Ny ultralyd og fødselssamtale

Marrylou

Forumet er livet
Julibaluba 2017
It's gonna be May 2019
Hei dere!

Nå har jeg to ting jeg lurer på, for både jeg og samboer føler oss litt vel avslappet.
MEN for å forklare litt først.... jeg har en jordmor som er ganske nyutdannet, og veldig nøye og påpasselig i jobben sin. Hun dobbeltsjekker det meste med en kollega når hun er usikker, og jeg føler meg ekstremt godt ivaretatt av henne.
I dag var jeg og samboer på time for å prate om fødsel og kontroll. Jordmor sier hun er forberedt på at vi sikkert har 100 spørsmål, og at vi bare må spørre underveis.
MEN vi lurte jo ikke på noe! [emoji28][emoji32] er det nesten litt uvanlig? Vi følte oss for avslappet etterpå!
Vi begge tenker ganske likt.
1. Ungen skal ut
2. Jeg vil føde i vann
3. Alt av smertestillende funker for meg, men det kan vi jo ta underveis.
4. Jordmødrene kan jobben sin, jeg har all tillit til at vi fikser å kommunisere underveis.
5. Det som skjer, det skjer!
Jeg fikk jo svar på det jeg lurte på uten å spørre, og det var jo når det var på tide å ringe for å si fra at vi var på vei. Men jeg kommer jo uansett til å ta kontakt så fort riene nærmer seg med 5 minutters mellomrom, for å få "booket" fødestue med badekar.

Men så skal jeg sjekkes i dag, og jordmor er usikker på hvem vei ungen ligger. Jeg selv er 100% sikker på at hodet er ned, og jordmor sier at hun og tror det, men at hodet ikke er festet (36+0). Jeg ble henvist til en ny UL bare for å få bekreftet dette. Jeg blir heller ikke stresset av dette.

Men så kommer jeg og samboer hjem fra kontrollen og setter oss med en kaffe.... hvor begge begynner å undre seg... er vi for avslappet?!?! Er jeg alt for laidback? Burde jeg stresse? [emoji23]

Så nå lager jeg meg stress fordi jeg ikke er stresset! Men er det noen andre der ute sol tenker ca likt som meg?

Nei jeg vil vel ikke si dere er altfor laidback her. Du får jo mye svar på ting her også så er kanskje ikke så rart at du ikke lurer på så mye[emoji4] Og du sier selv du tror at hodet er ned så da er det jo ikke noe 9 bekymre seg over. Ikke at det er nødvendig å bekymre seg om rumpa er nede heller. Med førstemann var jeg også veldig bekymringsløs og tenkte ikke over noe.

Dette tenker jeg kan være veldig godt for dere og hele opplevelsen! Fødsel er så uforutsigbart hvor det er så mye forskjellig som kan skje underveis og det er veldig fint hvis man klarer å ha tillit til at man får den informasjonen og veiledningen man trenger underveis. Så bare fortsett med den tilnærmingen :D Bare husk at dere ikke må være redd for å spørre underveis hvis det er noe dere lurer på og hvis det er noe dere i ettertid har opplevd som vanskelig, snakk om det og sett ord på følelsene. Den gjelder også mannen din ;)

Og når det gjelder sjekk om leie så er jeg enig i at det ikke er noe å bekymre seg for ;)

Jeg å samboern er akkurat likedan, det blir som det blir, barnet skal ut uansett å vi vet jo de forskjellige mulighetene for hvordan den skal komme ut:p
Vi har å tenkt likt på de samme punktene som dere ser jeg, godt vi ikke er alene som føler slik avslappning.
Vi orker absolutt ikke å stresse over noe for vi er som dere å stoler veldig på damene/mennene på føden vet hva de skal gjøre å når ting må gjøres.
Jeg har å vært litt redd for at jeg lurer på litt for lite, men jeg syns å det er betryggende at vi føler oss såpass avslappet på det:happy:
Er som noen før meg har sagt at en fødsel er uforutsigbar å man må nesten bare ta den som den kommer:D

Takk dere [emoji171] godt å lese at vi ikke er alt for avslappet!

