Nye vaksineråd

Hei dere, jeg er helsepersonell og vaksinert, skal få dose to til uka, det er jeg veldig glad for og føler meg trygg med det. Dette er spesielt fordi jeg ikke har mulighet til å isolere meg, noe jeg heller ikke ønsker. Jeg har en gravid venninne som har vært svært opptatt av dette temaet, og har satt seg inn i forskning og det man vet så langt. Hun har laget et innlegg jeg fikk lov til å dele:

"Skjønner godt at man blir usikker ❤ Her er noen fakta som ihvertfall hjalp meg til å være helt trygg på at vaksine er det tryggeste valget, både for baby og meg. Legger ved kilder på hvert punkt slik at de som vil kan lese mer selv.
(mulig TW for de som har valgt å ikke vaksinere seg eller har hatt korona)
.
.
.
Oppsummert: Det er ikke påvist negative konsekvenser av vaksinen for fosteret, men det er påvist negative konsekvenser av korona (også for fosteret). Fra midten av september kommer det til å bli mye vanskeligere å skjerme seg fra smitte, siden samfunnet gjenåpner når alle voksne har fått tilbud om vaksine.
1. Det er ikke påvist noen negative konsekvenser av vaksine (Pfizer og Moderna) hos gravide, selv om mange hundretusen gravide nå er vaksinert på verdensbasis. Det er gjort flere STORE studier på gravide og Moderna/Pfizer-vaksinen - blant annet en stor studie med 35.000 gravide i USA (se link) og en tilsvarende i Israel. Her har de undersøkt forekomsten av uheldige utfall i svangerskapet (for tidlig fødsel, svangerskapsforgiftning osv.), og her fant man INGEN FORSKJELL på de som var vaksinert og de som ikke var det. I tillegg har man i USA et system som heter V-Safe, som følger opp flere hundretusen gravide som har vaksinert seg. Her har det heller ikke blitt rapportert noe som har gjort at man fraråder vaksine for gravide. Kilde: https://www.nationalgeographic.com/.../pfizer-and-moderna...
2. Det er mer og mer som tyder på at det å få korona i graviditeten ikke bare er negativt for mor (større risiko for innleggelse og respirator enn ikke-gravide), men også for baby i magen. Funnene tyder på at gravide med korona er mer utsatt for for tidlig fødsel, svangerskapsforgiftning og dødfødsel. Delta-varianten er antagelig også verre på dette punktet enn de "gamle" variantene. Kilde: https://edition.cnn.com/.../delta-variant.../index.html...
3. Flere som er skeptiske til vaksinen er bekymret for potensielle senvirkninger av vaksinen. Det mange imidlertid ikke tenker over, er mulige senvirkninger av korona. Det finnes flere sykdommer mor kan få som gir negative konsekvenser for baby, for eksempel røde hunder. Man vet like lite om senvirkningene av korona som senvirkningene av vaksinen. (står også om dette i kilden over)
4. I midten av september forsvinner alle innenlands smitteverntiltak i Norge. Regjeringen har da sagt at alle som ikke er vaksinert, på et eller annet tidspunkt vil bli smittet. Valget er da med andre ord ikke om man vil ta risikoen med vaksine, men hvordan man vurderer risikoen for vaksine kontra smitte (med mindre man har mulighet for å isolere seg og familien sin helt fra smitte frem til fødsel). Kilde: https://www.vg.no/.../varsler-sluttdato-for-tiltakene-kan..."
Fint med info rundt temaet, det bidrar til at man kan gjøre seg opp en mening selv :) Det eneste jeg føler for å kommentere er under punkt 3:
«3. Flere som er skeptiske til vaksinen er bekymret for potensielle senvirkninger av vaksinen. Det mange imidlertid ikke tenker over, er mulige senvirkninger av korona. Det finnes flere sykdommer mor kan få som gir negative konsekvenser for baby, for eksempel røde hunder. Man vet like lite om senvirkningene av korona som senvirkningene av vaksinen. (står også om dette i kilden over)»

