Nylig gravdid - veien videre

jenteee93

Blir kjent med forumet
Hei :)

Jeg og samboeren min har nylig funnet ut at jeg er gravid. Vi har vært sammen i 8 år og bestemte oss for å slutte på p-pilla i september og litt over en mnd senere satt det en liten spire :-) Termin er fastslått til 11 juli ut ifra testene på nett. Gikk mye fortere enn vi hadde sett for oss, men vi er selvfølgelig utrolig glade. Siden dette er første gang er jeg veldig usikker på veien videre. Når bør jeg kontakte lege, hvilke plager KAN oppstå (vanlige), tips/råd ang trening/mat osv. Alle råd mottas med stor takk.

Har også et spørsmål som er litt mer direkte. Jeg har begynt å klø/svi litt nedentil, kan også svi litt når jeg tisser av og til. Har prøvd soppmidelet canesten uten funksjon. Har hatt urinveisinfeksjon før og føler ikke at det er det heller. I tillegg har jeg fått små kviselignende prikker under armen (armhulen). Har smørt på hydrokortisonkrem og det har blitt mye bedre, men kan blusse litt opp igjen av og til. Der siste var jeg til legen med før jeg visste at jeg var gravid, de mente det var utslett bare. Er det vanlig at tidlig graviditet gjør mye rart med kroppen? Har sjeldent hatt noen plager før.

Last edited:
Gratulerer! Neste steg er vel å ringe legen for time til første svangerskapskontroll. Den er vanligvis mellom uke 8-12 en gang. Jeg ringte da jeg var 7 uker og fikk time i uke 11, men du bestemmer selv når du ringer inn. Plager er veldig inviduelt; jeg har vært nesten helt symptomfri, for eksempel. Men ømme pupper, kvalme, murringer og trøtthet er vel noen av de vanligste. Anbefaler deg til å spise sunt og husk at folat er kjempeviktig!

Kan dessverre ikke hjelpe så mye med det andre spørsmålet ditt :)

Gratulerer så mye med graviditeten! Du har mye koselig og morsomt i vente :) jeg ringte legen med en gang jeg fant ut at jeg var gravid og hun tok meg inn til kontroll samme uken (var nok ikke mer enn 4 uker på vei da), men så har jeg hatt blodpropp og det var nok derfor hun hentet meg inn så tidlig. Jeg fikk også tidlig (innvendig) ultralyd rundt uke 7 eller 8 (pga blodproppene jeg har hatt). Fikk beskjed om å ta folat fram til uke 12. I uke 12 fikk jeg time hos jordmor. Ellers er enkelte av plagene som kan oppstå som hun over meg sier. Spis sunt og anbefaler deg å lese litt om kostholdsråd for gravide. Ikke google enhver minste ting om du føler noe er galt fikk jeg beskjed om fra legen, da går du konstant redd for å miste. Er du usikker ringer du til jordmor eller lege, der får du svarene du trenger.

Jeg tror det kan være urinveisinfeksjon. Ring legen og ta med deg en urinprøve for å eventuelt utelukke om det er det og finne ut av hva det faktisk er. I forhold tik kvisene vet jeg ikke, men jeg har utslett i ansiktet og legen anbefalte ikke meg å bruke hydrokortison å smøre meg med mens jeg gikk gravid eller ammet. Og ja, graviditet gjør mye rart med kroppen ;)

Ta en tur til legen bare for å utelukke uvi. Infeksjon kan forårsake spontanabort.
Og ja, graviditet kan gjøre mye rart med kroppen ^^
Jeg husker jeg fant en artikkel om vanlige plager på babyverden. Sjekk ut i nettleseren uten gravid, så kan det hende du finner den :)

Man pleier gjerne kontakte lege eller jordmor rundt 7-12 uker på vei - men skader ikke å ta KONTAKT nå, og heller få time om flere uker.
Forøvrig vil jeg også si at "2 uker på vei" er befruktningsdagen, så jeg antar du heller mener det er to uker siden befruktning (ca 4 uker på vei). :)

Det er helt vanlig med murring i livmor, kvalme (gjerne fra uke 5-6), ømme pupper og trøtthet.

Anbefaler å sjekke ut matportalen ang mat for gravide!

Og, sjekk deg ang svien hos lege. Noen får f.eks andre symptomer på uvi under svangerskap enn ellers. Greit å utelukke, da det kan være farlig om det går for lenge.

Masse lykke til med graviditeten!

Under svangerskapet hadde jeg en del UVI'er, gravide er litt mer utsatt for det. Kan oppstå med og uten svie :p så å ta en urinprøve for sikkerhetsskyld er ikke dumt. Eller er det matportalen. Du har terminforum her du kan melde deg inn i hvor det finnes kjekke damer som er like langt på vei som deg +- noen uker :)

Ømme pupper/brystvorter, kvalme, trøtthet, overfølsomhet for lukter, cravings, sultfølelse, ligamentsmerter kan være skummelt/vondt, men er helt normalt! :) noen får uren hud (hormonbetinget pga svangerskapet, så det er desverre ikke så mye å gjøre med det).

