Nye foreldrepermisjonsregler?

i1986

Flørter med forumet
Hei!
Det er første gangen jeg prøver å sette meg inn i dette med foreldrepermisjon, og huttetu!
Så på nyhetene i januar at det er forslag fra regjeringen om nye regler gjeldende for barn født etter 1.juli. På nyhetene ble det sagt at man nå kunne få 59 ukers permisjon med 100% lønn. En gravid kollega av meg hadde hørt det samme. Når vi googler dette, så kommer det opp at man nå kan få 61 uker og 1 dags permisjon med 80% dersom forslaget går gjennom. Regner med at dette er for å utjevne underskuddet man tidligere fikk ved å ha 80% lønn.
Er det noen her som har mer kjennskap til dette, og om de nye reglene isåfall kun omfatter de som velger 80% lønn?

Sniker fra august.

Ja, det nye er for å gjøre at man ikke taper penger ved å velge 80% lønn i permisjonen. Fordi så mange velger heller 100% lønn, pluss ulønna perm. De håper dette vil hjelpe flere til å heller velge 80%.

Jeg synes de burde heller se på fordelingen om de ønsker at (særlig mødre) skal velge bort ulønna perm... det er ikke mange familier som er klare for at far skal overta permen på fulltid ved 8mnd alder!!

Sniker fra august.

Ja, det nye er for å gjøre at man ikke taper penger ved å velge 80% lønn i permisjonen. Fordi så mange velger heller 100% lønn, pluss ulønna perm. De håper dette vil hjelpe flere til å heller velge 80%.

Jeg synes de burde heller se på fordelingen om de ønsker at (særlig mødre) skal velge bort ulønna perm... det er ikke mange familier som er klare for at far skal overta permen på fulltid ved 8mnd alder!!
Sniker, her blir det lang ulønnet på meg, gullet er strakt 9 mnd, min permisjon var slutt for lenge siden, men her hverken sover eller spiser han, og far får kun hjelpe til av og til - puppen er det eneste som hjelper. Fullstendig uaktuelt å skulle gå tilbake på jobb. Burde være opp til hver enkelt familie hvordan de organiserer permisjonen!!!
Det eneste de har gjort med tredelt permisjon er å påtvinge (de fleste) kvinner ulønnet permisjon. Ja, det er fantastisk at far får permisjon, men det burde være I TILLEGG til full permisjon for mor, ikke tatt fra mors permisjon. Kan evt heller gi mor all permisjon og så kan far ta 3-4 mnd ulønnet i verste fall. Det hadde faktisk gjevnet ut inntektsgapet og.. I alle scenarioer er vi lønnstapere, så det er helt dust.

Vi kommer til å ta 80% med neste hvis det faktisk blir utgjevnet, men hvis man fortsatt taper masse penger er det uaktuelt..

Men hvis man føder 30.juni så har man ikke rett på denne permisjonen?
Føder man før 1 juli så får man ikke permisjon etter den nye ordningen nei :smiley-ashamed004 Jeg spurte på Nav foreldrepenger på facebook.

Vi får planlagt ks i mest sannsynlig siste uka i Juni i uke 38. Har egentlig termin 13 juli. Veldig ugunstig, men baby må komme når den kommer:smiley-ashamed004 hadde lett valgt 80%, om planlagt ks var 1 juli eller senere, vi venter litt og ser om vi får endelig dato før vi søker foreldrepenger:)

Men denne endringen er vel ikke gyldig ennå? Skal vel til høring eller hva det heter nå snart og så videre derfra. Eller har jeg gått glipp av noe? Jeg må søke permisjon senest 3 mnd før permisjonsstart, og det er 4 uker til ca..

Heldigvis får vi det til å gå opp med 100% perm og ferier uansett, men siden det er siste mann hadde det vært fint å være hjemme litt til.

Dersom vi slår sammen permisjon og til sammen 15 uker med ferie, så ender vi opp med 64 uker perm/ferie. Det vil si at vi kan være hjemme med vesla til hun er 1 år og 3 mnd. Men så begynner vi og se på dette med barnehage.. Må hun virkelig begynne i august selv om vi i teorien kan være hjemme med henne frem til oktober? Det er så mange rare regler man må forholde seg til, og det føles ikke som om det alltid er barnets beste som står i første rekke.

Føder man før 1 juli så får man ikke permisjon etter den nye ordningen nei :smiley-ashamed004 Jeg spurte på Nav foreldrepenger på facebook.

Vi får planlagt ks i mest sannsynlig siste uka i Juni i uke 38. Har egentlig termin 13 juli. Veldig ugunstig, men baby må komme når den kommer:smiley-ashamed004 hadde lett valgt 80%, om planlagt ks var 1 juli eller senere, vi venter litt og ser om vi får endelig dato før vi søker foreldrepenger:)
Jeg ville faktisk spurt om muligheter for å få planlagt ks 1. juli dersom mulig

Dersom vi slår sammen permisjon og til sammen 15 uker med ferie, så ender vi opp med 64 uker perm/ferie. Det vil si at vi kan være hjemme med vesla til hun er 1 år og 3 mnd. Men så begynner vi og se på dette med barnehage.. Må hun virkelig begynne i august selv om vi i teorien kan være hjemme med henne frem til oktober? Det er så mange rare regler man må forholde seg til, og det føles ikke som om det alltid er barnets beste som står i første rekke.
Dette har jeg også lurt på!

Sniker fra august.

