Nye madrasser til småsøsken?

Isol

Elsker forumet
VIP
Noen som kan hjelpe meg med å legge frem fakta for hvorfor man KAN eller IKKE KAN bruke samme madrass til småsøsken? Skjønner det ikke bør gjøres om det er stor aldersforskjell, men hvorfor bør man ikke gjøre det når det er mindre enn 2 år imellom?

Ei fra Mai forumet fant dette:

En grunn (hentet fra safebaby.no):
Krybbedød forårsakes av gasser som genereres i madrassen – og mange foreldre bruker samme madrass fra en baby til den neste. Hvis madrassen inneholder kjemikaliene fosfor, antimon og /eller arsenikk (som ofte brukes i produksjon av madrasser) og vanlig muggsopp har blitt etablert i madrassen under tidligere bruk av en annen baby så vil generering av de giftige gassene starte tidligere og opptre i større grad når madrassen blir tatt i bruk igjen.

nå skulle jeg jo linke til denne siden..du kom meg i forkjøpet :)

Kjøper dere ny madrass til vogna også? jeg kommer ikke til å gjøre det...snuppa lå jo alltid på lammeskinnet sitt i bagvona. Og det kommer nok denne babyen til å gjøre også. Får vel kjøpe nytt lammeskinn heller da! :)

Vi kjøper ikke ny til vogna, for Oliver lå også på lammeskinn hele tiden. Vet ikke hvor vanskelig det er å bestille ny madrass til vogn jeg, men denne gangen får vi jo vinterbaby, så babyen blir aldri liggende rett på madrassen, blir jo pose + lammeskinn.

vi kjøper nok ny madrass til senga, men ikke til vogna. han lå alltid på skinn/pose

MiniBolle2012 skrev:
Vi kjøper ikke ny til vogna, for Oliver lå også på lammeskinn hele tiden. Vet ikke hvor vanskelig det er å bestille ny madrass til vogn jeg, men denne gangen får vi jo vinterbaby, så babyen blir aldri liggende rett på madrassen, blir jo pose + lammeskinn.

vi endte opp med å bruke vogna ganske mye inne også vi, så det blir jo uten posen...men tenker at det går helt fint oppå et lammeskinn :)

når det gjelder oppkast og slikt, så har vi jo alltid brukt tisselaken, så det har aldri blitt noe som helst søl på den madrassen.... så: "Det er enda mindre risiko i å bruke en madrass om igjen dersom den er brukt av bare ett søsken og den ikke er slitt, myk eller skitten! Da trenger man ikke ny madrass! ", derfor tror jeg faktisk ikke det er nødvendig å bytte madrass til minsten. Den kommer til å være 2 år gammel når den blir tatt i bruk, og alltid brukt tisselaken. Nei, jeg tror vi ikke kommer til å kjøpe ny madrass..

Helt klart ny madrass selv om vi har brukt tisselaken og overmadrass. Tar ingen sjanser når det kommer til barna mine.

Jeg har hatt på overmadrass, liker ikke så godt tisselaken. Snuppa mi er jo ganske stor nå, og har tissa gjennom en del ganger... og kastet opp..så ny madrass i sengen blir det garantert!

Vi skal ha ny madrass til sprinkelsenga. Vi hadde en vannlekkasje på rommet til Snuppa som gjorde at madrassen fikk litt jordslag på undersiden, så den bruker vi ikke til neste barn....

I vogga hadde hun alltid ammemadrass oppå madrassen, så den er jo egentlig ikke brukt :) og så er det hjemmelaget vugge med veldig rare madrassmål, så den var litt vanskelig å få tak i....

I vogna lå hun alltid på lammeskinn/ vinterpose, så der trenger vi ikke å bytte ut :)

Står vel en del om dette på lub.no.. Vi skal ha ny- storesøster er jo bare 10mmd og trenger sin selv! Ville kjøpt ny med mindre dere har en som kan vaskes i maskin!

Vi kjøpte Leander seng (se http://www.leander.com) til Oliver, den nydeligste senga som finnes  - som følger med barnet til det er ca 7 år (vokser med barnet, samme konsept som Stokke sine, bare at Leander er finere ;)). Den skal Oliver få fortsette å ha, han har heller aldri verken kastet opp, bæsjet eller gulpet i senga, overmadrassen har bare blitt vasket for sikkerhetsskyld. Nå har vi kjøpt ny Leander seng til nybebisen (jippi!). Herlig med seng som følger barnet. Vi var veldig heldig siden vi fikk halv pris på den da vi var en av de 50 første i køen av nyåpning av Barnas Hus her i Tromsø! (3500 kr betalte vi). Heldig! Kjempegod helg til dere!

Kat26 skrev:
Vi kjøpte Leander seng (se http://www.leander.com) til Oliver, den nydeligste senga som finnes  - som følger med barnet til det er ca 7 år (vokser med barnet, samme konsept som Stokke sine, bare at Leander er finere ;)). Den skal Oliver få fortsette å ha, han har heller aldri verken kastet opp, bæsjet eller gulpet i senga, overmadrassen har bare blitt vasket for sikkerhetsskyld. Nå har vi kjøpt ny Leander seng til nybebisen (jippi!). Herlig med seng som følger barnet. Vi var veldig heldig siden vi fikk halv pris på den da vi var en av de 50 første i køen av nyåpning av Barnas Hus her i Tromsø! (3500 kr betalte vi). Heldig! Kjempegod helg til dere!

Åhh, så heldige dere er da :D Men vi hadde dessverre ikke hatt råd til 3500 for ei seng akkurat nå heller, så har kjøpt ei brukt sprinkelseng til 300 så kjøper vi ny madrass ;)

God helg til dere også, fiiine bilder på bloggen din ;)

Nei, skjønner det, det er jo dyrt selvfølgelig! Jeg hadde egentlig fraskrevet meg muligheten for å kjøpe den senga til nr 2 også, men når den kom til halv pris måtte man bare slå til ;) Men lurt å kjøpe ny madrass! Tusen takk :) Og kos deg som best :)) Klemmer

Kat26 skrev:
Nei, skjønner det, det er jo dyrt selvfølgelig! Jeg hadde egentlig fraskrevet meg muligheten for å kjøpe den senga til nr 2 også, men når den kom til halv pris måtte man bare slå til ;) Men lurt å kjøpe ny madrass! Tusen takk :) Og kos deg som best :)) Klemmer

Hadde vi hatt penger ville jeg også kjøpt noe slikt, ser jo heeelt perfekt ut! Men jeg som er student og Lars som jobber på Byggmaker sier det seg selv at vi ikke kan ha den luksusen når vi vil legge mye penger i bilsete og ny vogn istedet ;)

Mange klemmer til deg også <3

Back
Topp