Nye vaksineråd

Jeg fikk første dose tidlig i svangerskapet før jeg visste at jeg var gravid. Etter nye anbefalinger pluss råd fra gyn og jordmor tok jeg dose to i august.
 
Etter mye frem og tilbake så falt jeg på følgene argumenter for å ta første dose:
  • FHI og andre land sine retningslinjer
  • «Alle andre» er fullvaksinerte og tar mindre hensyn
  • Samfunnet har åpnet opp igjen
  • Stress er bevist farlig og frykten for alvorlig smitte stresset meg
  • Om jeg ble smittet uten vaksine vil jeg slite mer med å tilgi meg selv enn at jeg tok en bevist trygg vaksine
  • Covid er kommet for å bli og muligheten for at mitt barn kan få noe immunforsvar som spebarn er positivt
Jeg gråt da jeg tok den første dosen da det er et tøft valg å ta. Nå i ettertid er jeg så glad jeg tok den og jeg slapper MYE mer av og innser hvor mye stress det har vært å være uvaksinert. Da første dose varer i 15 uker og andre dose ofte kommer med litt sterkere bivirkninger så har jeg bestemt meg for at dose to tar jeg etter fødsel.
 
Jeg er så i tvil på om jeg skal ta den eller ikke. Det at landet skal gjenåpnes nå skremmer meg litt slik at jeg vurderer å ta den, men jeg vil aller helst vente til etter fødselen fordi jeg er så redd for at det kan skade den lille. ❤️ Tenk på alt det vi skal unngå og være forsiktige med som gravide bare av mat og slikt. Er kaffe farligere enn vaksinen f.eks? Jeg har bare to mnd igjen, så jeg kan jo vente, men kanskje bør jeg ikke..?
 
Etter mye frem og tilbake så falt jeg på følgene argumenter for å ta første dose:
  • FHI og andre land sine retningslinjer
  • «Alle andre» er fullvaksinerte og tar mindre hensyn
  • Samfunnet har åpnet opp igjen
  • Stress er bevist farlig og frykten for alvorlig smitte stresset meg
  • Om jeg ble smittet uten vaksine vil jeg slite mer med å tilgi meg selv enn at jeg tok en bevist trygg vaksine
  • Covid er kommet for å bli og muligheten for at mitt barn kan få noe immunforsvar som spebarn er positivt
Jeg gråt da jeg tok den første dosen da det er et tøft valg å ta. Nå i ettertid er jeg så glad jeg tok den og jeg slapper MYE mer av og innser hvor mye stress det har vært å være uvaksinert. Da første dose varer i 15 uker og andre dose ofte kommer med litt sterkere bivirkninger så har jeg bestemt meg for at dose to tar jeg etter fødsel.

Var omtrent nøyaktig de samme begrunnelsene jeg hadde da jeg kom fram til at jeg ville ta vaksinen. Jeg gråt også, både i bilen på vei til og fra vaksinesenteret første gangen. Fikk dose 2 på mandag, og jeg hadde ingen bivirkninger. Øm i armen og trøtt. Med trettheten er vanskelig å si om det var vaksinen eller bare fordi jeg er veldig gravid :hilarious:

Jeg holder fortsatt avstand til andre og har begrenset sosial kontakt. Senest i dag måtte jeg be en kollega om å trekke et skritt bak, folk glemmer liksom at vi fortsatt lever i en pandemi.
 
Jeg tok første dose for noen uker siden. Det var et vanskelig valg, og jeg kjente tårene presse på da jeg stod i kø inn :oops: nå som samfunnet er åpnet igjen er jeg glad for at jeg gjorde det. Føler meg litt tryggere nå. Alle andre gir seg blanke i korona, føler jeg :wacky: så greit å ha tatt en dose likevel. Skal ta neste dose nå i oktober
 
Her i Tyskland anbefaler de i tillegg til vaksine mot Corona også påfyll av kikhostevaksine i 3. Trimester, uavhengig av når mor fikk sist. I tillegg til at far, besteforeldre og evt søsken får påfyll om det er mer enn 10 år siden siste dose.

Og så kommer anbefaling om influensavaksine i tillegg. Så jeg skal ha påfyll av kikhostevaksine først, og så håper vi at jeg rekker influensavaksine før lillesøster kommer :p
 
Jeg er veldig sein til festen her, men tenkte likevel å skrive litt om hva jeg tenkte da jeg bestemte meg for å ta vaksinen allerede i sommer, med en gang jeg gikk inn i andre trimester. Min holdning til vaksinen har hele tiden vært at dette her er en ting folk må finne ut av selv sammen med sin lege/jordmor, anbefalinger fra FHI, det de har av kunnskap og sin egen samvittighet. Jeg synes at det er viktig at vaksinen er frivillig, og at ingen skal sitte igjen med en unødvendig psykisk belastning, spesielt ikke midt i et svangerskap. For meg var det som ga mest sjelero å ta vaksinen. I dag er jeg veldig glad for at jeg gjorde det, og jeg synes det er leit å bla gjennom gamle tråder hvor jeg ser at så mange har hatt det såpass vanskelig med valget. Uansett hva man har landet på så har man handlet så godt man kan med den informasjonen man har, det tror jeg er viktig å huske!

For meg ble det viktigste risikoen for langtidsvirkninger av COVID, ikke bare for babyen men også for meg selv. Da det kom fram fra en studie ved UiB at nesten halvparten av unge mennesker som har vært smittet med og blitt syke av koronaviruset opplevde virkninger av sykdommen seks måneder etter (selv de som ikke opplevde alvorlig sykdom) ble det viktig for meg. Babyen min skal ikke bare leve og være frisk, hun skal ha et hjem og to foreldre som er i stand til å ivareta henne og hennes behov. For meg var det blant annet viktig å risikere at det ikke glapp. Fødsel er én ting, en annen ting er alt som kommer etter. Jeg ville være sikker på at jeg gjorde det jeg kunne for å være i så god fysisk form som overhode mulig til å ta vare på barnet mitt, noe som i mitt tilfelle innebar å ta vaksine.

I tillegg viste forskning lite som tydet på at det var farlig å ta vaksinen, influensavaksinen har vært anbefalt for gravide hver sesong nettopp på grunn av hvor store følger det kan få med nedsatt lungekapasitet, og dødstallene blant gravide var skyhøye med enkelte varianter. Spesielt de Brasilianske og Sør-Afrikanske variantene som begge beveget seg innom Norge da jeg skulle bestemme meg for om jeg ville ha vaksine eller ikke. Nå har det jo også kommet fram at babyen vil være godt beskyttet mot korona og at utvikling hos antistoffer hos babyer der mor tok vaksine mot korona er langt bedre enn forventet og varer lengre enn man i utgangspunktet trodde det ville.

Det har vært en vanskelig periode å være gravid i, med mange tunge valg og mye ensomhet. Vi er på mange måter heldig som skal få barn på denne siden av pandemien, og får ha med oss partner gjennom hele fødselen osv. Samtidig havnet vi midt i smørøyet når det kom til å ta avgjørelser veldig raskt rundt dette med vaksine, og med leger som anbefalte helt forskjellige ting forstår jeg godt at det har gått enda mer i surr for folk.

Håper alle har holdt seg friske, at alle har friske babyer og at alle har det fint!
 
Back
Topp