Nyrebekkenbetennelse

Ipek

Elsker forumet
Oktoberbarna 2021♡
Hvor akutt må man reagere på dette? Sitter og lurer på om jeg har fått det. Testet positivt på nitritter på onsdag forrige uke på ul på sykehuset. De ville sende urinprøven til dyrking, av en eller annen grunn som jeg ikke vet. Skulle få svar rett over helga, men har enda ikke hørt noe. Har gått med noen vage, mulige uvi-symptomer i et par tre uker, og nå i kveld verker jeg i mage og rygg, samt at jeg er kvalm og er på nr to.

Leser at gravide skal legges inn dersom man får nyrebekkenbetennelse, men er det slik at jeg bør ringe legevakta nå liksom?? Eller kan jeg vente til i morgen?

Jeg ville ringt å hørt. Jeg ble innlagt i 4 dager med det, var helt forferdelig :nailbiting:var ikke gravid da. Men har aldri vært så syk før noen gang!

Kan jo bare ta en telefon og høre hva de synes. :)

Nyrebekkenbetennelse er veldig vondt. Hos meg kom smertene akutt med oppkast. Greidde ikke gå, måtte krype på toalettet. Hadde også feber. Hvis du mistenker det så ring legen. Jeg kom meg til legen og fikk målt crp som var veldig høy. Fikk antibiotika og da kom det seg. Jeg var ikke gravid da. Utenom fødslene jeg har vært gjennom er det det vondeste jeg har opplevd

Kontakta du legevakta?
Rart du ikke fikk antibiotika når prøven var positiv! Fikk selv antibiotika med en gang også fikk de svar på prøven på mandag, da ringte legen for å fortelle meg hvilken type bakterie og at antibiotika kuren egentlig skal ta den og at jeg måtte levere urin til lab etter 10-14 dager slik at de sender den til dyrkning for å sjekke at alt er borte

Ved nyrebekkenbetennelse får man feber og er dårlig. Nitritt i urin betyr ikke urinveisinfeksjon, men kan være tegn på bakterie i urinen. Ved urinveisinfeksjon har man typisk masse hvite blodceller i urinen og kanskje litt røde blodceller. De ville nok ha en dyrkning for å se om du har bakterier i urinen, selv om du ikke har infeksjon. Man har for eksempel masse bakterier i halsen, uten at det kalles en halsbetennelse. Det er bare infeksjon som krever antibiotika, samt visse bakterier i urinen hos gravide når det nærmer seg fødsel.

Jeg ringte legevakta og fikk snakket med en lege. Siden jeg ikke hadde feber, syns hun jeg kunne trygt vente til neste dag med å komme med ny urinprøve. Da var jeg for det første bedre, og for det andre så var urinprøven helt fin igjen. Så da gikk det seg til. :)

Jeg har hatt bakterier i urinen hele svangerskapet hittil (fra uke 7 til 24). Jeg har gått på én antibiotikakur, men da det ikke hjalp, kommer jeg ikke til å bruke mer antibiotika. Det har ikke utviklet seg til nyrebekkenbetennelse enda, og jeg satser på at det ikke kommer til å gjøre det.
Nå har ikke jeg vært dårlig eller noe da.
Jeg skal levere en ny prøve til dyrkning i morra (etter å ha fått positiv prøve hos jordmor i forrige uke, én uke etter antibiotikakur), men uansett resultat av dyrkning (det har vært dyrket flere ganger før allerede), vet jeg ikke hva som skulle overbevist meg om flere kurer.

Så det går nok an å gå med bakterier i urinen ganske lenge uten at noe skummelt skjer.

Jeg ringte legevakta og fikk snakket med en lege. Siden jeg ikke hadde feber, syns hun jeg kunne trygt vente til neste dag med å komme med ny urinprøve. Da var jeg for det første bedre, og for det andre så var urinprøven helt fin igjen. Så da gikk det seg til. :)

Så bra at du slapp unna :)

Jeg hadde nyrebekkenbetennelse i syvende måned, og ble hasteinnlagt med høy feber og dårlig allmenntilstand. Var innlagt en uke og måtte få intravenøs antibiotika for å stoppe betennelsen så fort som mulig pga svangerskapet. Jeg hadde ikke smerter, og heller ikke ubehag ved dobesøk selv om det slo kraftig ut på uvi og crp (hadde hyppig asymptomatisk uvi gjennom graviditeten). Så alle får ikke vondt ved nyrebekkenbetennelse, og det kan være ganske skummelt siden det gjengs over sies at man skal kjenne smerter ved nyrebekkenbetennelse.

Back
Topp