Vaksine mot røde hunder er i barnevaksinasjonsprogrammet, og som blir kartlagt ved graviditet. Dette fordi man vet at røde hunder kan være utrolig farlig for fosteret dersom mor er uvaksinert og får det under svangerskapet. Røde hunder-vaksinen er godt utprøvd siden den kom inn i barnevaksinasjonsprogrammet i 1978 (https://www.fhi.no/nettpub/vaksinas...e-enkelte-sykdommene/rode-hunder-vaksinasjon/) og kan sånn sett ikke sammenlignes med en helt ny vaksine som ikke er ferdig med kliniske studier enda… Og MMR-vaksinen (som røde hunder er en del av) skal faktisk heller ikke gis til gravide ( https://nhi.no/familie/graviditet/s...-i-svangerskapet/rode-hunder-i-svangerskapet/). I tillegg vet man, som det sies i innlegget, like lite om senvirkninger for fosteret etter at mor har hatt korona som etter vaksinen. Forstår ikke helt hvorfor dette er et argument for å ta vaksinen (det oppfattes iallfall som et argument).

Nå har det seg slik at det meste av virusinfeksjoner under graviditet kan gi et slikt forløp som er beskrevet ved covid hos mor, f. eks sesonginfluensa https://www.legeforeningen.no/foren...elp/virale-infeksjoner-hos-gravide/#influensa.

I tillegg er dette greit å vite ang forskningsfunn vedr covid at «I Norge har det vært få gravide med alvorlig covid-19 sykdom. Medisinsk Fødselsregister iverksatte en utvidet datainnsamling til MFR om gravide med covid-19 som legges inn i sykehus fra mars 2020. Resultater fra denne overvåkningen er publisert flere ganger, sist i april 21 som ledd i offentliggjøring av MFR statistikk for 2020.
https://www.fhi.no/hn/helseregistre...utvidet-datainnsamling-av-gravide-med-covid19».

Jeg mener ikke å skape en diskusjon eller usikkerhet med dette, bare nyansere synsing litt :)
 
Last edited:
Hei dere, jeg er helsepersonell og vaksinert, skal få dose to til uka, det er jeg veldig glad for og føler meg trygg med det. Dette er spesielt fordi jeg ikke har mulighet til å isolere meg, noe jeg heller ikke ønsker. Jeg har en gravid venninne som har vært svært opptatt av dette temaet, og har satt seg inn i forskning og det man vet så langt. Hun har laget et innlegg jeg fikk lov til å dele:

"Skjønner godt at man blir usikker❤️

Her er noen fakta som ihvertfall hjalp meg til å være helt trygg på at vaksine er det tryggeste valget, både for baby og meg. Legger ved kilder på hvert punkt slik at de som vil kan lese mer selv.
(mulig TW for de som har valgt å ikke vaksinere seg eller har hatt korona)
.
.
.
Oppsummert: Det er ikke påvist negative konsekvenser av vaksinen for fosteret, men det er påvist negative konsekvenser av korona (også for fosteret). Fra midten av september kommer det til å bli mye vanskeligere å skjerme seg fra smitte, siden samfunnet gjenåpner når alle voksne har fått tilbud om vaksine.
1. Det er ikke påvist noen negative konsekvenser av vaksine (Pfizer og Moderna) hos gravide, selv om mange hundretusen gravide nå er vaksinert på verdensbasis. Det er gjort flere STORE studier på gravide og Moderna/Pfizer-vaksinen - blant annet en stor studie med 35.000 gravide i USA (se link) og en tilsvarende i Israel. Her har de undersøkt forekomsten av uheldige utfall i svangerskapet (for tidlig fødsel, svangerskapsforgiftning osv.), og her fant man INGEN FORSKJELL på de som var vaksinert og de som ikke var det. I tillegg har man i USA et system som heter V-Safe, som følger opp flere hundretusen gravide som har vaksinert seg. Her har det heller ikke blitt rapportert noe som har gjort at man fraråder vaksine for gravide. Kilde: https://www.nationalgeographic.com/...safe-for-pregnant-people-major-study-confirms
2. Det er mer og mer som tyder på at det å få korona i graviditeten ikke bare er negativt for mor (større risiko for innleggelse og respirator enn ikke-gravide), men også for baby i magen. Funnene tyder på at gravide med korona er mer utsatt for for tidlig fødsel, svangerskapsforgiftning og dødfødsel. Delta-varianten er antagelig også verre på dette punktet enn de "gamle" variantene. Kilde: https://edition.cnn.com/2021/07/31/health/delta-variant-pregnancy-vaccination-cmd-intl/index.html
3. Flere som er skeptiske til vaksinen er bekymret for potensielle senvirkninger av vaksinen. Det mange imidlertid ikke tenker over, er mulige senvirkninger av korona. Det finnes flere sykdommer mor kan få som gir negative konsekvenser for baby, for eksempel røde hunder. Man vet like lite om senvirkningene av korona som senvirkningene av vaksinen. (står også om dette i kilden over)
4. I midten av september forsvinner alle innenlands smitteverntiltak i Norge. Regjeringen har da sagt at alle som ikke er vaksinert, på et eller annet tidspunkt vil bli smittet. Valget er da med andre ord ikke om man vil ta risikoen med vaksine, men hvordan man vurderer risikoen for vaksine kontra smitte (med mindre man har mulighet for å isolere seg og familien sin helt fra smitte frem til fødsel). Kilde: https://www.vg.no/nyheter/innenriks...e-kan-leve-som-normalt-i-slutten-av-september

