Nyfødt og hund

Occiput

Forumet er livet
Januar 2017
Junilykke 2020 ♡
Dere med hund, hvordan var første møte med babyen? Og når var første møte?
Hører så mye forskjellig angående dette. I den ene enden har man dem som setter bilstolen ned på gulvet og lar hunden snuse og finne ut av hva dette er med en gang (selvfølgelig under oppsyn). I den andre enden har man dem som fullstendig nekter hunden å nærme seg babyen, og som har et overforbruk av antibac og håndsåpe fordi de ikke skal ta på hunden først og så på babyen.
Tanker? Er det noen "uskreven regel" på dette her?

Jeg la en baby sokk oppi krybben til baby på sykehuset. Dagen etter tokk mannen den hjem og lot hundene lukte. Vi kom hjem dagen etter. Jeg holdt baby og satt på gulvet. Så fikk begge hundene sniffe på fot og opp til mage. Ikke ansikt. Var ikke før baby begynte å åle på gulvet at de kunne komme opp til ansiktet.

Hunden har fått hilse på nyfødt, men ikke slikke ansiktet.

Normal håndhygiene i forhold til mat, men ikke enhver berøring av baby. Dog er ikke vår hund veldig kosete, så jeg tar ikke så mye på henne

Mannen tok med de første plaggene babyen hadde på seg(blod, fostervann osv) mye lukt på dem☺ hunden var hos svigers og vi dro innom etter noen dager med babyen og satte bilstolen på bordet og hunden snuste på føttene, før vi visste ordet av det sto bikkja på bordet ved siden av bilstolen og snuste mer og peip☺ bestevenner siden☺ vi var veldig rolig og gjorde ingen stor sak ut av det.. ☺

Har ikke erfaring(ennå), men jeg kommer ikke til å lage noe oppstyr. Kommer til å la hunden få ta det i sitt tempo og hilse hvis hun vil det og lukte osv, men ikke slikke i ansikt da. Ikke si nei og bli streng hvis hunden nærmer seg babyen men heller avled med en godbit eller leke hvis hunden blir litt pågående eller intens. Vil ikke at babyen skal bli assosiert med noe negativt. Og gi masse ros når hunden lukter og er rolig rundt babyen.

Det kommer nok til å gå heeeelt fint så lenge dere ikke stresser med det og lar hunden gjøre det den vil selv, enten hilse eller la vær :)

Sambo tok med seg babyklær fra sykehuset og la dem i sofaen hver dag.
Da vi kom hjem satte jeg ned bilstolen og de snuuuuste og var så forsiktige og logret og pep av glede!
De fikk vaske tær og toppen av hodet men ikke hender og ansikt. De fikk legge seg ved siden av men ikke oppå selvsagt. Hvis de ble litt ivrige så sa jeg bare rolig, ikke så ivrig og holdt dem litt på avstand til de roet seg så slapp jeg dem igjen. De passet på og var så snille og gode.
Men det var jeg ganske sikker på at de ville være :)
Ikke kjeft på hunden, ro den heller ned og ikke hold den borte (med mindre den viser utrygg oppførsel selvsagt). Da unngår dere at det skapes splid, spenning og sjalusi overfor baby. De aller fleste hunder vil innta en "storesøskenrolle" overfor barna i "flokken" :)

Takk for svar alle sammen, godt å høre at det jevnt over ikke er så mye "hysteri" ;)
Her har vi store planer om å la hunden snuse og bli kjent med den nyfødte, og ikke være en vokter og jage hunden vekk. Kjenner bikkja mi såpass godt at jeg vet han bare blir mer gira og interessert om jeg nekter han å hilse/kikke ;)
Ble bare litt "småstresset" av å høre fra enkelte andre at jeg ikke måtte finne på å la hunden komme nær babyen - at det var årets største fyfy.

Fikk ikke slikke på baby. Satt ned bilstol (uten baby i, men med babylukt), så luktet den oppi der først.

Gjorde ikke noe nummer av det.. fikk snuse litt om de ville det, men ikke noe mer.. har 2 hunder og 2 barn. Har aldri hatt noen problem av noe slag.

Hunden har fått hilse på nyfødt, men ikke slikke ansiktet.

