Ny ul time i uke 32 - oppfølgning av morkakeplassering

Iselin❤️

Glad i forumet
MayDay2021
Var på OUL i går, hvor heldigvis alt så ut til å stå bra til! :Heartred

Fikk beskjed om at morkaka lå foran, så kunne ta litt tid før jeg kjente noe særlig fra babyen, og når jeg begynte å kjenne det ville det mest sannsynlig kjennes på høyre siden eller langt nede.
Det forklarer hvorfor jeg føler alle andre her inne sier de kjenner liv hver dag omtrent, og jeg ikke kjenner noe :wacky:

Men jeg skal tilbake for en sjekk i uke 32. grunnen var at i tillegg til å ligge foran ligger visst morkaka litt nærme mormunn.
Den dekker ikke, men skal være mer enn 20mm unna - min er visst 17mm (mangler mao kun 3mm)
Jordmora sa at i 99% av tilfellene blir det ikke noe problem med det, de vil bare kontrollsjekke senere.
Etterhvert som livmora vokser vil trolig også morkaka trekkes oppover.

Flere som har fått lignende beskjed og skal på ny sjekk i mars(eller deromkring) eller vært borti det før?
Har selv fått time 2 dager etter bursdagen min ;)

Jeg skal også tilbake uke 32 for akkurat samme grunn :joyful:

Samme her. Var hos lege for å følge opp muskelknuter og fikk beskjed om morkaken lå langt nede og hun sa at jeg måtte være forberedt på å blø. Ble veldig engstelig etter den timen. Var til OUL denne uken og jordmor sa at den mest sannsynlig trekker seg opp. Er det noen som har blødd tidligere av at morkaken ligger langt nede? Føler allikevel at jeg kjenner liv, små bobler som sprekker. Aldri kjent dette tidligere.

Fikk beskjed om det samme, men min morkake ligger bare 1-2mm fra mormunnen da:yuck: men fikk beskjed om at den helt sikkert trekker seg oppover, og skal tilbake 22. Mars for kontroll:happy:

Samme her. Var hos lege for å følge opp muskelknuter og fikk beskjed om morkaken lå langt nede og hun sa at jeg måtte være forberedt på å blø. Ble veldig engstelig etter den timen. Var til OUL denne uken og jordmor sa at den mest sannsynlig trekker seg opp. Er det noen som har blødd tidligere av at morkaken ligger langt nede? Føler allikevel at jeg kjenner liv, små bobler som sprekker. Aldri kjent dette tidligere.
Om morkaka ligger langt nede bak vil du nok kjenne liv :-) hos meg låg den foran på heile veggen på ul i veke 13 så eg kjenne bare litt innimellom nedover mot tarmene.

Om morkaka ligger langt nede bak vil du nok kjenne liv :) hos meg låg den foran på heile veggen på ul i veke 13 så eg kjenne bare litt innimellom nedover mot tarmene.
Den ligger foran. Men flyttet din seg oppover eller måtte du ta keisersnitt? Jeg skal tilbake i uke 24 for å sjekke.

Jeg blør ikke direkte, men han få litt rosa på papiret etter sex med ujevne mellomrom.. har morkaka 1-2mm fra mormunnen og går på klexane.. :)

Fikk beskjed om at morkaken dekker litt av åpningen, men ligger på baksiden, så skal tilbake i uke 28. Jordmor mente at sjansen for at den flyttet på seg etterhvert som livmor vokser er stor. Ellers fikk jeg egentlig veldig lite info om det, bare at det var greit å vite og ganske ufarlig og mest sannsynlig gikk seg til.. Krysser fingrene for det :)

Last edited:
Var på OUL i går, hvor heldigvis alt så ut til å stå bra til! :Heartred