Takk for at du la ut denne. God informasjon til oss som er litt usikre.
 
Hei dere, jeg er helsepersonell og vaksinert, skal få dose to til uka, det er jeg veldig glad for og føler meg trygg med det. Dette er spesielt fordi jeg ikke har mulighet til å isolere meg, noe jeg heller ikke ønsker. Jeg har en gravid venninne som har vært svært opptatt av dette temaet, og har satt seg inn i forskning og det man vet så langt. Hun har laget et innlegg jeg fikk lov til å dele:

"Skjønner godt at man blir usikker❤️

Her er noen fakta som ihvertfall hjalp meg til å være helt trygg på at vaksine er det tryggeste valget, både for baby og meg. Legger ved kilder på hvert punkt slik at de som vil kan lese mer selv.
(mulig TW for de som har valgt å ikke vaksinere seg eller har hatt korona)
.
.
.
Oppsummert: Det er ikke påvist negative konsekvenser av vaksinen for fosteret, men det er påvist negative konsekvenser av korona (også for fosteret). Fra midten av september kommer det til å bli mye vanskeligere å skjerme seg fra smitte, siden samfunnet gjenåpner når alle voksne har fått tilbud om vaksine.
1. Det er ikke påvist noen negative konsekvenser av vaksine (Pfizer og Moderna) hos gravide, selv om mange hundretusen gravide nå er vaksinert på verdensbasis. Det er gjort flere STORE studier på gravide og Moderna/Pfizer-vaksinen - blant annet en stor studie med 35.000 gravide i USA (se link) og en tilsvarende i Israel. Her har de undersøkt forekomsten av uheldige utfall i svangerskapet (for tidlig fødsel, svangerskapsforgiftning osv.), og her fant man INGEN FORSKJELL på de som var vaksinert og de som ikke var det. I tillegg har man i USA et system som heter V-Safe, som følger opp flere hundretusen gravide som har vaksinert seg. Her har det heller ikke blitt rapportert noe som har gjort at man fraråder vaksine for gravide. Kilde: https://www.nationalgeographic.com/...safe-for-pregnant-people-major-study-confirms
2. Det er mer og mer som tyder på at det å få korona i graviditeten ikke bare er negativt for mor (større risiko for innleggelse og respirator enn ikke-gravide), men også for baby i magen. Funnene tyder på at gravide med korona er mer utsatt for for tidlig fødsel, svangerskapsforgiftning og dødfødsel. Delta-varianten er antagelig også verre på dette punktet enn de "gamle" variantene. Kilde: https://edition.cnn.com/2021/07/31/health/delta-variant-pregnancy-vaccination-cmd-intl/index.html
3. Flere som er skeptiske til vaksinen er bekymret for potensielle senvirkninger av vaksinen. Det mange imidlertid ikke tenker over, er mulige senvirkninger av korona. Det finnes flere sykdommer mor kan få som gir negative konsekvenser for baby, for eksempel røde hunder. Man vet like lite om senvirkningene av korona som senvirkningene av vaksinen. (står også om dette i kilden over)
4. I midten av september forsvinner alle innenlands smitteverntiltak i Norge. Regjeringen har da sagt at alle som ikke er vaksinert, på et eller annet tidspunkt vil bli smittet. Valget er da med andre ord ikke om man vil ta risikoen med vaksine, men hvordan man vurderer risikoen for vaksine kontra smitte (med mindre man har mulighet for å isolere seg og familien sin helt fra smitte frem til fødsel). Kilde: https://www.vg.no/nyheter/innenriks...e-kan-leve-som-normalt-i-slutten-av-september

