Nybakt mamma lurer på så mangt

Vårmor20

Andre møte med forumet
Hei kloke damer :)

Jeg er ny som mamma og har så mye jeg lurer på og kanskje bekymrer meg over.
Beklager på forhånd for et innlegg som kan bli langt, men håper noen har tid og lyst til å kikke innom da :)
Min lille skatt er 5 uker.

1. Babyer skal liksom snu seg om den blir strøket på kinnet, søkerefleks tror jeg det heter. Det gjør ikke min baby, gjør alle babyer dette?
Snur seg heller ikke om jeg prater til hun fra siden. Hørsel er sjekket og fin.

2. Hun får mme (jeg har ikke melk dessverre) og spiser ca hver 4 time. Men må hun vekkes på natta etter 4 timer om hun sover? Hun er ikke særlig gira på å spise når hun blir vekket, spiser mer når hun våkner av seg selv.

3. Av og til spreller hun veldig mye med armer og bein, er hun da overstimulert? Vanskelig å tolke hva hun vil.

4. Hun overøser oss ikke akkurat med blikk kontakt, virker mer interessert i alt som er rundt. Ikke pleier hun å herme etter grimaser heller, det skjer sjeldent. Bør dette "bekymre" oss?

Har ikke erfaring med småbarn, så alt er liksom nytt og bekymringene står jo i kø. Lurer jo på om hun feiler no, som autisme f.eks. siden hun ikke er "helt etter boka". Ikke at vi elsker henne mindre om så er altså, bare for å ha det på det rene :)

Skal selvfølgelig også snakke med helsesøster på 6 ukers kontrollen etter påske, men så føles det lenge til da når man sitter her og lurer :)
 
Ikke alt jeg har kunnskap eller erfaring med her, men kan prøve å svare på noe :happy:

1. Det med stryking på kinnet husker jeg ikke hvordan var, men vet at vår lille ikke snudde seg etter lyder på den tiden. Det har kommet senere :happy:

3. Vi har også en sprellemann! Her spreller han bl.a. når han er sliten/trøtt, men også når han vil bli tatt opp eller bare utforsker. Så prøv å se an konteksten. Dette kan ta litt tid å finne ut av, så bare prøv dere fram. Så lenge dere prøver å finne ut hva babyen vil og hjelpe henne deretter, så er det ikke så nøye om man bommer litt her og der :happy:

4. Vår lille skatt var heller ikke veldig generøs med blikkontakt. De blir fort slitne, og da ser de heller bort. Han brukte også lang tid på å herme etter grimaser. Kan hende han hermet, men da skjønte ikke vi det i såfall :p Men de er jo litt trege, så man må gi det god tid. Derimot elsket/elsker han om vi hermet etter han med lyder og grimaser.

Ellers er det helt normalt å være bekymret, man finner alltid noe å bekymre seg for. Heldigvis er det fint å vite at det meste er normalt :Heartred Så veldig fint at du vil spørre hs, fint å få støtte der!
 
Hei kloke damer :)

Jeg er ny som mamma og har så mye jeg lurer på og kanskje bekymrer meg over.
Beklager på forhånd for et innlegg som kan bli langt, men håper noen har tid og lyst til å kikke innom da :)
Min lille skatt er 5 uker.

1. Babyer skal liksom snu seg om den blir strøket på kinnet, søkerefleks tror jeg det heter. Det gjør ikke min baby, gjør alle babyer dette?
Snur seg heller ikke om jeg prater til hun fra siden. Hørsel er sjekket og fin.

2. Hun får mme (jeg har ikke melk dessverre) og spiser ca hver 4 time. Men må hun vekkes på natta etter 4 timer om hun sover? Hun er ikke særlig gira på å spise når hun blir vekket, spiser mer når hun våkner av seg selv.

3. Av og til spreller hun veldig mye med armer og bein, er hun da overstimulert? Vanskelig å tolke hva hun vil.

4. Hun overøser oss ikke akkurat med blikk kontakt, virker mer interessert i alt som er rundt. Ikke pleier hun å herme etter grimaser heller, det skjer sjeldent. Bør dette "bekymre" oss?

Har ikke erfaring med småbarn, så alt er liksom nytt og bekymringene står jo i kø. Lurer jo på om hun feiler no, som autisme f.eks. siden hun ikke er "helt etter boka". Ikke at vi elsker henne mindre om så er altså, bare for å ha det på det rene :)

Skal selvfølgelig også snakke med helsesøster på 6 ukers kontrollen etter påske, men så føles det lenge til da når man sitter her og lurer :)

Ingen faglige råd fra meg, kun svar fra en førstegangsmamma til en annen :)

1. Denne refleksen tror jeg er for å finne brystet. Om babyen din ikke ammes er det kanskje ikke så rart om denne refleksen kanskje ikke er så godt utviklet. Jeg ville ikke vært bekymret uansett for dette.