Fikk beskjed om at morkaka lå foran, så kunne ta litt tid før jeg kjente noe særlig fra babyen, og når jeg begynte å kjenne det ville det mest sannsynlig kjennes på høyre siden eller langt nede.
Det forklarer hvorfor jeg føler alle andre her inne sier de kjenner liv hver dag omtrent, og jeg ikke kjenner noe :wacky:

Men jeg skal tilbake for en sjekk i uke 32. grunnen var at i tillegg til å ligge foran ligger visst morkaka litt nærme mormunn.
Den dekker ikke, men skal være mer enn 20mm unna - min er visst 17mm (mangler mao kun 3mm)
Jordmora sa at i 99% av tilfellene blir det ikke noe problem med det, de vil bare kontrollsjekke senere.
Etterhvert som livmora vokser vil trolig også morkaka trekkes oppover.

Flere som har fått lignende beskjed og skal på ny sjekk i mars(eller deromkring) eller vært borti det før?
Har selv fått time 2 dager etter bursdagen min ;)

Jeg hadde det med første, og den flyttet seg fint unna til neste sjekk :)
Tok og litt tid før bevegelsene kom, men når de kom så kom de virkelig for fullt for da har de blitt så sterke:D

Jeg fikk beskjed om samme og ekstra ultralyd i begge mine tidligere svangerskap, men morkaken flyttet seg av seg selv før ultralyden i uke 32 :happy:

Jeg har også fått beskjed om at morkaka ligger litt for langt ned mot mormunnen og har fått time til ultralyd i uke 33 for å se om den har flyttet seg. Har ikke hatt noen blødninger og er i uke 20 nå

(Snike frå April)

Min var under 1 cm frå exit'n på OUL, så blir kikk på denne når eg skal inn på vekstkontroll (første veke 23-24).

Men er som du seier, dei aller fleste morkaker drar seg oppover etterkvart som livmora veks.

Godt å høre at det er normalt. Ble så engstelig når jeg var hos legen, at jeg var sikker på at dette kom til å gå galt :(

Godt å høre at det er normalt. Ble så engstelig når jeg var hos legen, at jeg var sikker på at dette kom til å gå galt :(

Tror vel ikke egentlig at det går galt selv om morkaken skulle ligge foran utgangen :happy: Problemet med det er at man da ikke kan føde vaginalt, og man blir satt opp til planlagt keisersnitt. Ut kommer ungen likevel :happy: På den ene eller andre måten :)

Tror vel ikke egentlig at det går galt selv om morkaken skulle ligge foran utgangen :happy: Problemet med det er at man da ikke kan føde vaginalt, og man blir satt opp til planlagt keisersnitt. Ut kommer ungen likevel :happy: På den ene eller andre måten :)
Neida, troe bare jeg ble litt skremt av legen :confused: Ja, ut skal ha om det er på den ene eller andre måten xsmile3

Neida, troe bare jeg ble litt skremt av legen :confused: Ja, ut skal ha om det er på den ene eller andre måten xsmile3

Skjønner det, men den flytter seg for de fleste, og om den ikke gjør det går det nok bra det og. Har en kollega hvor den ikke hadde flyttet seg før kontrollen i uke 32, og de ble jevnlig fulgt opp på sykehuset for å se om den flyttet seg, før det ble besluttet planlagt keisersnitt rundt 38 uker da den fortsatt lå foran åpningen på kontroll noen dager før :)

Skjønner det, men den flytter seg for de fleste, og om den ikke gjør det går det nok bra det og. Har en kollega hvor den ikke hadde flyttet seg før kontrollen i uke 32, og de ble jevnlig fulgt opp på sykehuset for å se om den flyttet seg, før det ble besluttet planlagt keisersnitt rundt 38 uker da den fortsatt lå foran åpningen på kontroll noen dager før :)
Jepp, hørt det i etterkant av legetimen at den mest sannsynligvis flytter seg. Har uansett en liten muskelknute som stenger per dags dato, så keisersnitt uansett dersom den ikke flytter seg også.

Back
Topp