Ny UL idag..... Og morkakeprøve.. Flere?

Astroem

Gammel bruker, nytt bilde ;-)
VIP
Resultatet av dagen idag:
Som sikkert dere husker, så var jeg på UL for 2 uker siden, hvor det ble oppdaget hevelse på mage og mulig hevelse på hodet.

Ny UL idag, viste at hevelsen på magen var borte, men det er en hevelse ved nakkefolden. Ellers så var alt annet de kunne sjekke på UL fint, hadde stort fin nese-bein, organer ol.. Var foresten 9cm, og 170 i puls..

Vi fikk 2 valg, risikoberegning for kromoson-feil ved blodprøve av meg, som ikke gir risiko for fosteret, men heller ingen svar, da det faktum at det var hevelse ved nakke automatisk gir høy risiko.

Eller, morkake/fostervannsprøve, hvor abort risiko de første 24t etter prøven er 1%.. Da får vi vite konkret om det er et friskt foster, downs eller 1 av de 2 dødelige kromosonfeilene.

Med tanke på hvordan vi har hatt det i de 2 ukene nå hvor vi har gått i uvissthet, så valgte vi morkake-prøve (siden den prøven kunne de ta idag, og evt fosterprøve måtte jeg ha ventet 1mnd før jeg kunne ha tatt pga den skal taes etter fosteret er 16fullgåtte uker) så om 2 dager, på onsdag, så får vi vite svaret og hva som vil skje videre...

Prøva var veldig vond å ta, og jeg har nervene i høysving ift abortfaren, men har ingen smerter (bortsett fra de i stikksåret) og ingen blødning, så det ser bra ut (risikoen blir mindre for hver time)..

Ellers så har vi ikke fått veldig mye info, da de vil vite hva det e først, og ikke skremme oss med mye info når det også kan være et frisk foster..

Det står nå iallefall mellom helt frisk, "kromosonfrisk" men en annen ubetydelig skade som forårsaket hevelse, som rettes etter fødsel, downssyndrom, eller. Annet kromosonavvik (her finnes det 2 varianter, hvor begge er dødelige, og fostet dør enten ila svangerskap eller fødsel, finnes iallefall ingen levende med disse)

Så nå har jeg totalforbud mot å gjøre noe som helst annet enn å slappe av frem til onsdag...

noen andre som har tatt morkakeprøve/fostervannsprøve?
hvorfor tok dere?
og hva fikk dere til svar?

Huff så utrolig stressende situasjon dere er i.. sender deg masse gode tanker å jeg håper det er ufarlig.. Husker det var en av brukerne som tok disse prøvene for en mnd`s tid siden omtrendt, tror å huske at hun måtte vente 2 uker på svar.. :/ Skal se om jeg finner tråden hennes..

Sender over mange gode tanker og ønsker dere lykke til <3

Mange gode klemmer til deg ❤
Og mye Lykke til! ❤
Krysser alt som krysses kan for deg og lille i magen ❤❤

Har ingen erfaring dessverre, men sender deg mange gode tanker og krysser fingre og tær for at dette skal gå bra.

Takker:-)

takker:-) siden vi er kun 23 år, så får vi hurtig-test, så vi får svar på om det er kromosonfeil etter 2 døgn, er det downs, så er det jo et levedyktig foster, og d er ikke så ille (selv om man helst ønsker helt friskt), men er det en av de andre kromosonfeilene, så er de ikke levedyktige:-( vi fikk ingen statistikktall på hvor stor sjangs det er for de forskjellige svarene. Men håper på det beste, man finner jo historier for begge deler på nettet..

Jeg har en venninne som tok morkakeprøve av samme årsak, som hos deg var det hevelse i nakkefolden, men ellers fine funn på ul, hun er noe eldre enn deg og var derfor på automatisk utredning (hun bor i danmark) og hadde tatt blodprøve som var klar da hun kom inn til ul og fikk 1:5 sjans for kromosonfeil.
Hun fikk heldigvis vite at hun ventet en helt frisk jente :)

Sikkert vanskelig akkurat nå, men prøv å fokusere på alt det positive ved undersøkelsen, det hadde min venninne god hjelp av i ventetiden. Håper du får like positivt svar, lykke til.

Håper du har fått positivt svar idag :) :) Sender en klem

Back
Topp