Nyfødt som ikke vil ta puppen lenger..

Anette_m2m

Første møte med forumet
Hei! Jeg håper noen kan hjelpe meg. Jeg har en baby på en uke som jeg ønsker å amme. Ammingen gikk bra fra dag 1 og til dag 6. Han hadde en god sugeteknikk, men da melkeproduksjonen lot vente på seg ble det litt sår og skorper på brystvortene. Jeg valgte derfor å gi flaske (brukte naturell flaske fra avent) en natt slik at brynene fikk tid til å gro.
Etter å ha gjort dette har ammingen krasja helt og babyen vil ikke lenger ha pupp.. Når han tilbys puppen suger han svakt på den, begynner å gråte og spytter puppen ut. Puppen er også ganske myk og vanskelig å få tak i selv om jeg masserer brystvorten og håndmelker litt før jeg begynner å amme.

Babyen viser heller ikke tegn til sult med tegn som smarting, suging på fingre, osv. Det gjorde han fra dag 1 til dag 6... Så i dag ville vi prøve oss frem og vente til babyen viste tegn til sult. Det gikk nesten seks timer mellom to måltider og vi ringte fødeavdelingen på Ahus og fikk beskjed om å gi flaske slik at babyen får mat. Nå spiser han bare hvis flasken blir puttet inn i munnen hans.

Så nå er jeg bare kjempefrustrert og er redd for å ikke få til ammingen igjen. Jeg vil så gjerne amme barnet mitt. Har noen opplevd noe liknende? Noen som har tips?

Vi skal til helsestasjonen og veie i morgen tidlig og håper vi får veiledning der..

Hei! Jeg håper noen kan hjelpe meg. Jeg har en baby på en uke som jeg ønsker å amme. Ammingen gikk bra fra dag 1 og til dag 6. Han hadde en god sugeteknikk, men da melkeproduksjonen lot vente på seg ble det litt sår og skorper på brystvortene. Jeg valgte derfor å gi flaske (brukte naturell flaske fra avent) en natt slik at brynene fikk tid til å gro.
Etter å ha gjort dette har ammingen krasja helt og babyen vil ikke lenger ha pupp.. Når han tilbys puppen suger han svakt på den, begynner å gråte og spytter puppen ut. Puppen er også ganske myk og vanskelig å få tak i selv om jeg masserer brystvorten og håndmelker litt før jeg begynner å amme.

Babyen viser heller ikke tegn til sult med tegn som smarting, suging på fingre, osv. Det gjorde han fra dag 1 til dag 6... Så i dag ville vi prøve oss frem og vente til babyen viste tegn til sult. Det gikk nesten seks timer mellom to måltider og vi ringte fødeavdelingen på Ahus og fikk beskjed om å gi flaske slik at babyen får mat. Nå spiser han bare hvis flasken blir puttet inn i munnen hans.

Så nå er jeg bare kjempefrustrert og er redd for å ikke få til ammingen igjen. Jeg vil så gjerne amme barnet mitt. Har noen opplevd noe liknende? Noen som har tips?

Vi skal til helsestasjonen og veie i morgen tidlig og håper vi får veiledning der..

Har egentlig ingen tips, bare en lykke til-klem!

Har de ammehjelp på helsestasjonen? Evt på barselspoliklinikken på Ahus, der har de ihvertfall ammehjelp/ammepoliklinikk vil jeg tro :) Dit kan du jo ringe de første seks ukene ihvertfall.

Pumper du og gir mm på flaske? Om det er mme du gir, vil jeg anbefale å pumpe. Så mister du ihvertfall ikke melken sånn dersom mini finner ut at han vil ha pupp :)

Har egentlig ingen tips, bare en lykke til-klem!

Har de ammehjelp på helsestasjonen? Evt på barselspoliklinikken på Ahus, der har de ihvertfall ammehjelp/ammepoliklinikk vil jeg tro :) Dit kan du jo ringe de første seks ukene ihvertfall.

Pumper du og gir mm på flaske? Om det er mme du gir, vil jeg anbefale å pumpe. Så mister du ihvertfall ikke melken sånn dersom mini finner ut at han vil ha pupp :)

Takk for svar og lykke til -klem :-) <3

Jeg pumper og gir på flaske, ja. Babyen skal ha morsmelk, det er jeg fast bestemt på. Jeg har fullpumpet et barn tidligere, men denne gangen vil jeg gjerne amme..

Jeg har fått et tips fra en venninne om å prøve ammeskjold og det fungerte på første forsøk :-D brystet ble bittelitt sårt, men med litt lanolinsalve var det borte iløpet av et par timer. Nå har jeg akkurat ammet igjen og denne gangen både med og uten skjold så jeg håper og tror at ammingen skal gå bra fremover :-D

I morgen drar jeg til helsestasjonen og får sjekket dietaket til babyen. Takk for tipset om ammehjelp på Ahus :-)

Takk for svar og lykke til -klem :) <3

Jeg pumper og gir på flaske, ja. Babyen skal ha morsmelk, det er jeg fast bestemt på. Jeg har fullpumpet et barn tidligere, men denne gangen vil jeg gjerne amme..

Jeg har fått et tips fra en venninne om å prøve ammeskjold og det fungerte på første forsøk :-D brystet ble bittelitt sårt, men med litt lanolinsalve var det borte iløpet av et par timer. Nå har jeg akkurat ammet igjen og denne gangen både med og uten skjold så jeg håper og tror at ammingen skal gå bra fremover :-D

I morgen drar jeg til helsestasjonen og får sjekket dietaket til babyen. Takk for tipset om ammehjelp på Ahus :)
Ring ammehjelpen! Og kutte ut flakse med engang. Heller gi fra kopp om nødvendig. Så bra skjold hjalp :D

Skummelt å bruke flaske så tidlig.
Jeg ville ha fortsatt å prøve å legge barnet til før det får mat. Og gå over til koppmating. Barnet trenger nok å lære sugeteknikken på nytt igjen.

Ring ammehjelpen, og hør med de. De har alltid gode tips.

PS: med skjold burde du passe på melkeproduksjonen. Er ikke alltid at brystene blir godt nok stimulert når man bruker skjold.

Håpet er ikke ute! Sønnen min spiste først av flaske, ammingen fungerte ikke før han var 5 uker. Har delammet siden da, og han er nå 9 måneder og helt puppegal. Så bare fortsett med å legge ham til så ofte som mulig.

Jeg måtte forresten bruke Syntocinonspray for å få melka til å komme raskt nok, så han gadd å die.

Spiser babyen din lite? Blir fort en ond sirkel der ungen blir slapp fordi han ikke har spist nok, og så er han for sliten til å spise ved neste måltid..Følg med på at han får i seg nok væske, de små blir fort dehydrerte.

Håper du fikk hjelp på helsestasjonen i dag :)

Jeg har brukt skjold fra min var nyfødt (nå snart 4 mnd) og har mer enn nok melk til en stor baby :)
Det reddet nok ammingen for min del, så jeg er ikke enig med alle som snakker negativt om skjold.
Han tar flaske uten å bli forvirret, så jeg pumper før jeg skal noe og gir han på flaske når vi er ute.

Vi brukte ammeskjold i en periode, hun ville ikke ha mat og ga heller ikke tegn til det. Men fikk beskjed om å legge henne til hver tredje time. Så da gjorde vi det, etter dette fikk hun rytmen i seg at hun spise hver tredje time. Vi brukte kopp for å mate henne, det ser ut som små medisinbeger. Du får nøye beskrevet på ammehjelpen hvordan du mater med kopp på ammehjelpen.no

Back
Topp