Jeg sniker fra desemberforumet, og begynner gradvis å omstille hjernen min til å ta vaksine - har nå bestilt time. Dette var nyttig å lese, så takk for at du la det ut :) Lurte bare på om du har noen tanker om kortidsbivirkninger av vaksine, som blodpropp til morkake/livmor og/eller blødningsrisiko? Langtidskonsekvensene av vaksinen får man jo dessverre ikke gjort så mye med, det er jo bare en risiko man må ta. Og så tenker jeg en del på om jeg blir smittet av korona likevel, enten mellom dose 1 og 2 og om det da blir en slags dobbel påkjenning for det ufødte barnet? Med bivirkninger fra vaksine, men også bivirkninger av koronaviruset i seg selv? Kanskje i mindre grad, siden vaksinen forhåpentligvis har begynt å gi effekt etter noen uker? Beklager for at jeg snoker, men synes det er veldig greit å lese andres tanker og bakgrunn for vaksine før jeg bestemmer meg helt:angelic: Ellers blir det nok Moderna jeg får, på både dose 1 og 2. Har hørt den gir litt sterkere bivirkninger som frysninger, uvelhet og muskelsmerter, men til gjengjeld bedre beskyttelse mot Deltavarianten.
 
Last edited:
Jeg sniker fra desemberforumet, og begynner gradvis å omstille hjernen min til å ta vaksine - har nå bestilt time. Dette var nyttig å lese, så takk for at du la det ut :) Lurte bare på om du har noen tanker om kortidsbivirkninger av vaksine, som blodpropp til morkake/livmor og/eller blødningsrisiko? Langtidskonsekvensene av vaksinen får man jo dessverre ikke gjort så mye med, det er jo bare en risiko man må ta. Og så tenker jeg en del på om jeg blir smittet av korona likevel, enten mellom dose 1 og 2 og om det da blir en slags dobbel påkjenning for det ufødte barnet? Med bivirkninger fra vaksine, men også bivirkninger av koronaviruset i seg selv? Kanskje i mindre grad, siden vaksinen forhåpentligvis har begynt å gi effekt etter noen uker? Beklager for at jeg snoker, men synes det er veldig greit å lese andres tanker og bakgrunn for vaksine før jeg bestemmer meg helt:angelic: Ellers blir det nok Moderna jeg får, på både dose 1 og 2. Har hørt den gir litt sterkere bivirkninger som frysninger, uvelhet og muskelsmerter, men til gjengjeld bedre beskyttelse mot Deltavarianten.

Så bra det var nyttig for deg! Jeg tenker personlig at korttidsbivirkninger har de jo fått ganske god oversikt over nå. Og gitt at FHI har sittet på gjerdet og latt andre land forske på sine gravide før de kom med endelig anbefaling, tyder jo på at det nå anses som trygt, og ihvertfall mye tryggere enn å få korona. Jeg spurte også hun veninnen min som har satt seg inn i det, (jeg håper det var greit, jeg har ikke så god oversikt som henne) og hun svarte:

"Det er ingenting som tyder på at vaksinen påvirker morkaken. Vaksinen lever så kort i kroppen (det er derfor den må oppbevares superkaldt), at det beskrives som nærmest biologisk utenkelig at noe fra vaksinen skal kunne komme seg til morkaken. Det som blir i kroppen er antistoffer, som er det barnet kan dra nytte av (uten påkjenningen det potensielt vil kunne være å få covid). Det er imidlertid noen funn som tyder på at covidsmitte kan påvirke morkaken negativt.

