Ny svangerskap etter keisersnitt

Dutchy

Glad i forumet
Hei jenter,

Etter 2 vaginale fødsler fekk eg en haste keisersnitt i fjor. Arret har plaget meg lenge og det tok lang tid før eg kunne ha på meg jeans igjen.

Nå venter vi på nytt og er veldig spent på fødselen. Har lese en del over dette, at i utgangspunkt at eg skal prøve å føde vaginalt men at det er en stor sjans at det blir en keisersnitt alikevel. Etter i fjor orka eg ikkje å ha en ny traumatisk opplevelse men vil egentlig ikkje ha en planlagt keisersnitt heller... :/

Har dokke erfaringer med dette?

Hei :) sniker i fra mars!

Hadde akutt ks i 2014. Har egentlig veldig blanda følelser nå. Vil ikke ha akutt ks igjen, men vil føde vaginalt. Vet jo at sjansen for nytt ks er ganske stor. Men jeg orker ikke en traumatisk fødsel igjen som sist. Ødela hele barsel tiden for meg.

Skal snakke med jordmor om dette og håper hun kan hjelpe meg og sammle tankene litt :)

Hei :) sniker i fra mars!

Hadde akutt ks i 2014. Har egentlig veldig blanda følelser nå. Vil ikke ha akutt ks igjen, men vil føde vaginalt. Vet jo at sjansen for nytt ks er ganske stor. Men jeg orker ikke en traumatisk fødsel igjen som sist. Ødela hele barsel tiden for meg.

Skal snakke med jordmor om dette og håper hun kan hjelpe meg og sammle tankene litt :)
Akkurat det ja.. Min siste svangerskap var det masse fram og tilbake om hvordan eg skulle føde. Ho låg i seteleie og eg hadde ikkje fostervann og ho var for stor (føde 1 mnd for termin). I etterkant ble det sagt at ho hadde ikkje overlevd fødselen en gang hvis eg hadde født ho vaginalt (ho døyde 2 dager etter det pga sjukdom) og at eg selv kanskje ikkje hadde klart det heller. Anyhow, eg fekk en halvveis haste keisersnitt da ho hadde det ikkje bra meir i magehus, og det var en helt forferdelig opplevelse, men det er og mange som har sagt at en planlagt keisersnitt er noko helt anna, og med tanke på å komme seg på beina igjen. Sa selv om eg vil føde vaginalt trur eg det blir en meir trygg valg hvis det blir en planlagt keisersnitt.. Skal snakke med gynekolog om alt dette.. Han var med siste svangerskap og.

Hadde hastesnitt i mars 15 :-( skal til samtale på sykehuset i sept hvor å snakke om opplevelsen min av dette, og Evt hva jeg vil ved neste fødsel.

Jeg kommer til å høre på hva de har å si, men jeg nekter å gå gjennom samme prosess som sist (igangsetting -> 2 døgn med rier -> hastesnitt ved nådd 8cm).

Akkurat det ja.. Min siste svangerskap var det masse fram og tilbake om hvordan eg skulle føde. Ho låg i seteleie og eg hadde ikkje fostervann og ho var for stor (føde 1 mnd for termin). I etterkant ble det sagt at ho hadde ikkje overlevd fødselen en gang hvis eg hadde født ho vaginalt (ho døyde 2 dager etter det pga sjukdom) og at eg selv kanskje ikkje hadde klart det heller. Anyhow, eg fekk en halvveis haste keisersnitt da ho hadde det ikkje bra meir i magehus, og det var en helt forferdelig opplevelse, men det er og mange som har sagt at en planlagt keisersnitt er noko helt anna, og med tanke på å komme seg på beina igjen. Sa selv om eg vil føde vaginalt trur eg det blir en meir trygg valg hvis det blir en planlagt keisersnitt.. Skal snakke med gynekolog om alt dette.. Han var med siste svangerskap og.

