Nybegynner på flaskebarn..

Pink

Elsker forumet
Sommerfuglene
Desemberlykke 2018
Har til må brukt nan ferdigblandet til gutten min, han er 8 dager gammel. Begynner å bli en glupsk liten gutt så kjøpte nan pulver i dag, men blir usikker på hvordan jeg lager dette best og raskest mulig.. Står på pakken at msn skal koke vann i 5 min, avkjøle til 40 grader og blande i pulver, og kun tilberede ett
Måltid av gangen- men dette må jo ta en evighet og babyen kan da ikke vente så lenge..! Hvordan gjør dere det enklest mulig hjemme? Og hva med på tur? Føler meg litt låst til huset nå pga at jeg føler jeg må være nære kjøleskap og Micro :-/ og hva med vannkoker som varmer vann til 37 grader f.eks? Kan jeg koke opp vann, sette i kjøleskap og så varme det vannet i vannkokeren til riktig temperatur..?

Mitt tips: kok vann, hell på termos og hell litt i flasker som får stå å bli kaldt. Prøv deg frem og finn riktig blandingsforhold mellom kaldt og varmt vann.

Vi kokte opp vann, hadde riktig menge i flasker, avkjølte og satte i kjøleskapet. Lagde nok til et helt døgn+en ekstra. Så varmet vi flaska i microen og hadde i riktig mengde pulver, rista godt og klar tilby spises. Hadde også sånn dispenserer til pulver. På tur hadde vi med termos med kokt vann og en flaske med kokt avkjølt vann.

Vi kokte opp vann, hadde riktig menge i flasker, avkjølte og satte i kjøleskapet. Lagde nok til et helt døgn+en ekstra. Så varmet vi flaska i microen og hadde i riktig mengde pulver, rista godt og klar tilby spises. Hadde også sånn dispenserer til pulver. På tur hadde vi med termos med kokt vann og en flaske med kokt avkjølt vann.
Det er OK å lage klar til ett helt døgn altså..? Da blir det jo straks enklere

Kjøp vannkoker med temperaturmåler. Har du sterilisert (kokt) vann på den, er det lett å varme vann raskt til riktig temperatur :) - husk at pulver først skal blandes i ved bruk, ikke på forhånd :) Og så kan det være en god investering å kjøpe en sterilisator - den og vannkokeren gjorde ihvertfall livet lettere for meg ;) vannkokeren er kjekk senere og, både ved baking og når mini skal begynne med grøt :) - lykke til!

Kjøp vannkoker med temperaturmåler. Har du sterilisert (kokt) vann på den, er det lett å varme vann raskt til riktig temperatur :) - husk at pulver først skal blandes i ved bruk, ikke på forhånd :) Og så kan det være en god investering å kjøpe en sterilisator - den og vannkokeren gjorde ihvertfall livet lettere for meg ;) vannkokeren er kjekk senere og, både ved baking og når mini skal begynne med grøt :) - lykke til!
Takk for gode tips! Dumt spørsmål, men koker man da først opp vann, heller på flasker og setter i kjøleskap, så varmer man vannet i vannkoker til 37 grader og tilsetter pulver når det skal brukes? Sorry,må ha det inn med teskje, livredd for å gjøre noe feil :-o

Takk for gode tips! Dumt spørsmål, men koker man da først opp vann, heller på flasker og setter i kjøleskap, så varmer man vannet i vannkoker til 37 grader og tilsetter pulver når det skal brukes? Sorry,må ha det inn med teskje, livredd for å gjøre noe feil :-o
Jepp. Eller micro :)

Jeg kokte vann 5min i gryte og hadde det så på vannkokeren. Varmet så opp til 40 grader (blandetemp på Nan) :) Jeg lagret ikke i kjøleskapet, men sikkert lurt å bytte ut ofte hvis du ikke bruker opp i løpet av en dag eller no (bare i starten da). Kan man ha det i en termos hele dagen må det jo være greit å ha det i vannkoker en dag også :)

Det absolutt enkleste er å koke, kjøle ned til grei temp og ha oppi termos! Så har du alltid vann klart for å bare blande! Da slipper du oppvarming og blanding og alt det der!

Vår sønn er 1 år gammel, og får mme som kos.
Vi har en termos med riktig temperert vann, sånn at vi slipper å koke opp/varme vann utover dagen, rett og slett fordi det er enklere.
Når vi skal på tur, har jeg bare flasker med pulver i, og termos med temperert vann. :)

Jeg skjønner at du er redd for å gjøre noe feil, men det er veldig lite du får gjort feil, og skulle du glemme å koke/sterilisere en flaske, eller bruke litt kaldere vann, eller litt mye pulver etc, er det ytterst få ting du får gjort som faktisk skader babyen. ;)

Etterhvert vil dette gå som en lek, alt sammen, og du vil våkne en dag og tenke at det aldri føles som om du har gjort noe annet. ;)

Back
Topp