Jeg synes de burde heller se på fordelingen om de ønsker at (særlig mødre) skal velge bort ulønna perm... det er ikke mange familier som er klare for at far skal overta permen på fulltid ved 8mnd alder!! Vet dere når de nye reglene skal opp til vurdering? Må vi ikke søke allerede nå og velge om vi vil ha 80 eller 100 prosent og da kan man ikke gå tilbake på det? Skjønner ikke helt disse reglene

Jeg har termin 28.juni og er førstegangsfødende. Har skjønt at det fort kan bli juli-baby. Hvis man ikke taper penger ved å velge 80% permisjon, så vil jeg heller det. Er det da lurt å vente med å søke foreldrepenger for å se om det blir juli-baby? Man får vel pengene uansett, bare litt forsinket? Eller kan man søke om 100% foreldrepenger i forveien og så bytte til 80 hvis barnet blir født i juli?

Jeg har termin 28.juni og er førstegangsfødende. Har skjønt at det fort kan bli juli-baby. Hvis man ikke taper penger ved å velge 80% permisjon, så vil jeg heller det. Er det da lurt å vente med å søke foreldrepenger for å se om det blir juli-baby? Man får vel pengene uansett, bare litt forsinket? Eller kan man søke om 100% foreldrepenger i forveien og så bytte til 80 hvis barnet blir født i juli?
Du kan ikke endre fra 80% til 100% eller omvendt når du først har valgt, så ville i såfall ventet med å søke til fødsel ja, om det går fint med varsling til arbeidsgiver og litt lengre ventetid på utbetaling fra NAV :Heartred

Jeg har termin 6. Juli. Jeg ringte nav for å høre om sw nye reglene gjaldt for meg. Svaret var at de ser på første dag med lovpålage permisjon, og ikke termin-dagen, og jeg har derfor for tidlig termin/permisjon for de nye reglene. Anbefaler alle å ringe nav for å få avklart hva som gjelder for seg selv :)

De tar uansett utgangspunkt i termin, og det spiller ingen rolle om du føder over tiden siden permisjonen starter 3 uker før termin. Men om du føder før termin «mister» man på en måte dager med permisjon (så lenge det ikke er prematur tror jeg).. skikkelig teit opplegg..

De tar uansett utgangspunkt i termin, og det spiller ingen rolle om du føder over tiden siden permisjonen starter 3 uker før termin. Men om du føder før termin «mister» man på en måte dager med permisjon (så lenge det ikke er prematur tror jeg).. skikkelig teit opplegg..
I denne artikkelen fra for seks dager siden høres det ikke ut som at de uansett tar utgangspunkt i termin…er du sikker på det? Her står det spesifikt at hun taper penger hvis hun føder før 1.juli. Noen her som har spurt NAV nå etter at de nye reglene har blitt vedtatt på Stortinget?

I denne artikkelen fra for seks dager siden høres det ikke ut som at de uansett tar utgangspunkt i termin…er du sikker på det? Her står det spesifikt at hun taper penger hvis hun føder før 1.juli. Noen her som har spurt NAV nå etter at de nye reglene har blitt vedtatt på Stortinget?

Hmm.. Når jeg fødte 9 dager over termin i 2022, måtte jeg bare forholde meg til termindatoen jeg hadde i forhold til permisjonen og lengden på den, selv om jeg fødte etter termin. Kunne ikke endre «oppstart» på permisjonen på en måte, den startet 27. juli, selv om jeg fødte 5. august. Men om jeg hadde født før termin hadde permisjonsdatoen endret seg og jeg måtte ha begynt på jobb før det jeg opprinnelig hadde søkt om til nav. Er hvert fall slik jeg har fått det forklart, men kan godt hende jeg har feil. Spesielt nå når det er endringer i bildet :)
Hun i artikkelen har vel termin 1. juli, så da stemmer det med min erfaring at det blir endret om hun føder før termin.
huff, vanskelig å forklare hva jeg mener, men håper du forstår.
Tipper du sikkert får gode svar om du tar kontakt med nav ☺️ ❤️

Hmm.. Når jeg fødte 9 dager over termin i 2022, måtte jeg bare forholde meg til termindatoen jeg hadde i forhold til permisjonen og lengden på den, selv om jeg fødte etter termin. Kunne ikke endre «oppstart» på permisjonen på en måte, den startet 27. juli, selv om jeg fødte 5. august. Men om jeg hadde født før termin hadde permisjonsdatoen endret seg og jeg måtte ha begynt på jobb før det jeg opprinnelig hadde søkt om til nav. Er hvert fall slik jeg har fått det forklart, men kan godt hende jeg har feil. Spesielt nå når det er endringer i bildet :)
Hun i artikkelen har vel termin 1. juli, så da stemmer det med min erfaring at det blir endret om hun føder før termin.
huff, vanskelig å forklare hva jeg mener, men håper du forstår.
Tipper du sikkert får gode svar om du tar kontakt med nav ☺️ ❤️
Jeg skjønner hva du mener, for mine to er først 8 dager før og 1 dag før termin. Så med førstemann mista jeg 8 dager permisjon på slutten. Men slik jeg fikk det forklart over NAV chatten er at de tok utgangspunkt i fødselsdato og ikke permisjonsstart. Skal dog sies at jeg spurte om dette før det ble vedtatt, så mulig de går tilbake på det og sier permisjonsstart. Som du sier, enkleste er selv å ringe NAV å høre hva de mener :happy:

Back
Topp