Kunne jeg spurt når du hadde siste mens? Medmindre du vet nøyaktig når du hadde eggløsning eller sex, så regnes det fra første dag i siste mens. Babyverden har terminkalkulator og en haug med artikler. Uke for uke i svangerskapet, uke for uke omtrent med utvikling til baby :D råd om tiden etter fødsel, mye om fødsel og fødselshistorier.. her finner du jaggu alt du måtte lure på :) om du går på noen medisiner eller har noen sykdommer/tilstander som kan forverres, så burde du kanskje ta kontakt med legen for å informere om svangerskapet. Noen medisiner skal man ikke gå på i svangerskapet, andre medisiner må justeres på dosen eller byttes med noen andre. Enkelte tilstander, medisiner og sykdommer krever ekstra oppfølging, og det er da viktig å ta kontakt snarest :) masse lykke til!!

Tusen takk for gratulasjoner, tips og råd ❤️ Har vært hos legen og det var heldigvis ikke urinveisinfeksjon, legen trodde det var ubalanse i skjeden :) Dette kunne oppstå tidlig i svangerskapet. Fikk et spørsmål her ang siste menstrasjondag, denne var 6 oktober. Har kommet frem til termindato 11 juli, men er veldig usikker på om jeg skjønte det riktig :-/

Tusen takk for gratulasjoner, tips og råd ❤️ Har vært hos legen og det var heldigvis ikke urinveisinfeksjon, legen trodde det var ubalanse i skjeden :) Dette kunne oppstå tidlig i svangerskapet. Fikk et spørsmål her ang siste menstrasjondag, denne var 6 oktober. Har kommet frem til termindato 11 juli, men er veldig usikker på om jeg skjønte det riktig :-/
http://www.babyverden.no/Verktoy/Terminkalkulator/ :)

Tusen takk :) Da stemte termindato på 11 juli :) Kan jeg spørre om noe annet? Hvordan får jeg svare på hver enkelt melding her? Altså like under det hver person har skrevet feks?:-)

Tusen takk :) Da stemte termindato på 11 juli :) Kan jeg spørre om noe annet? Hvordan får jeg svare på hver enkelt melding her? Altså like under det hver person har skrevet feks?:)
Gratulerer så mye ! For å sitere/svare på innlegg trykker du på "svar" under innlegget og skriver svaret ditt. Jeg bruker babyverdens nettside, usikker på om det er likt hvis du bruker app.

Gratulerer så mye ! For å sitere/svare på innlegg trykker du på "svar" under innlegget og skriver svaret ditt. Jeg bruker babyverdens nettside, usikker på om det er likt hvis du bruker app.

Tusen takk :) Jeg bruker APP, prøver å svare nå, men usikker på om det funker. Trykket bare på noen knapper, Hehe..

Gratulerer så mye! Framover nå kan det komme både kvalme, oppkast, hodepine, svært ømme bryster, stikninger nederst i magen (livmoren som vokser), ekstrem trøtthet, kviser... Ja, det er mye rart som kan skje med kroppen nå, og mange "slitsomme" symptomer som kan oppstå :p Men, du trenger ikke få et eneste symptom utover uteblitt menstruasjon og etterhvert en voksende mage. Veldig forskjell fra person til person og gjerne svangerskap til svangerskap. Her jeg bor ønsker de ikke å ta inn gravide til første kontroll før tidligst uke 12. Det er forskjellig hvordan legekontorene praktiserer, men ta en tlf og hør hvordan det fungerer der du bor - om du ikke allerede fikk avklart dette da du var hos legen for å utelukke uvi. :) Ønsker deg masse lykke til, det å få et lite mirakel barn er det største som finnes :Heartred

Hei :)

Jeg og samboeren min har nylig funnet ut at jeg er gravid. Vi har vært sammen i 8 år og bestemte oss for å slutte på p-pilla i september, nå er jeg rundt 2 uker på vei. Gikk mye fortere enn vi hadde sett for oss, men vi er selvfølgelig utrolig glade. Siden dette er første gang er jeg veldig usikker på veien videre. Når bør jeg kontakte lege, hvilke plager KAN oppstå (vanlige), tips/råd ang trening/mat osv. Alle råd mottas med stor takk.

