Nyfødt og besøk i disse koronatider

0llib0lli

Første møte med forumet
Hei.
Er det noen som har tenkt over dette med besøk etter fødselen?
Her jeg bor er det kun far som får være med på fødsel og tiden etter på sykehuset. Det vil jo si at alle som kommer på besøk kommer når vi har kommet hjem.
Hvordan har dere tenkt i forhold til holding og kosing på den lille?
 
Med nr 1 i 2016 var jo antibac standard de første mnd. Jeg vurderer å legge til munnbind denne gangen... HVIS jeg lar noen får ta på henne unntatt meg, far og storebror.
 
Nå er baby to uker i morgen, har allerede hilst på hele familien. Hadde jeg vært bekymret hadde jeg nektet besøk, men familien er såpass fornuftig at de ikke kommer i nærheten hvis de har symptomer eller er syk.

Hadde blitt feil for meg å la folk komme på besøk, men ikke holde baby, man må ha kroppskontakt for å hilse på baby...
 
Med storebror hadde vi litt besøk på sykehuset, men det blir jo ikke noe av denne gangen. Så de som skal komme må komme hjem til oss. Kommer kun til å ta imot besøk fra de aller nærmeste helt i starten. Men kommer til å være påpasselig på forhånd med å minne dem på at de må ta forholdsregler og passe litt på hva de gjør og hvor de ferdes. Hvis de har symptomer må de så klart holde seg unna. De skal få lov å holde og kose med babyen. Det ville vært vanskelig for oss å argumentere for at de ikke får komme å besøke og holde babyen, da storebror uansett går i barnehagen hver dag hvor han kan dra med seg alt mulig hjem og vi i tillegg må ha hjelp av besteforeldre til å passe ham. Hvis noen av oss får smitte så vil det komme til å sirkulere i nærmeste familie uansett.

Etter hvert kan sikkert også noen andre få komme på besøk(det vil uansett være ganske begrenset antall da vi ikke har stor familie og vennekrets) og de skal få lov å holde babyen, men håper og tror at de holder seg unna dersom de har symptomer, har vært i utsatte situasjoner e.l. Men dette vil avhenge av hvordan situasjonen utvikler seg i Norge nå utover høsten.
 
Nå har ikke jeg født enda, (termin 20. AUG) og er førstegangs. MEn om jeg skulle født i dag,’så ville jeg uansett ha venter 2 uker før vi tok imot besøk for å se hvordan situasjonen utvikler seg når skolene åpner og de fleste er tilbake i hverdagen. Synes det er skummelt med alle som har vært på ferie, både utlandet med også i Norge i fornøyelsesparker og diverse med mange folk på et samlingssted. Jeg unngår bevist svigers da de har vært i mange parker på norgesferie for en uke siden. Føler mange har glemt at vi befinner oss i en global pandemi og dermed har vært veldig uforsiktige siste tiden..

så får vi se om vi møtes ute på trilletur med 1 meters avstand. Om vi tar imot besøk hjemme med avtand, eller om noen får lov til å holde mini. Alt er tentativt her enn så lenge, men vi er heller føre var enn uforsiktig
 
Nå er baby to uker i morgen, har allerede hilst på hele familien. Hadde jeg vært bekymret hadde jeg nektet besøk, men familien er såpass fornuftig at de ikke kommer i nærheten hvis de har symptomer eller er syk.

Hadde blitt feil for meg å la folk komme på besøk, men ikke holde baby, man må ha kroppskontakt for å hilse på baby...

Samme her. Eller han har ikke hilst på hele familien da, men det er fordi det bare ikke har falt seg naturlig. Corona eller ei :p men hadde vært unaturlig å ikke la folk hilse på..
 
Her har nærmeste familie fått klar beskjed om at vi ikke kommer til å ta i mot besøk iallefall de første 14 dagene. Dette mest pga corona, men også fordi vi ønsker å la mini bli skikkelig kjent med oss som foreldre først. Når det er klart for besøk, får de holde mini, men de får ikke lov å klemme og kysse på og opp i ansiktet på'n. Selv om flere sier at de er sååå forsiktig så har vi bestemt oss for å ta forhåndsregler. Svigerfamilien er en typisk klemme familie, noe som bekymrer meg i disse dager. Så jeg kommer nok til å skåne mini mest mulig.

Og som flere nevner over her så er det nok en fordel å se hvordan hverdagen blir når skolen ol begynner igjen. Nå er vel og merke jeg førstegangs fødende, men har 3 tanteunger i barneskole alder, og en i som går i barnehagen så kommer nok til å være ekstra nøye på hvor mye nærkontakt de kommer til å få ha med mini når den tid kommer.
 