Jeg tenker ikke at det vil være "dobbel påkjenning" for barnet hvis mor først får dose 1 og så blir smittet før dose 2. Tvert imot tenker jeg at barnet (og kroppen som bærer barnet) vil være bedre rustet til å takle sykdommen. Alternativet da blir jo å vente med dose 1 til smitten i samfunnet forsvinner, og det fremstår som et mye mer utrygt alternativ (siden covid er verre enn vaksinen).

Såvidt jeg vet er bivirkninger i form av blodpropp eller blødning veldig uvanlig for mRNA-vaksinene (Pfizer og Moderna). Det at noen kvinner har rapportert om menstruasjonsendringer etter å ha tatt vaksinen har såvidt jeg har forstått ikke noen overføringslogikk til graviditet. Det er flere systemer som overvåker tilstanden til gravide som har fått vaksinen (bl.a. V-Safe i USA), og det har ikke blitt meldt inn noe her som har fått myndighetene til å endre anbefalingen om at alle gravide bør vaksineres."
 
Så bra det var nyttig for deg! Jeg tenker personlig at korttidsbivirkninger har de jo fått ganske god oversikt over nå. Og gitt at FHI har sittet på gjerdet og latt andre land forske på sine gravide før de kom med endelig anbefaling, tyder jo på at det nå anses som trygt, og ihvertfall mye tryggere enn å få korona. Jeg spurte også hun veninnen min som har satt seg inn i det, (jeg håper det var greit, jeg har ikke så god oversikt som henne) og hun svarte:

"Det er ingenting som tyder på at vaksinen påvirker morkaken. Vaksinen lever så kort i kroppen (det er derfor den må oppbevares superkaldt), at det beskrives som nærmest biologisk utenkelig at noe fra vaksinen skal kunne komme seg til morkaken. Det som blir i kroppen er antistoffer, som er det barnet kan dra nytte av (uten påkjenningen det potensielt vil kunne være å få covid). Det er imidlertid noen funn som tyder på at covidsmitte kan påvirke morkaken negativt.

Jeg tenker ikke at det vil være "dobbel påkjenning" for barnet hvis mor først får dose 1 og så blir smittet før dose 2. Tvert imot tenker jeg at barnet (og kroppen som bærer barnet) vil være bedre rustet til å takle sykdommen. Alternativet da blir jo å vente med dose 1 til smitten i samfunnet forsvinner, og det fremstår som et mye mer utrygt alternativ (siden covid er verre enn vaksinen).

Såvidt jeg vet er bivirkninger i form av blodpropp eller blødning veldig uvanlig for mRNA-vaksinene (Pfizer og Moderna). Det at noen kvinner har rapportert om menstruasjonsendringer etter å ha tatt vaksinen har såvidt jeg har forstått ikke noen overføringslogikk til graviditet. Det er flere systemer som overvåker tilstanden til gravide som har fått vaksinen (bl.a. V-Safe i USA), og det har ikke blitt meldt inn noe her som har fått myndighetene til å endre anbefalingen om at alle gravide bør vaksineres."

Tusen takk for svar! :Heartred Ja, jeg vil tro det hadde kommet frem dersom blodpropp og/eller blødninger var relatert til vaksinen. Det blir nok vaksine på meg - det virker som det beste alternativet for meg og baby. Både med antistoffer som jeg og baby kan dra nytte av, men også at vi stiller sterkere til fødsel og i barseltiden :)
 
Blir vaksine på meg i dag, og jeg vet helt ærlig ikke hva jeg føler. Var så innstilt på å vente til etter han var født, men nå som Norge skal åpne opp igjen så tør jeg ikke ta sjansen.
 
Blir vaksine på meg i dag, og jeg vet helt ærlig ikke hva jeg føler. Var så innstilt på å vente til etter han var født, men nå som Norge skal åpne opp igjen så tør jeg ikke ta sjansen.

Da var dose 1 satt... Gråt både før og etterpå, av bekymring, redsel og hjelpesløshet. Hater at vi bor i en verden der jeg var nødt til å ta denne avgjørelsen. Nå håper jeg bare at jeg har tatt rett avgjørelse for lillegutt i magen, og at alt går fint.
 