2. Dette er veldig avhengig av hvordan babyen din legger på seg. Det som er viktig er totalt inntak i løpet av døgnet. Dersom babyen din «tar det igjen» etter feks 6 timer soving så går det som regel helt fint. Men dette ville jeg sjekket med helsesøster for å være sikker ifht vektoppgang.

3. Sprelling kan bety alt mulig rart. Mi spreller feks veeeldig mye om hun er glad :) og en del om hun er misfornøyd. Så du vil nok lære deg hva babyen din prøver å uttrykke etter hvert (mi er 4 mnd).

4. 5 uker er fortsatt veldig tidlig, om hun ikke holder blikket enda så er ikke det noe å bekymre seg for - dette sjekkes uansett av barnelege på 6 ukers kontroll tror jeg - og hvis ikke kan du jo spørre hva de mener om dette.

Et generelt tips er å ikke stresse i det hele tatt om babyen din ikke responderer på det du tror den skal (med mindre barnet fremstår sykt så klart). Alle babyer er ulike og de utvikler seg i forskjellig takt. Skriv også ned alle spørsmål du måtte ha til du skal på kontroll, da får du i alle fall litt ro i sjela ;)
 
Er enig i svarene over.
Husker selv den overveldende følelsen av å bli mor og det store ansvaret det er. Det tar tid å bli kjent med den lille og dens signaler.
 
Takk for at dere tok dere tid <3

Da senker jeg skuldrene litt, i alle fall frem til vi skal på kontroll, da får jeg huske å skrive en liste. Dukker sikkert opp mer jeg lurer på innen da :)

I mellomtiden får jeg prøve å huske på at jeg frivillig laget meg denne lille vidunderlige bekymringen. Er vel som med det meste annet i livet, man må bare prøve og feile :)
 
Barnet ditt er faktisk helt "etter boken", og den boken vil jeg forøvrig anbefale deg å lese litt flere varianter av, for ofte kan én kilde bli veldig ensidig. ;)

Det finnes masse tilgjengelig litteratur fra ulike hold. Du fikk kanskje noe på sykehuset? Helsestasjonen har også masse. :)
 
Hei kloke damer :)

Jeg er ny som mamma og har så mye jeg lurer på og kanskje bekymrer meg over.
Beklager på forhånd for et innlegg som kan bli langt, men håper noen har tid og lyst til å kikke innom da :)
Min lille skatt er 5 uker.

1. Babyer skal liksom snu seg om den blir strøket på kinnet, søkerefleks tror jeg det heter. Det gjør ikke min baby, gjør alle babyer dette?
Snur seg heller ikke om jeg prater til hun fra siden. Hørsel er sjekket og fin.

2. Hun får mme (jeg har ikke melk dessverre) og spiser ca hver 4 time. Men må hun vekkes på natta etter 4 timer om hun sover? Hun er ikke særlig gira på å spise når hun blir vekket, spiser mer når hun våkner av seg selv.

3. Av og til spreller hun veldig mye med armer og bein, er hun da overstimulert? Vanskelig å tolke hva hun vil.

4. Hun overøser oss ikke akkurat med blikk kontakt, virker mer interessert i alt som er rundt. Ikke pleier hun å herme etter grimaser heller, det skjer sjeldent. Bør dette "bekymre" oss?

Har ikke erfaring med småbarn, så alt er liksom nytt og bekymringene står jo i kø. Lurer jo på om hun feiler no, som autisme f.eks. siden hun ikke er "helt etter boka". Ikke at vi elsker henne mindre om så er altså, bare for å ha det på det rene :)

Skal selvfølgelig også snakke med helsesøster på 6 ukers kontrollen etter påske, men så føles det lenge til da når man sitter her og lurer :)

Ny mamma selv her med en på 5 mnd så forstår alle dine bekymringer og tanker. Her er det jeg har lært foreløpig ang dine spørsmål:

1. Det har ALDRI min kid gjort, visste ikke det var en greie en gang.

2. Kid var liten ved fødsel og vi fikk da beskjed om at hun skulle vekkes hvis det gikk 4-5 timer på natta. MEN når hun tok igjen vekten så kunne hun fint sove så lenge hun ville (kan telle på en hånd hvor mange ganger hun har sovet i 4-5 timer haha).

3. Sprelling er helt normalt. Nå spreller kidden her skikkelig når hen er glad, super koselig!

4. Som en spesialpedagog så kan jeg fortelle deg at når de er så små så er ikke autisme noe man ser etter da blikkontakt er liten grunnet at de blir fort slitne. Ta det som et tegn på at hen trenger å roe ned og ikke bli mer stimulert.

