Nye ammeråd

De er jo strengt tatt ikke endret noe særlig da, så på tide med hva?:p

De er jo strengt tatt ikke endret noe særlig da, så på tide med hva?:p
Synes vel de gir mye mer aksept for mat fra 4mnd, de offentlige anbefalingene har jo vært fullamming. Dette er jo mer i tråd med den forskningen som viser at det er f.eks er mindre sjanse for allergier ved tidlig innføring av fast føde. Men kanskje jeg har misforstått? :)

Synes vel de gir mye mer aksept for mat fra 4mnd, de offentlige anbefalingene har jo vært fullamming. Dette er jo mer i tråd med den forskningen som viser at det er f.eks er mindre sjanse for allergier ved tidlig innføring av fast føde. Men kanskje jeg har misforstått? :)

De offentlige anbefalingene er jo fremdeles fullamming de første seks månedene. Hvis barnet ikke går opp/mor og barn ikke trives med fullamming anbefales fast føde fra 4 mnd - ikke pga mindre sjanse for allergier.

Nja, 6 mnd fullamming er fremdeles anbefalingen, "så lenge mor og barn trives med det". At babyer "trives" betyr ok vekt og ikke åpenbare tegn på sult. Forskjellen nå er vel at de snakker om mors trivsel, som neppe handler om vektoppgang. :p Mer aksept for at noen mødre ikke vil kanskje? For at noen har en familiesituasjon der de må prioritere annerledes? Men ikke noen endring i hva som er best fysisk for barnet. De gamle anbefalingene var også fast føde fra 4 mnd dersom barnet trengte mer enn morsmelk, og mme dersom det trengte mer før. Nå presiserer de mye tydeligere at det aldri skal gis noen form for fast føde før 4 mnd, men det er heller ikke en endring, bare en klargjøring.

Back
Topp