Da var dose 1 satt... Gråt både før og etterpå, av bekymring, redsel og hjelpesløshet. Hater at vi bor i en verden der jeg var nødt til å ta denne avgjørelsen. Nå håper jeg bare at jeg har tatt rett avgjørelse for lillegutt i magen, og at alt går fint.

Skal ta min 1. dose om 2 dager, tør ikke noe annet jeg heller - men enig i at det er helt utrolig kjipt å måtte ta dette valget! Men får bare ha troen på at dette kommer til å gå helt fint:Heartred Så langt er det jo ikke noe som tyder på noe annet.
 
Dette er så vanskelig :( har egentlig lyst til å vente, men føler jeg blir sett ned på om jeg gjør det.. Både av sykehuset (var der på fredag, og da han spurte om jeg var vaksinert og jeg sa nei, så ble han helt rar), jordmor og familie :meh: (ikke av mannen da - han mener jeg må gjøre det jeg føler er best). Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre nå :nailbiting:
 
Skal ta min 1. dose om 2 dager, tør ikke noe annet jeg heller - men enig i at det er helt utrolig kjipt å måtte ta dette valget! Men får bare ha troen på at dette kommer til å gå helt fint:Heartred Så langt er det jo ikke noe som tyder på noe annet.
Krysser alt jeg kan for at dette går helt supert for oss alle :Heartred
 
Dette er så vanskelig :( har egentlig lyst til å vente, men føler jeg blir sett ned på om jeg gjør det.. Både av sykehuset (var der på fredag, og da han spurte om jeg var vaksinert og jeg sa nei, så ble han helt rar), jordmor og familie :meh: (ikke av mannen da - han mener jeg må gjøre det jeg føler er best). Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre nå :nailbiting:
Skjønner godt hva du mener, følte det litt på samme vis. Føles egentlig ut som om jeg har blitt pressa til å ta vaksinen av Helsenorge, men tror det kjennes greit ut nå når jeg har tatt den. Gikk mange runder med meg selv og mannen, veldig vanskelig valg.
 
Skjønner godt hva du mener, følte det litt på samme vis. Føles egentlig ut som om jeg har blitt pressa til å ta vaksinen av Helsenorge, men tror det kjennes greit ut nå når jeg har tatt den. Gikk mange runder med meg selv og mannen, veldig vanskelig valg.
Huff, ja.. Mye å tenke på.. Mannen er fullvaksinert, men guttungen er jo i barnehagen og kan potensielt bli smittet der. Jeg selv får ha hjemmekontor...
 
Så bra det var nyttig for deg! Jeg tenker personlig at korttidsbivirkninger har de jo fått ganske god oversikt over nå. Og gitt at FHI har sittet på gjerdet og latt andre land forske på sine gravide før de kom med endelig anbefaling, tyder jo på at det nå anses som trygt, og ihvertfall mye tryggere enn å få korona. Jeg spurte også hun veninnen min som har satt seg inn i det, (jeg håper det var greit, jeg har ikke så god oversikt som henne) og hun svarte:

"Det er ingenting som tyder på at vaksinen påvirker morkaken. Vaksinen lever så kort i kroppen (det er derfor den må oppbevares superkaldt), at det beskrives som nærmest biologisk utenkelig at noe fra vaksinen skal kunne komme seg til morkaken. Det som blir i kroppen er antistoffer, som er det barnet kan dra nytte av (uten påkjenningen det potensielt vil kunne være å få covid). Det er imidlertid noen funn som tyder på at covidsmitte kan påvirke morkaken negativt.

Jeg tenker ikke at det vil være "dobbel påkjenning" for barnet hvis mor først får dose 1 og så blir smittet før dose 2. Tvert imot tenker jeg at barnet (og kroppen som bærer barnet) vil være bedre rustet til å takle sykdommen. Alternativet da blir jo å vente med dose 1 til smitten i samfunnet forsvinner, og det fremstår som et mye mer utrygt alternativ (siden covid er verre enn vaksinen).