Dessverre så kommer det ikke en bruksanvisning med disse små, og det du leser om i artikler eller på forumer eller det du blir fortalt av andre stemmer ikke nødvendigvis med din egen unge. Stol på instinktene dine som mamma og husk at pappaen og du vet faktisk best for deres unge. Jeg skulle ønske noen hadde sagt der strengt til meg når jeg var heeelt fersk for da hadde vi sluppet mye gråt og uro pga feks overstimulering.
 
Hei kloke damer :)

Jeg er ny som mamma og har så mye jeg lurer på og kanskje bekymrer meg over.
Beklager på forhånd for et innlegg som kan bli langt, men håper noen har tid og lyst til å kikke innom da :)
Min lille skatt er 5 uker.

1. Babyer skal liksom snu seg om den blir strøket på kinnet, søkerefleks tror jeg det heter. Det gjør ikke min baby, gjør alle babyer dette?
Snur seg heller ikke om jeg prater til hun fra siden. Hørsel er sjekket og fin.

2. Hun får mme (jeg har ikke melk dessverre) og spiser ca hver 4 time. Men må hun vekkes på natta etter 4 timer om hun sover? Hun er ikke særlig gira på å spise når hun blir vekket, spiser mer når hun våkner av seg selv.

3. Av og til spreller hun veldig mye med armer og bein, er hun da overstimulert? Vanskelig å tolke hva hun vil.

4. Hun overøser oss ikke akkurat med blikk kontakt, virker mer interessert i alt som er rundt. Ikke pleier hun å herme etter grimaser heller, det skjer sjeldent. Bør dette "bekymre" oss?

Har ikke erfaring med småbarn, så alt er liksom nytt og bekymringene står jo i kø. Lurer jo på om hun feiler no, som autisme f.eks. siden hun ikke er "helt etter boka". Ikke at vi elsker henne mindre om så er altså, bare for å ha det på det rene :)

Skal selvfølgelig også snakke med helsesøster på 6 ukers kontrollen etter påske, men så føles det lenge til da når man sitter her og lurer :)
1. Aner ikke, men tror det er trygt å vente til 6-ukerskontrollen for å sjekke.

2. Hvis vektoppgangen er fin ville jeg ikke stresset med å vekke.

3. Det kan være hundre ting. De blir jo kjent med kroppen sin og dette er en måte. Men hvis dere har sunget mange sanger eller lignende rett før og du synes det er et mønster kanskje dere forsøke å kutte en sang eller to? Hadde ikke bekymret meg.

4. Nei, det trenger du ikke.

Ikke bekymre deg over å være bekymret heller. Ungen høres helt normal ut!
 
Takk for at dere tok dere tid <3

Da senker jeg skuldrene litt, i alle fall frem til vi skal på kontroll, da får jeg huske å skrive en liste. Dukker sikkert opp mer jeg lurer på innen da :)

I mellomtiden får jeg prøve å huske på at jeg frivillig laget meg denne lille vidunderlige bekymringen. Er vel som med det meste annet i livet, man må bare prøve og feile :)
Du kan også gi deg selv en god mental klem og rose deg selv for at du bekymrer deg for babyen din. Det er mammainstinktet som kicker inn. Det skjer faktisk noe fysisk i hjernen som gjør at man blir mer bekymret! Det er jo for at vi skal ta vare på og beskytte ungen vår, så er fantastisk fra naturens side! Men kan også være slitsomt når man går rundt og er masse bekymret for hver minste ting.

Oppsummert: Bekymring er bra :Heartred Bare husk å vær ærlig med hs om det hvis bekymringene blir overveldende/utmattende/slitsomme.
 
Min baby er sulten hele tiden nå (4,5 mnd) men i starten måtte jeg vekke for å mate. Jeg matet hver tredje time jeg, og følte at det funket fint. Jeg fikk tips på sykehuset om å kile henne litt under føttene og stryke på ryggen så hun holder seg våken mens hun spiser. Kan også ta av pysj så hun blir mer våken, sa de. Min jente sovnet bare med én gang hvis jeg ikke gjorde dette :) Hun har hatt fin vekstkurve hele veien, og ligger i toppsjiktet på vekt, pluggen :)
 
Skal på kontroll denne uka, så da får jeg huske å spørre litt da. Men godt å få noen beroligende svar her da :)
Ikke lett å være førstegangs mor, blir mange spørsmål, usikkerhet og bekymringer. Er jo livredd for å gjøre mye feil. Men jenta virker fornøyd, så noe gjør vi vel riktig :)
 
Vil bare si at når det gjelder autisme, så er mye av forskningen basert på guttebarn/babyer og ikke jenter. Og det spiller faktisk en rolle når man skal sette en slik diagnose. Mye av informasjonen som finnes der ute om autisme og små barn vil derfor ikke nødvendigvis gjelde hvis barnet er jente.
 
Back
Topp