Nyfødt og avføring

Bkno3184192

Flørter med forumet
Hei!

Jenta mi er 1,5 uke i dag, og jeg er allerede bekymret for avføring:rolleyes:

Hun bæsjet bek dag 1 og 2, dag 3 var avføringen mer brun. Siden dag 3 har hun altså ikke bæsjet. Hun får for det meste morsmelk, men jeg gir henne kanskje 60 ml mme i tillegg. Melken min kom litt sent i gang, så vi måtte supplere litt.
Vi har prøvd å ha malt i melka uten effekt.

Helsesøster var her på onsdag, og veide henne før og etter måltid, og det så veldig fint ut. Hun har flere tunge tissebleier om dagen, så jeg vet hun får i seg mer enn nok mat. Hun går fint opp i vekt.
Helsesøster mente at jeg ikke skulle være bekymret, da baby heller ikke virket plaget.

Men jeg er nettopp det, bekymret :nailbiting:er det andre som har opplevd at nyfødte ikke har avføring? Det står overalt på nettet at nyfødte burde ha flere bæsjebleier pr dag…

Det kan går flere dager i mellom, vi hadde med hver av de. Mellomste fikk forstoppelse og hard mage. Han slett skikkelig med å få det ut, han fikk noe fra legen da hverken malt eller noe annet hjalp. Jeg hadde tatt det opp med legen hvis det har gått en uke uten avføring.

Husker hs sa at når vi kun ammet kunne det gå dager imellom, men om vi ga mme skulle det helst komme hver dag. Vet ikke om det samme gjelder enda, dette var i 15. Hadde ringt legen og spurt bare for å være sikker

Ring HS eller legen. Hadde du fullammet så kan det gå dager før de bæsjer, men jeg er litt usikker på åssen det er når du gir mme i tillegg. Hadde du bare gitt mme så skal det komme bæsj daglig

Vi ble fortalt at det kan gå opp til en uke før barnet får avføring. Første to dager kom det veldig mye bek, så ble det pause i 4 dager, så kom det av seg selv.
Nå har vi dager der vi får avf. Hver 2-3 dag. Vi gir både morsmelk + erstatning. Morsmelken er mye lettere og fordøyes fortere, mens erstatning er tyngre og det tas lengre tid for babyen å fordøye den.

Back
Topp