nye retningslinjer på blodprøver?

litt-anonym

Forelsket i forumet
Var nettopp på kontroll hos legen, og hun sa at jeg måtte komme tilbake etter uke 12 og ta blodprøvene. De hadde fått nye retningslinjer på det, fordi de fleste gravide fikk time fort hos lege, og at prøvene ble tatt tidligere og tidligere, og da var i hvertfall rhesus antistoff prøvene som regel nyttesløse sa hun..
Noen flere som har hørt dette? er jo 10+4

Så rart. Jeg har også time når jeg er 10+4. Nå vet jeg jo ikke om det har noe med ferier o.l. å gjøre men det står på nettet at alt mellom 8-12 uker er normalt. 

Joda, jeg fikk papirer, hun bestilte ul osv, men hun ville vente med blodprøvene.
vet jo ikke om det har noe med at jeg er rhesus negativ og har fått et rhesus positvit barn.

Jeg forstod det slik at siden mor og barn måtte få tid til å dele blodbane litt for å se om kroppen dannet antistoffer..

Ja, det kan være. For legen sa til meg at vi kom til å ta blodprøver når jeg kom 5 juli. Men nå er dette første gang for meg så kan være at andre har noen erfaring med det :)

Jeg fikk beskjed om at jeg skulle ta blodprøver rundt uke 12-16, så da stemmer det nok da.

Stemmer nok det var på føstekontroll i dag og måtte komme tilbake etter uke 12 for å ta blodrøvene. Fikk helsekortet. ul og fødeplass skulle hun bestille neste gang.

Jeg fikk beskjed om dette forrige gang, men da var jeg bare på sånn "bekreftelsestime" så sa han at første kontroll måtte han ta rundt 11-12, for ellers ble alle prøvene sendt tilbake fra sykehuset.

Jeg hvar med legen igår jeg måtte også komme tilbake mellom 12-16 ukers for å ta nye eller andre blodprøver..

jeg var til legen, og han sa det var nye regler som sa at vi måtte ta blodprøve i uke 12 eller senere. så jeg fikk et ark som jeg skal levere neste gang, da jeg skal ta blodprøvene, skal ikke inn til lege da. men han sendte rekv. til sykehuset om ul, og jeg fikk brev bare noen dager etter om at jeg hadde fått time på ul:)

De tok blodprøver på meg. Fikk resultatene i posten her om dagen, og der står det bare svar på den tox.-greia, og om jeg har antistoffer, samt hiv- og psyphilis-test. Ikke blodtype. Ikke hørt noe om noen endringer. Jeg var 7 uker dagen jeg var der.

jeg tok blodprøvene nå i går, da er jeg 10 uker.. så rart at noen tar tidligere enn andre?

Jeg er 8 + something, og tok blodprøver idag..
Fylte ut helsekort, og tror han bestilte UL-time også... Rart..

Jeg var hos legen å tok blodprøver denne uken, 10 uker.
Fikk ikke beskjed om nye retningslinjer.
Og jeg er rehsus negativ og har født to rehsus positive barn...

Jeg tok blodprøvene i dag 9+6, men det kan ha vært fordi jm går ut i ferie nå. Jeg går kun til henne og tar så hu ville vel ha det unna gjort.

Jeg skulle egentlig ta blodprøve i dag (er 11+2, nå 3 tydeligvis siden klokken er over 12:P) men siden jeg bor på så liten plass ble labben stengt før jeg var ferdig med timen så det blir tatt blodprøve når jeg er 12 uker. Jm nevnte ingenting om nye retningslinjer til meg.

Jeg fikk også ny time for blodprøver og celleprøve i uke 13. Han sa ikke noe spesielt om det, så jeg tenkte bare at det sikkert er noe nytt siden sist og det er det tydeligvis. Er 10 + 3  nå :)

Jeg tok alle blodprøver igår.. Og fikk ny time når jeg var i uke 20 :P

Jeg fikk beskjed om at det var nye retningslinjer for screening-prøver, (HIV, syfilis og resus/blodtyping) for gravide, har tidligere tatt disse på første kontroll. Men denne gangen måtte jeg vente til jeg var 12 uker, da har jeg et forhåndsutfylt skjema, og får prøvene tatt på legekontoret uten å snakke med legen.

Tre-må-det-være! skrev:
Jeg fikk beskjed om at det var nye retningslinjer for screening-prøver, (HIV, syfilis og resus/blodtyping) for gravide, har tidligere tatt disse på første kontroll. Men denne gangen måtte jeg vente til jeg var 12 uker, da har jeg et forhåndsutfylt skjema, og får prøvene tatt på legekontoret uten å snakke med legen.

Alle disse prøvene tok jeg når jeg var 7+6... Merkelig at det er så forskjellig fra plass til plass!

Jeg tok blodprøver og alt når jeg var 9 uker på vei, legen min sa ikke noe om dette. merkelig..

Back
Topp