Såvidt jeg vet er bivirkninger i form av blodpropp eller blødning veldig uvanlig for mRNA-vaksinene (Pfizer og Moderna). Det at noen kvinner har rapportert om menstruasjonsendringer etter å ha tatt vaksinen har såvidt jeg har forstått ikke noen overføringslogikk til graviditet. Det er flere systemer som overvåker tilstanden til gravide som har fått vaksinen (bl.a. V-Safe i USA), og det har ikke blitt meldt inn noe her som har fått myndighetene til å endre anbefalingen om at alle gravide bør vaksineres."

Her var det mange dårlige svar, unnskyld meg, men kor kjem alt detta frå? Kan venninna di komme med kilder til disse påstandene? F.eks om at vaksina ikkje påvirker morkake og baby? For det er faktisk 100% bevist at vaksina går i både morkake, navlestreng og til baby, men likevell uvist om baby får antistoffer som beskytter mot korona av det. Og at vaksina lever så ufattelig kort i kroppen at det er biologisk utenkelig? Den lever i fleire dager, og jo, det er svært biologisk tenkelig at den vil påvirke både morkake og baby, men det trenger ikkje automatisk være negativt. Men det er også uvist om baby kan få allergiske reaksjoner. Sjansene for å få allergiske reaksjoner av covid vaksine vs alle andre vaksiner er manger av ganger høyere og derfor også mykje rapporter ute om dette.

Ja korona er farlig, og definert som mykje farligere på verdensbasis enn risiko ved vaksinen. Men slik synsing og sansing der ein nærmest ufarliggjer vaksinen og setter den opp mot kor farlig korona er blir heilt feil. Helsedirektoraret er iallefall tydelige på dette, at det innebærer risker både å ta vaksine og å få korona.

Det ein veit er at vaksina ikkje utgjer noko umiddelbar fare for økt spontanabort eller fosterdød eller andre alvorlige bivirkninher under ein graviditet. Det ein derimot er tydelige på er at ein veit absolutt ingenting om korleis barnet kan bli påvirka, men siden mrna vaksiner ikkje er levande virus og det ofte er infeksjoner fra eit inaktivt levande virus som gjer skade på foster så er sjansen liten.

Du skriver igjen og igjen at korona er farligere enn vaksinen, men basert på tall i Norge så er det jaggu ikkje mykje som skiller. 10% av de som er døde av korona er under 70år, 5% av de som er døde av vaksinen er under 60år. Kor mange av dei 10% som er mellom 60-70år er det plutselig nesten umulig å finne ut av her i Norge.

Skal folk få gjer seg opp ei mening om vaksine bør dei få fakta og ikkje synsing og uttalelser uten noko form for kilder.

Og du, berre fordi staten ikkje endrer den generelle anbefalingen av vaksine, betyr ikkje at det ikkje blir meldt inn mykje, både i form av blødninger, tap av morsmelk osv osv. Dei uttale seg på samme måte som alt anna rundt vaksina, kun dersom det er svært alvorlig. Men om ein går inn å leser rapportene så er det mykje ein bør ta i betraktning. Blir som når du skal ta eit legemiddel og leser på bruksanvisning der bivirkninger står, på mange er alvorlige alt fra 1 av 100 til 1 av 1000. Du kan likevell være ein av 1000, men legemiddelet blir ikkje fjerna eller ikkje anbefalt av den grunn. Du som bruker er ansvarlig for å lese deg opp på bivirkninger og du tar valget om å veie opp om det er verdt å ta det. Slik er det med vaksina også, berre dei testa aldri vaksina skikkelig (og aldri på gravide), så det finnes ingen estimering på kor hyppig alvorlige bivirkninger er, for her blir veien til mens ein går, og WHO har bestemt at i ein pandemi er dette innanfor. Eg er ikkje uenig, berre slik at det er sagt. Men det er kvar enkelt sitt valg, og jo, vaksina kan være alvorligere for akkuratt meg, enn korona ville vært.

