Nye matvaner

Cosacita

Forumet er livet
Augustbarna 2021
Spiser dere andre ting som dere egentlig ikke har spist så mye før?
Jeg har hatt noe imot leverpostei i endel år nå, men send siste måneden har jeg spist mer skive med leverpostei og majones enn det jeg har gjort de siste 5-6 årene... Nå er det SÅ godt! Jeg har heller ikke vært glad i yoghurt, men nå spiser jeg det gjerne :P
Andre?

Spiser tunfisk og det HATER jeg egentlig :playful: Lager tunfiskrøre med tunfisk, litt majones, rømme og rødløk og har som pålegg.

Jeg har hatt noe imot leverpostei i endel år nå, men send siste måneden har jeg spist mer skive med leverpostei og majones enn det jeg har gjort de siste 5-6 årene... Nå er det SÅ godt! Jeg har heller ikke vært glad i yoghurt, men nå spiser jeg det gjerne :p
Andre?
Tenkte bare jeg skulle si at, det sies at gravide skal være forsiktige med å spise lever/leverprodukter.:oops:

Tenkte bare jeg skulle si at, det sies at gravide skal være forsiktige med å spise lever/leverprodukter.:oops:

Aldri hørt om, tror jeg. Hvor har du lest det? Vel, nå har jeg laget bønnepostei idag så kommer til å spise mer av det uansett :P

Aldri hørt om, tror jeg. Hvor har du lest det? Vel, nå har jeg laget bønnepostei idag så kommer til å spise mer av det uansett :p

Leverpostei er trygt, men produktet basert på fiskelever skal man være forsiktig med. I følge matportalen (mattilsynet som er innholdsansvarlig) kan gravide og ammende spise samme mengden levermat som er anbefalt for voksne.

Bruk https://www.helsenorge.no/gravid/mat-og-drikke-som-gravide-ikke-bor-spise/#kjott-og-spekemat om en er usikker på om en kan spise noe eller ikke og vær generelt forsiktig med å gi anbefalinger og advarsler uten kildehenvisning da det er en del myter om graviditet og mat :)

Jeg har hatt noe imot leverpostei i endel år nå, men send siste måneden har jeg spist mer skive med leverpostei og majones enn det jeg har gjort de siste 5-6 årene... Nå er det SÅ godt! Jeg har heller ikke vært glad i yoghurt, men nå spiser jeg det gjerne :p
Andre?
Jeg pleier å få lyst på leverpostei når jeg er lav i hb:)

Leverpostei er trygt, men produktet basert på fiskelever skal man være forsiktig med. I følge matportalen (mattilsynet som er innholdsansvarlig) kan gravide og ammende spise samme mengden levermat som er anbefalt for voksne.

Bruk https://www.helsenorge.no/gravid/mat-og-drikke-som-gravide-ikke-bor-spise/#kjott-og-spekemat om en er usikker på om en kan spise noe eller ikke og vær generelt forsiktig med å gi anbefalinger og advarsler uten kildehenvisning da det er en del myter om graviditet og mat :)

Enig, hadde tenkt å sjekke matportalen for å sjekke :)

Aldri hørt om, tror jeg. Hvor har du lest det? Vel, nå har jeg laget bønnepostei idag så kommer til å spise mer av det uansett :p
Kommer opp på flere av gravid appene. Man kan vel spise litt. Da er du hvertfall i safezone!:happy: leggee med tekst så du får se selv:)

Vedlegg

• B04B27E2-9194-40AA-862C-5F6184E2DBE3.png
    B04B27E2-9194-40AA-862C-5F6184E2DBE3.png
    93,9 KB · Visninger: 26
Nå flisespikker jeg her, men spurt.no er ikke en troverdig kilde når det gjelder graviditet, siden er utviklet for treningsentusiaster og det står ingenting om hvem som skriver sakene for de og hvilke kvalifikasjoner de bak nettstedet har. Ei heller står det noe om hva som er deres kilder.

Igjen, helsenorge har ingen ting å påpeke ang. leverpostei og matportalen som drives av mattilsynet sier spesifikt at leverpostei ikke utgjør en fare da kadmium som man er redd for finnes svært lite av i leverpostei siden den stort sett lages av svin som har ett lavt nivå av kadmium fra før av. Ren lever er det samme beregningen for gravide som for ikke-gravide, dvs at skal du spise så mye at det utgjør en risk for foster har du også overskredet den anbefalte mengdene for friske voksne og overspist, noe som aldri er bra uansett :)

A-vitamin er det i levermat, men igjen, så lenge man ikke overspiser leverpostei som gravid eller får i seg ekstra gjennom andre kilder kan man trygt spise leverpostei under graviditeten. Det handler om mengde og hadde sjangsen vært stor for å overdose på a-vitamin gjennom en så vanlig matvare som leverpostei (som også ofte anbefales gravide pga jerninnholdet) hadde matportalen og helsenorge advart med en mengdegrense, slik de gjør med f.eks. lakris.

Sambo er medisinstudent, og de lærte på studie at man skulle være forsiktig med leverpostei under graviditet pga. A-vitamin.. Jeg hadde helt dilla på det og egg sist svangerskap, så jeg ble litt fortvila :hilarious:

Back
Topp