Normal håndhygiene i forhold til mat, men ikke enhver berøring av baby. Dog er ikke vår hund veldig kosete, så jeg tar ikke så mye på henne
Signerer den :)

Hører så mye forskjellig angående dette. I den ene enden har man dem som setter bilstolen ned på gulvet og lar hunden snuse og finne ut av hva dette er med en gang (selvfølgelig under oppsyn). I den andre enden har man dem som fullstendig nekter hunden å nærme seg babyen, og som har et overforbruk av antibac og håndsåpe fordi de ikke skal ta på hunden først og så på babyen.
Vi har ikke gjort noe ut av det. Hunden har vært hjemme når vi har kommet hjem med babyen. Har vært overivrig og får da ikke hilse. Men når hun har roet seg så har hun fått snuse litt med begge babyene. Vi er helt naturlige og avslappede rundt det og det fungerer utmerket.
:)

Hadde ingen restriksjoner fra første dag. Alle hundene i familien fikk snuse og hilse, ingen hygienehysteri. Var viktigere at de som hadde røyka eller vært å tatt på masse greier på offentlige steder måtte vaske seg.

Å ikke la hunden hilse, ikke lukte, si nei og stenge hunden ute er oppskrift på en sjalu hund. En sjalu hund kan bli en farlig hund, viktig å involvere hunden fra første stund.
Jeg satt meg ned på gulvet til hunden, fortalte hunden at nå er babyen endelig ute og kommet til oss, og at den må vi passe godt på. Hunden fikk lov å lukte, slikke litt og hilse. Og vi har ikke opplevd noe sjalusi, de er gode venner allesammen :)

Jeg satte bare bil stolen med ungen oppi i sofaen.
Hunden merket ikke ungen før etter noen timer når hun begynte å gråte (han var så opptatt med oss andre),

Ronya blir 3 uker i morgen, har møt alle hundene i familien, gjort det samme hele tide, satt ned bil stolen, la hundene lukte, å så er de ferdige :)

Trenger ikke å gjøre noe stort ut av det, bare vær rolig, så er hundene rolig :)

Satte bilstolen på gulvet så han fikk snuse. Var ikke så veldig spennende.

Lot hunden hilse med en gang vi kom hjem fra sykehuset, lille var 3 dager :) jeg holdt babyen mens hunden fikk snuse og slikke, han fikk også snuse masse på bleiene og klærne og babyen ble fort "old news" :)

Hundene her har alltid fått hilse på de nyfødte, og pappa'n, eller andre, har tatt med en gulpeklut eller lignende fra sykehuset som de har fått lukte på før vi kom hjem med den nyfødte.

Man gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å ikke la hunden få hilse på baby! Vi har latt hunden lukte på babyene hver gang, og hunden har ikke hatt problemer med å akseptere det. Vår hund er en som sniker seg til å ligge på babygym osv-så må ha ett lite øye på ham. Men hysteri er ingen tjent med og babyer kan ikke holdes unna alt for alltid! Bruk sunn fornuft og god dagligdags hygiene så går det helt fint!

Har du hund? Stor eller liten?

Vår hund var rett over to år gammel da baby kom hjem. Da hadde jeg vært borte fra hunden i nesten to uker, og hunden er veldig knyttet til meg. Liten hund, veier 4 kilo. Ikke mentalt voksen, fremdeles en fjollete liten jente, og hun er særdeles underdanig og sliter litt med angst.

Hun fikk møte baby med en gang vi kom hjem, nesa rett i bilstolen der baby lå. Baby gråt med en gang (sulten) og hunden reagerte med å ule.... Hun lå i nærheten hele tiden og svarte med uling hver gang det var gråt...

Baby sov i babyseng de første nettene men det ble samsoving ganske kjapt. Men jeg sov alene med baby, hund og mann sov i stuen. Nå sover hund (og mann, da) i sengen med oss, og det går fint. Hunden vil helst ikke være i annet rom enn baby, og f.eks etter hunden har gjort sitt fornødne ute, løper hun rett hjem veldig fort for å sjekke baby. Hvis baby lager lyd og jeg ikke kommer med én gang, så henter hunden meg for å si ifra... Og følger meg helt frem til baby.

Her er vi ikke på antibacen, eneste er at hunden ikke får gå oppi babynestet i sofaen eller i babygymmen. Ellers er det ganske avslappet her, og baby har enda ikke blitt syk så.. :) baby er straks 4 måneder liten, og hunden er veldig entusiastisk og passer på. Veldig glad i å lukte på bleier, og slikke på tær :p

Men vær obs på at baby ikke får i seg hundemat (mye antibiotika i det, i kjøttet som brukes i maten). Så når det krabbes bør hundemat og kattemat være lagt vekk :o Hilsen veterinærvenner av meg.

Back
Topp