Har også et spørsmål som er litt mer direkte. Jeg har begynt å klø/svi litt nedentil, kan også svi litt når jeg tisser av og til. Har prøvd soppmidelet canesten uten funksjon. Har hatt urinveisinfeksjon før og føler ikke at det er det heller. I tillegg har jeg fått små kviselignende prikker under armen (armhulen). Har smørt på hydrokortisonkrem og det har blitt mye bedre, men kan blusse litt opp igjen av og til. Der siste var jeg til legen med før jeg visste at jeg var gravid, de mente det var utslett bare. Er det vanlig at tidlig graviditet gjør mye rart med kroppen? Har sjeldent hatt noen plager før.[/QUOTE

GRATULERER :)
Jeg ringte lege rett etter positiv test, og fikk time litt etterpå, da ble d satt opp timer til kontroll og eg fikk sånn skjema og timekort, så gikk ting av seg selv etter det :)
Hvis du har fått sopp er d bare den pillen som hjelper! Hadde sopp nesten konstant under hele svangerskapet, var noe herk!! Ville kontaktet lege, d gjor ikkje eg, eg bare brukte en pille var soppfri ennen uke eller to så kom d igjen.
Og kroppen din vil aldri være så rar :P som den er/kan være under ett svangerskap så ingenting og bekymre seg for,er du bekymret kontakt helsesøter eller lege ;)

Gratulerer så mye! Framover nå kan det komme både kvalme, oppkast, hodepine, svært ømme bryster, stikninger nederst i magen (livmoren som vokser), ekstrem trøtthet, kviser... Ja, det er mye rart som kan skje med kroppen nå, og mange "slitsomme" symptomer som kan oppstå :p Men, du trenger ikke få et eneste symptom utover uteblitt menstruasjon og etterhvert en voksende mage. Veldig forskjell fra person til person og gjerne svangerskap til svangerskap. Her jeg bor ønsker de ikke å ta inn gravide til første kontroll før tidligst uke 12. Det er forskjellig hvordan legekontorene praktiserer, men ta en tlf og hør hvordan det fungerer der du bor - om du ikke allerede fikk avklart dette da du var hos legen for å utelukke uvi. :) Ønsker deg masse lykke til, det å få et lite mirakel barn er det største som finnes :Heartred

Tusen takk Er veldig stas! Vi hadde aldri drømt om at det skulle gå så fort, ble helt overrasket :-) Har allerede merket til ømme bryst (spesielt det ene) samt kvalme og stikking. Har vært litt mer trøtt i det siste også, men trodde først det skyldtes været (Hehe). Spurte litt når jeg var på legevakten idag, hun sa jeg kunne ta en tlf på mandag og spørre når de vil ha meg inn :)

Gratulerer! Neste steg er vel å ringe legen for time til første svangerskapskontroll. Den er vanligvis mellom uke 8-12 en gang. Jeg ringte da jeg var 7 uker og fikk time i uke 11, men du bestemmer selv når du ringer inn. Plager er veldig inviduelt; jeg har vært nesten helt symptomfri, for eksempel. Men ømme pupper, kvalme, murringer og trøtthet er vel noen av de vanligste. Anbefaler deg til å spise sunt og husk at folat er kjempeviktig!

Kan dessverre ikke hjelpe så mye med det andre spørsmålet ditt :)

Tusen takk :-) Jeg skal ringe inn på mandag og høre når de vil ha meg inn. Har bestilt meg en pakke med folat idag :D Spennende dette altså :)

Gratulerer så mye med graviditeten! Du har mye koselig og morsomt i vente :) jeg ringte legen med en gang jeg fant ut at jeg var gravid og hun tok meg inn til kontroll samme uken (var nok ikke mer enn 4 uker på vei da), men så har jeg hatt blodpropp og det var nok derfor hun hentet meg inn så tidlig. Jeg fikk også tidlig (innvendig) ultralyd rundt uke 7 eller 8 (pga blodproppene jeg har hatt). Fikk beskjed om å ta folat fram til uke 12. I uke 12 fikk jeg time hos jordmor. Ellers er enkelte av plagene som kan oppstå som hun over meg sier. Spis sunt og anbefaler deg å lese litt om kostholdsråd for gravide. Ikke google enhver minste ting om du føler noe er galt fikk jeg beskjed om fra legen, da går du konstant redd for å miste. Er du usikker ringer du til jordmor eller lege, der får du svarene du trenger.

Jeg tror det kan være urinveisinfeksjon. Ring legen og ta med deg en urinprøve for å eventuelt utelukke om det er det og finne ut av hva det faktisk er. I forhold tik kvisene vet jeg ikke, men jeg har utslett i ansiktet og legen anbefalte ikke meg å bruke hydrokortison å smøre meg med mens jeg gikk gravid eller ammet. Og ja, graviditet gjør mye rart med kroppen ;)

Tusen takk :) Gleder oss veldig allerede! Jeg skal ringe legen til mandag og ordne meg time. Var på legevakten idag og det var heldigvis ikke uvi. Hun trodde kanskje det var ubalanse i skjeden. Dette var ganske normalt tidlig i svangerskapet :-) Det merkes godt på kroppen at noe skjer Iallefall.

Ta en tur til legen bare for å utelukke uvi. Infeksjon kan forårsake spontanabort.
Og ja, graviditet kan gjøre mye rart med kroppen ^^
Jeg husker jeg fant en artikkel om vanlige plager på babyverden. Sjekk ut i nettleseren uten gravid, så kan det hende du finner den :)

Da har jeg vært hos legen og det var heldigvis ikke uvi :D Merkes godt at noe skjer med kroppen allerede ja.. Hehe!

Back
Topp