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/vaccines/recommendations/pregnancy.html

https://legemiddelverket.no/godkjen...ldte-mistenkte-bivirkninger-av-koronavaksiner

https://www.rcog.org.uk/en/guidelin...ovid-19-vaccines-pregnancy-and-breastfeeding/
 
Last edited:
Kjenner jeg gruer meg til og ta dem vaksina! Jeg er for den men og ikke. Men at smitten er over alt og ting er tyngre for oss gravide så vil jeg jo ta den! Men jeg spurte om det var en mulighet og få moderna sin siden den er 80% bedre mot dette delta viruset. Og Pfizer bare 40%! Så syns jeg alle gravide burde fått moderna! Men den trodde di ikke di fikk her i kommunen jeg bor :( og jeg like ikke og reise så mye. Må planlegge alt i god tid pga barna og mann ute og jeg må me ferje og alt styr!
Har time nå 08:40! Sitter i bilen og vet liksom ikke helt hva jeg skal og ikke :(
 
Dette er så vanskelig :( har egentlig lyst til å vente, men føler jeg blir sett ned på om jeg gjør det.. Både av sykehuset (var der på fredag, og da han spurte om jeg var vaksinert og jeg sa nei, så ble han helt rar), jordmor og familie :meh: (ikke av mannen da - han mener jeg må gjøre det jeg føler er best). Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre nå :nailbiting:

Så synd at du møter slikt. Jeg sa til legen min: "Pleeeease, bare si ja eller nei, så gjør jeg det du sier", og han svarte at han ikke ville si ja eller nei, men at vaksinen antas å være trygg. Da jeg spurte om langtidsbivirkninger, slo han bare ut med armene og sa: "Vi vet ingenting". Han sa at uansett hvilket valg jeg tok, så støttet han meg. Jeg sitter fortsatt på vippepinnen og syns dette er en stressende og vanskelig avgjørelse.

Jeg tror den eneste som har lagt press på meg, er svigerfar, som er engelsk og pensjonert lege. Jeg tar ofte det han sier med en klype salt, for han tror fortsatt at babyer burde skrike for å trene lungene. Godt at han er pensjonert, si.
 
Kjenner jeg gruer meg til og ta dem vaksina! Jeg er for den men og ikke. Men at smitten er over alt og ting er tyngre for oss gravide så vil jeg jo ta den! Men jeg spurte om det var en mulighet og få moderna sin siden den er 80% bedre mot dette delta viruset. Og Pfizer bare 40%! Så syns jeg alle gravide burde fått moderna! Men den trodde di ikke di fikk her i kommunen jeg bor :( og jeg like ikke og reise så mye. Må planlegge alt i god tid pga barna og mann ute og jeg må me ferje og alt styr!
Har time nå 08:40! Sitter i bilen og vet liksom ikke helt hva jeg skal og ikke :(

Kjenner litt på samme følelse. Skal ta den i dag jeg også. Litt ambivalent følelse. Har diskutert det med mannen min og jordmor og kommet frem til at jeg/vi ønsker å ta den.
Spurte selv også om det er mulig å få Moderna, men virker som det er bare Pfizer de har fått her i kommunen også.
 
Tok den i dag. Var mye fram og tilbake, og diskutert med egen jordmor og lege, samt annet helsepersonell vi kjenner. Jeg er blitt anbefalt å ta den av alle jeg har snakket med av helsepersonell. Tenker at man må ta det valget som blir riktig for seg, vurdert ut fra den situasjonen man er i. For min del ble valget enklere når smittetallene eskalerer i områdene rundt uten at det blir satt i gang særlige tiltak rundt det på skolene mm. og siden jeg ikke har tilstrekkelig mulighet til å isolere meg eller baby når han er ute av magen.

Fikk Pfizer i dag, men beskjed om at det antakeligvis blir Moderna på dose 2 om 4 uker. Litt ulikt i de ulike kommunene etter hva jeg har forstått, og ikke alle steder man kan velge.

Har gått veldig fint så langt, ingen reaksjon og baby oppfører seg som normalt i magen:Heartred Eventuelle langtidsvirkninger får vi jo ikke vite noe om på lang tid dessverre, men håper og tror at det går bra med oss begge.
 
Her har jeg valgt å vente, så står jeg først i kø i november for å ta den ❤️
 
  • Liker
Reactions: Azu
Har tatt dose nr 2 denne uken. Og det er jeg nå glad for da smitten øker hver dag og flere barn i barnehagen har fått påvist smitte.
 
Jeg gleder meg til dose 2 imorgen :)
 
Back
Topp