Jeg er egentlig en type person som elsker alt jeg kan få av forutsigbarhet, men akkurat når det kommer til svangerskap og fødsel, så er det jo ingenting jeg kan bestille tenker jeg... så kanskje derfor jeg er så avslappet [emoji28]

Tusen takk igjen for beroligende ord!
Og ny UL- ny mulighet til å få bekreftet at alt er bra med lille bølla vår [emoji7] bare gøy med en ekstra titt!! [emoji851]

Synes ikke det er feil at dere er avslappet altså:)
Så lenge dere føler dere trygge så er jo alt i skjønneste orden det da:)

Kan ikke si jeg hadde mange spørsmål sist, og har enda færre nå. Jeg ønsket å føde i vann, men det kan jeg ikke, så da var egentlig alt avklart :p det med leie er noe jeg ville lurt på om det var usikkert, men dere har uansett satt opp kontroll for å sjekke det :) fødsler er uforutsigbare, så det er umulig å planlegge alt uansett. Jeg tror det er lurt å være avslappet :)

Tror ikke det er uvanlig. Samboer og jeg hadde det helt likt første gang.
En av de tingene jeg er glad jeg var klar over før fødsel sist var at det kan komme kraftige etterrier. For det kom for min del, men da kan man få mye mer smertestillende :happy:

Tror ikke det er uvanlig. Samboer og jeg hadde det helt likt første gang.
En av de tingene jeg er glad jeg var klar over før fødsel sist var at det kan komme kraftige etterrier. For det kom for min del, men da kan man få mye mer smertestillende :happy:
Å herreguuud, ikke minn meg på det[emoji23] hadde litt etterrier med første, mye vonde etterrier med andre. Nå kommer jeg vel til å få fødsel nr to hver gang jeg skal amme nå da, haha

Kan ikke si jeg hadde mange spørsmål sist, og har enda færre nå. Jeg ønsket å føde i vann, men det kan jeg ikke, så da var egentlig alt avklart [emoji14] det med leie er noe jeg ville lurt på om det var usikkert, men dere har uansett satt opp kontroll for å sjekke det :) fødsler er uforutsigbare, så det er umulig å planlegge alt uansett. Jeg tror det er lurt å være avslappet :)
Som du sier. Det er så uforutsigbart at det er vanskelig å forvente noe som helst:p

Høres flott og bra ut å være avslappet! Det er vi også, så kjenner meg igjen. Jeg hadde full tillit til sykehuspersonalet sist, og det fungerte superbra! Ungen skal ut og når du er på stedet hvor du kan få den hjelpen du trenger, er det unødvendig å stresse! Gleder meg til å hilse på vår tulle! Masse lykke til!

Jeg og sambo slapper også godt av. Jeg spurte sambo om det er noe han lurte på som jeg skal spørre om på tematreff eller jordmor(da han ikke har mulighet til å være med på noe av det) og han svarte at han ikke egentlig vet hva han skal lure på. Vi har vært på omvisning og fikk der i fo om når vi burde ringe føden og reise innover og fikk tlf nummer. Og det var egentlig det han lurte på.. Men når jeg får vært på siste tematreff tenkte keg å snakke med han om det jeg har lært for info, og så spørre om han lurer på noe da... Vi er begge førstegangs så man vet jo egentlig ikke hva man lurer på, aldri vært borti noe med babyer sånn sett[emoji23][emoji38]. Så blir spennende å se.

Men jeg har bestemt meg for å ikke stresse med ting knyttet til svangerskapet eller fødselen. Er ikke noe man kan styre så best å ikke prøve å få kontroll på det, som regel når jeg stresser er det får å få kontroll på ting eller at jeg føler jeg ikke har det.. Men har på en måte funnet ut at jeg har kontroll på det jeg ikke kan kontrollere.... Har kontrollert så mye jeg kan, innkjøp og klargjøring. Da er resten opp til kroppen og babyen.. Jeg hater egentlig å ikke ha kontroll så har vært viktig å jobbe med det i forhold til dette...
Så tenker å ikke stresse er det beste for dere og baby[emoji3][emoji106]

Veldig deilig å ikke stresse da :) Husker at jeg var ikke så stresset med første jeg heller, akkurat når det gjelder fødsel så er det ganske mye man ikke bestemmer over selv allikevel :p Like greit å ta det litt som det kommer, ha en liten plan, men om det ikke blir akkurat som planlagt så er det også greit :)

Back
Topp