Nylig født på St Olavs?

Chrisss

Andre møte med forumet
Hei :)

Lurer på om noen nylig har født på St Olavs, og hvordan reglene er for far nå? Får han være med på hele fødselen + tiden etterpå?
 
Jordmor sa på onsdag at de holder på 4 cm regelen men at han når han får komme får han være der frem til mor drar hvis ikke han forlater sykehuset :) hvis han forlater sykehuset så var det mulig med daglige besøk på en forhåndsbestemt besøkstid på en time mellom to klokkeslett, husker ikke helt hvilke.. Men ønsker gjerne å høre erfaringer fra folk som er født jeg også så håper det dukker opp noen!
 
Fødte der for snart 3 uker siden, igangsettelse. Vi hadde avtale om at far fikk bli med fra jeg hadde rier, selv om jeg fortsatt lå på obs-posten. Det var enerom der også:) Men for min del gikk det plutselig så fort, at når jeg fikk såpass til rier at jeg ønsket han dit, var det bare «såvidt» han rakk å komme før fødselen:hilarious: Så var likevel i aktiv fødsel og på fødestue da han ankom:)

Vi var på barselavdelingen etterpå i 3 dager, han var med hele tiden. Fikk gå i kantina/kiosken for å kjøpe seg lunch og middag, frokost fikk han. Kveldsmat var egentlig kun til meg, men jordmødrene var rause og gav meg dobbelt så mye mat som jeg hadde planer om å spise, så sambo også skulle få;) Vi hadde med elektrisk kjølebag, men lot den stå igjen i bilen da rommet hadde en liten veranda. Satte matvarene vi hadde med ut der. Var egentlig bare drikken vi følte behov for, maten var ganske overflødig. Hadde bakt pizzasnurrer som samboeren spiste på trass, jeg var mett av maten jeg fikk:) Syntes også at det var god mat!:)

Skal du på barselhotellet tror jeg ikke det er veranda, men skal ikke si det for sikkert. Da er isåfall kjølebag lurt. Ei i barselgruppa fødte dagen før meg på St.Olavs, hun og mannen var på hotellet sammen i 2 døgn(flergangsfødende). Far fikk bevege seg fritt på hotellet, men ikke forlate det heller. Besøkstiden og hvordan det fungerer vet jeg ikke, ingen erfaring med det:)

Ellers vil jeg bare si at både jeg og sambo var kjempefornøyd med både fødselsopplevelsen og tiden på barsel, vi fikk begge god støtte og veiledning! Anbefaler at far er hele oppholdet om mulig, spes om det er første barnet;) Ta med underholdning! Min så mye på iPaden, jeg prøvde å strikke.. men satt mest og beundret frøkna vår da❤️ Vi var som sagt 3 døgn, mor får ikke forlate rommet annet enn når det er legesjekk for barnet, så man kan bli passelig lei av veggene der inne. Følte bare glede over å skulle hjem også for å si det sånn, selv om vi hadde et fint opphold på barsel:cat:
 
Fødte der for snart 3 uker siden, igangsettelse. Vi hadde avtale om at far fikk bli med fra jeg hadde rier, selv om jeg fortsatt lå på obs-posten. Det var enerom der også:) Men for min del gikk det plutselig så fort, at når jeg fikk såpass til rier at jeg ønsket han dit, var det bare «såvidt» han rakk å komme før fødselen:hilarious: Så var likevel i aktiv fødsel og på fødestue da han ankom:)

Vi var på barselavdelingen etterpå i 3 dager, han var med hele tiden. Fikk gå i kantina/kiosken for å kjøpe seg lunch og middag, frokost fikk han. Kveldsmat var egentlig kun til meg, men jordmødrene var rause og gav meg dobbelt så mye mat som jeg hadde planer om å spise, så sambo også skulle få;) Vi hadde med elektrisk kjølebag, men lot den stå igjen i bilen da rommet hadde en liten veranda. Satte matvarene vi hadde med ut der. Var egentlig bare drikken vi følte behov for, maten var ganske overflødig. Hadde bakt pizzasnurrer som samboeren spiste på trass, jeg var mett av maten jeg fikk:) Syntes også at det var god mat!:)

Skal du på barselhotellet tror jeg ikke det er veranda, men skal ikke si det for sikkert. Da er isåfall kjølebag lurt. Ei i barselgruppa fødte dagen før meg på St.Olavs, hun og mannen var på hotellet sammen i 2 døgn(flergangsfødende). Far fikk bevege seg fritt på hotellet, men ikke forlate det heller. Besøkstiden og hvordan det fungerer vet jeg ikke, ingen erfaring med det:)

Ellers vil jeg bare si at både jeg og sambo var kjempefornøyd med både fødselsopplevelsen og tiden på barsel, vi fikk begge god støtte og veiledning! Anbefaler at far er hele oppholdet om mulig, spes om det er første barnet;) Ta med underholdning! Min så mye på iPaden, jeg prøvde å strikke.. men satt mest og beundret frøkna vår da❤️ Vi var som sagt 3 døgn, mor får ikke forlate rommet annet enn når det er legesjekk for barnet, så man kan bli passelig lei av veggene der inne. Følte bare glede over å skulle hjem også for å si det sånn, selv om vi hadde et fint opphold på barsel:cat:

Tusen takk for så utfyllende svar, og gratulerer så mye med den lille prinsessa:happy:

Er første gang for oss, så er så fint å få høre litt erfaringer om hvordan det er nå. Er nok usikkerhet rundt første fødsel som det er! Så tusen takk:happy:
 
Fødte på St.Olavs for 7 uker siden, da fikk ikke pappaen bli med før jeg ble offisielt "lagt inn". Jeg ble først sendt hjem igjen fordi riene ikke varte lenge nok, med beskjed om å dra hjem. Glad jeg ikke gjorde det, for en time etter den beskjeden var babyen ute :p Men kjipt å ikke kunne være inne og vente på sykehuset, alt er jo stengt og det står vektere i døra.

Vi lå på barselhotellet og pappaen fikk være der hele tida. Du får bevege deg fritt der inne, men det er ingen andre steder å gå enn i restauranten og i gangen. Jordmødrene hadde tatt fellesstua som pauserom, husker fra forrige opphold i 2018 at man kunne sitte der og lese litt og ta seg en kaffe osv. Nå var det stort sett å være inne på rommet når man ikke spiste. Holdt på å bli GAL av kjedsomhet og ville bare hjem :p Jeg var andregangs, og da kommer de bare innom ved vaktskifte og sier hei, og ellers bare når du ringer på. Husker de kom mer innom da jeg var førstegangs :)

Barselhotellet var fint det, virket ikke som jordmødrene hadde dårlig tid, selv om de sikkert hadde det. Følte meg godt ivaretatt og fikk alt vi trengte der, var bare suuuuperkjedelig, haha.
 
Back
Topp