Med den økende smitten igjen, så er jeg selv meget skeptisk til besøk.
Men, nå har vi storesøster i barnehage, så der blir det uansett umulig å ha kontroll på evt smitte hun tar med seg hjem.
Men om noen i familien har vært utenlands, eller oppholdt seg med noen som har vært på reise, får de vente 14 dager med å komme på besøk. Bare sånn i tilfelle.
 
Her vil de som vil få komme på besøk (når vi føler oss klare, riktignok), har kun to (ganske selvsagte) regler. Ingen besøk ved sykdom eller symptomer og alle må vaske og sprite hendene grundig når de kommer :)

Men viktig å påpeke at dette er sånn vi tenker akkurat nå - om økningen i smitte fortsetter og det blir helt mars-tilstander igjen må vi revurdere. Og hvem vet, kan jo også hende man tenker noe helt annet enn det over etter fødsel :bored:
 
Last edited:
Foreldrene mine har tatt smittevernreglene veldig på alvor helt siden begynnelsen og det er ingen smitta i deres kommune. Så jeg er veldig trygge på de egentlig.

Svigerforeldrene mine fra utlandet skal også komme på besøk når babyen kommer. Landet deres var 0,8 fra å ikke bli rødt forrige uke. Nå ligger det langt over grensen. Men det blir jo ikke endret igjen før om to uker. De har aldri spurt om det er greit at de kommer, de har aldri tatt smittevernreglene så veldig alvorlig og jobber på utsatte steder. De er veldig klemmete og pleier å kysse hverandre og spesielt barn på munnen. Er livredd for at de skal ta med smitte. Føler meg som verdens værste mor selvom baby ikke er født enda :( Skulle ønske jeg ikke var den eneste som ville prioritere helsen til en nyfødt foran slektninger sin "rett" til besøk. Har tidligere vært veldig redd for å gå på overtid og få stor baby, men nå vil jeg bare knipe igjen så lenge som mulig.. :sad010
 
Foreldrene mine har tatt smittevernreglene veldig på alvor helt siden begynnelsen og det er ingen smitta i deres kommune. Så jeg er veldig trygge på de egentlig.

Svigerforeldrene mine fra utlandet skal også komme på besøk når babyen kommer. Landet deres var 0,8 fra å ikke bli rødt forrige uke. Nå ligger det langt over grensen. Men det blir jo ikke endret igjen før om to uker. De har aldri spurt om det er greit at de kommer, de har aldri tatt smittevernreglene så veldig alvorlig og jobber på utsatte steder. De er veldig klemmete og pleier å kysse hverandre og spesielt barn på munnen. Er livredd for at de skal ta med smitte. Føler meg som verdens værste mor selvom baby ikke er født enda :( Skulle ønske jeg ikke var den eneste som ville prioritere helsen til en nyfødt foran slektninger sin "rett" til besøk. Har tidligere vært veldig redd for å gå på overtid og få stor baby, men nå vil jeg bare knipe igjen så lenge som mulig.. :sad010
Så vanskelig situasjon! Hva sier mannen din? Det er vel ikke anbefalt å få besøk fra utlandet nå når det har tatt seg sånn opp igjen?
 
Sniker fra juli
Her har vi tatt imot besøk fra familie og venner, men alle har måttet vaske hendene før de får holde (og med en gang de kommer inn i huset) og ingen får kysse/nusse osv på baby. Vi voksne klemmer ingen og det har vi ikke gjort siden mars :(
 
Så vanskelig situasjon! Hva sier mannen din? Det er vel ikke anbefalt å få besøk fra utlandet nå når det har tatt seg sånn opp igjen?

Får veldig dårlig samvittighet for å snakke med han om det. Han flyttet til Norge for meg og har ikke sett familien sin på over et halvt år. Så vil ikke jeg at de skal komme. Føler at det er slemt av meg. Han har en tendens til å tenke at ting mest sannsynlig kommer til å gå bra. For det er vel mindre sjans for at de ikke tar med seg smitte enn at de gjør det. Men det er jo likevel mye større sjans for at vi får smitte om de kommer enn om de ikke kommer..
 
Vi har ikke hatt noen restriksjoner på det, men forventer at voksne folk holder seg unna om de er syke, og at alle vasker hender når de kommer inn etter å ha vært ute. Men har ikke tatt det opp med noen, annet enn at jeg iblant må minne storesøster på fire at hun må vaske hendene når hun kommer inn. Hun vil jo gjerne rett inn i stua for å kose lillesøster når hun kommer hjem fra barnehagen.
 
Back
Topp