1) Det små verker rett under navlen og ned over, er det vokse smerter ?
2) Det stikker av og til, og eg kan kjenne det inne i heile bekkenet, framme og bak . Kva er det ?
3) Eg må småtisse heile tida, kva kjem det av ?
4) Tarmane mine arbeider så seint, kvifor det ?
5) Eg kjenner meg oppblåst, kva kjem det av ?
6) Det kjennes som dumpe murre "smerter" i livmor området, kva er dette ?
7) Eg er ikkje kvalm, bør eg ikkje vere det ?
5+ 2
Først og fremst: Gratulerer! Alt høres normalt ut!
1 du vil kjenne mye som kjenner annerledes og uvant ut i tiden som kommer. Livmoren din vokser, det er mye hormoner som gjør at kroppen kjennes uvant, osv. Livmoren din arbeider på høygir nå, så det er helt normalt at vi kjenner litt i nedre mageområde, den vokser, og skubber tarmer og organer litt rundt omkring for å få større plass, i tillegg jobber tarmene med fordøyelsen, og man vil være øm og oppblåst. Helt normalt!
2 ligamentsmerter? mye som strekkes og tøyes, og båndene rundt livmoren er blandt disse. Det gjør at der kommer stikkinger.
3 hormonene i kroppen gjør blandt annet musklaturen i blæren slappere, så man må tisse ofte. Dette er et velkjent symptom tidelig i graviditeten.
4 noen blir treg i magen, noen blir løs i magen, noen blir helt forstoppet, noen reagerer på enkelte matvarer, og noen merker ikke noe. Jeg vet ikke nøyaktig hvorfor man blir treg i magen, men mange blir det. Det bruker å gå over i løpet av noen uker, og kanskje heller komme tilbake sent i graviditeten.
5 å være oppblåst er vanlig, og henger nok godt sammen med at du mener tarmene jobber sent. De fleste blir mer oppblåst på kveld og ettermiddag, på morningen er magen normal igjen! Da har de lagt og fått en god natts søvn, tarmene har fått fordøye uten påfyll med mat, og har fått "gjort unna jobben!"
dette er også et at de vanligste symptomene tidelig i svangerskapet.
6. murring i livmorområdet er vanlig. Spesielt så tidelig som du er, ofte kjennes det nesten ut som samme følelse vi har før mensen skal komme, det er jo naturlig med hvor mye som skjer i den delen av kroppen nå, og alle hormonene hjelper nok også til der nå! Det er et mirakel på vei til å vokse inni deg, og kroppen får så mye og jobbe med, så det er klart vi kjenner litt på slike symptom!
7 nei
det er like vanlig å ikke være kvalm, som å være kvalm.
Nyt graviditeten!
Det er ei herlig tid!