ellers er neste trinn for smertelindring for gravide å bli innlagt for å få morfin og har virkelig ikke lyst til det.

Har ikke vært bekymret for jenta mi i hele forløpet da jeg har kjent at hun har sparket som normalt og over tid :Heartred

Oppdaterte meg på dette i natt med kilder for helsepersonell, mens jeg lå og ventet for å se om smertestillende hadde noe effekt. Og der sto det at menn har dobbelt så høy forekomst av dette i forhold til kvinner, men gravide har faktisk 2-3 ganger større sjangser for å få det enn ikke-gravide kvinner som overrasket meg litt. Bare for å ha skrevet det så er det beregnet at ca 2 av hver 1000 innbygger som er plaget med dette om noen lurer på det.

NB! til dere som bekymrer dere lett, ikke bli bekymret for å få dette vær så snill, prøv å kos dere med graviditeten istedenfor ;)

Oppretter en poll på spørsmålet mitt siden jeg ble nysgjerrig på hvor mange som har hatt det makkverket her i graviditeten:woot:

Og ærevære dere som får plager tidlig i graviditeten eller store/mange plager generelt, dette er min første større plage i graviditeten som kommer i uke 30 bortsett fra noe leggkramper på natt! Jeg hyller dere! :gen053

Eg har bare hatt det som ikkje gravid og vet ikkje ka eg sku gjort vist eg fikk det no for her er det eneste som tar det stor dose voltaren sup eller som sprøyte i baken som man ikkje kan ymt som gravid :facepalm:

No hadde eg født før eg fikk det første gang og vil si fødsel er vondere men unner ingen nyrestein heller. :wacky:

Eg har bare hatt det som ikkje gravid og vet ikkje ka eg sku gjort vist eg fikk det no for her er det eneste som tar det stor dose voltaren sup eller som sprøyte i baken som man ikkje kan ymt som gravid :facepalm:

No hadde eg født før eg fikk det første gang og vil si fødsel er vondere men unner ingen nyrestein heller. :wacky:

Nei, fy faderen det er noe svineri! Vil tro at detta er en god nummer 2 etter fødsel ja som du skriver når jeg kommer dit :hilarious: :joyful:

Ikke hatt nyrestein, men fikk gallesteinsanfall når jeg var 32 uker på vei i sist svangerskap. Hentet av ambulanse for vi skjønte jo ingenting og med smerter som en fødsel.
Hadde 24 gallesteinsanfall før galleblæra ble operert ut når lillebror var 8 uker gammel.

Håper virkelig ikke jeg får nyrestein i svangerskapet her og krysser fingrene for at det gir seg snart til deg!! :Heartred

Ikke hatt nyrestein, men fikk gallesteinsanfall når jeg var 32 uker på vei i sist svangerskap. Hentet av ambulanse for vi skjønte jo ingenting og med smerter som en fødsel.
Hadde 24 gallesteinsanfall før galleblæra ble operert ut når lillebror var 8 uker gammel.

Håper virkelig ikke jeg får nyrestein i svangerskapet her og krysser fingrene for at det gir seg snart til deg!! :Heartred

Gallestein høres ikke noe godt ut det heller! Ser på pollen så ikke mange som har svart men ser ut som om det ikke er så ofte at man får det eller mange som har hatt det. Skal aldri si aldri men antageligvis små sjanser :shy: Ikke bekymre deg for det ihvertfall ;)

Takk for tanken :Heartred Gudskjelov gitt seg her, så håper steinen er kommet helt ut og at det ikke kommer noen nye!

Ønsker ikke dette til noen av hverken det ene eller det andre :)

Man kan også få hydronefrose i svangerskap. Jeg fikk det i uke 34 og endte opp høygravid med dren i den ene nyra. Google «hydronefrose gravid». Det er mange av de samme symptomene som ved nyrestein og de var usikre på om det var nyrestein hos meg. Det var ikke det, men en stor baby som tydeligvis klemte på urinlederen slik at den ble blokkert. Derav de sterke smertene. Jeg endte opp med morfin i skinka til tross for at jeg var gravid for å si det sånn. Dette før de satte inn drenet da selvsagt. Au sier jeg bare.

Last edited:
Korleis går det med deg? Høyres forferdeleg vondt ut :( Håper det er betre no

Korleis går det med deg? Høyres forferdeleg vondt ut :( Håper det er betre no

Her går det bra nå! Fikk igjen det samme et par dager etterpå, men var ikke så vondt som første anfallet :)

Har ikke hatt noe mer etter det så satser på at det ikke kommer igjen. Takk for omtanken :cat:

Back
Topp