Ny ultralyd

MammaJuly2022

Glad i forumet
Tilgangsansvarlig
Juliknøttene 2022
Jeg var jo på ultralyd for en uke siden og morkaka lå fortsatt foran. (Ligger foran åpningen)Jordmora så at jeg skal komme tilbake til ny ultralyd. Men da i uke 36, er ikke dette litt seint?
Hva med dere andre som har foreliggende morkake, når skal dere tilbake på ultralyd?

Last edited:
Jeg fikk ikke beskjed om at det krevde noe oppfølging? Må det det?
Hun sa bare "Morkaken din ligger foran, så det kan ha gjort det litt vanskeligere å kjenne liv på utsiden av magen frem til nå, men det vil komme etterhvert som barnet blir større uansett"

Ikke noe mer enn det hos meg.
Hvorfor må man følges opp med morkake foran?

Hun sa bare "Morkaken din ligger foran, så det kan ha gjort det litt vanskeligere å kjenne liv på utsiden av magen frem til nå, men det vil komme etterhvert som barnet blir større uansett"

Tror hun mener morkake foran åpningen, det er litt annerledes enn morkake på fremsiden av magen som du sikkert tenker på :)

Jeg var jo på ultralyd for en uke siden og morkaka lå fortsatt foran. Jordmora så at jeg skal komme tilbake til ny ultralyd. Men da i uke 36, er ikke dette litt seint?
Hva med dere andre som har foreliggende morkake, når skal dere tilbake på ultralyd?
Tror jeg fikk i uke 28 når jeg hadde foreliggende morkake. Men husker ikke da det er noen år siden. Den har som regel flyttet seg til ultralyden, men jeg ville nok tenkt at i tilfelle fødselen starter tidlig og i tilfelle den ikke gjør det burde det vært tidligere selv om det nesten helt sikkert går helt fint :p

*sniker*, du skal få i uke 32, (36 ) og 38 hvis den ikke har flyttet seg nok på en av de første. Det er sjeldent en fødsel starter i uke 36, men kan jo skje. Så ville ringt å hørt om du kunne fått den før. Dette er 2.gang med morkake foran åpning for meg, typisk det :bag: endte litt dramatisk sist, så hadde vært streng på at den skal ha flyttet seg mer enn 2 cm, sånn til tips hvis de sier at det er nok.

I forrige svangerskap fikk jeg beskjed om å komme tilbake for en sjekk i uke 32 (av samme grunn som deg).

Jeg har også fått i uke 32, ut i fra det jeg leser her er det det vanligste :)

Jeg ville tatt kontakt og spurt om å få time litt tidligere. Si at du trenger å få avklart det for å senke bekymringssnivået frem mot fødsel. Uke 36 er veldig nært opp mot termin, da man regner som fullgått fra uke 37.

Jeg ringte min jordmor nå i stad og hun sa det at det er uke 32 jeg skal inn, så hu mener kanskje de på sykehuset har surret

Det er forskjell på "Frontliggende morkake" og "Foranliggende", men de kan lett forveksles. Foranliggende har ingen medisinsk betydning. Frontliggende er den som har lagt seg over livmoråpningen.

Back
Topp