Uff.. :( skjønner godt at du ikke ønsker en sånn opplevelse igjen. Min lå skrått og var stjernekikker, han var aldri i nærheten av fødekanalen så fikk beskje om at han aldri hadde kommet ut på normal måten. Opplevde at de ikke tok meg på alvor før fødselen sist, ble kalt hysterisk på ul for og sjekke leie. Tenker at hele situasjonen kunne vert unngått om legen som tok ul hadde tatt meg på alvor og ikke latt fødselen drøye i 36 timer før jeg fikk infeksjon og de måtte ta han.

Jeg tror nok at inderst inne kommer jeg til og slappe mer av om jeg får planlagt KS. Men jeg har hørt mye rart om at man må krangle seg til det og det vet jeg ikke om jeg klarer.

Jeg håper du får god oppfølging på sykehuset!

Jeg har ikke i nærheten så traumatisk oppleveser som dere.. men fødte normalt med første men alt revna alle veier.. da anbefalte gynekolog planlagt ks med nummer to som kom 1.5 år etter. Jeg kan enda kjenne arr og bli sår nedentil 7.5 år etter :(
Planlagt ks var en veldig fin opplevelse, alt var rolig og alle smilte og var så godt humør for det var jo i motsetning til mye en veldig koselig operasjon. Jeg fikk ha henne med meg en god stund og lå på obsen og fikk smertelindring en stund før jeg fikk henne tilbake. Det var fryktelig vondt i snittet i mange uker, men det er ett fint rett arr på ca. 15 cm. Nå merker jeg lite til det, mem det var stramt og klødde litt i noen år etter. Gruer meg til å føde/ks men håper litt på ks for da passer de på meg, har kontroll og senskader er mindre. Vi får se :)

Dette med å krangle seg til en KS uten medisinsk grunn er dessverre sannheten for mange her i NO. På en måte forståelig men dei kan gjere det unødvendig vanskelig og risikofullt.

Eg opplevte en veldig dårlig kommunikasjon på KK. Eg hadde vore innlagt i over 1 veke til observasjon da eg ha langt reisevei til Haukeland. Hadde UL hver dag, og på dagen før KS står der plutselig en seng med notat '' sectio 7/7'' utenfor enmannsrommet mitt. Da eg spørte om det fekk eg kun beskjed om at eg måtte være fastende fra kl 2:00 den natta men dat var nok sikkert ikkje nødvendig at mannen måtte komme allerede nå. Til slutt låg eg å vente på operasjonsstue og mannen kjørte som en galning fordi dei hadde plutselig bestemt seg for KS alikevel. Vi var så sure og har gitt tidelig utrykk for dette og.

Så eg er veldig nysgjerrig hva legene mine syns om en ny fødsel og hvordan vi skal gjere det..

Ja jeg skjønner jo at de må være strenge. Men noen ganger tror jeg de drar strikken litt for langt og. Det blir jo ikke kun snakk om fysisk helse, men også psykisk helse :) jeg krysser bare fingrene for at det er for smalt bekken som var årsaken sist, for da må de gi meg ks. Skal ta mannen med meg til timen på sykehuset og, han husker mer fra fødselen enn meg og han vil og helst at det blir ks. Så da kan kanskje han også hjelpe til med og overbevise de.

Jeg hadde hastesnitt etter 3 døgn i fødsel med førstemann (2013). Det var grusomme døgn, og jeg ble veldig dårlig. Jeg utviklet PTSD en stund etter, og går fortsatt til behandling for dette. Så her blir det definitivt planlagt ks denne gangen. Fikk det lovet før jeg ble gravid. Men vet at mange har fine fødsler etter ks også... Selv om risiko for nytt ks heves betraktelig.

Så trist å høre om englebabyen deres :angel7:Heartred

Jeg har hatt en vaginal fødsel som nesten endte katastrofalt for babyen. Derfor ble jeg anbefalt planlagt ks andre gangen. Denne gangen vet jeg ikke.... Egoisten i meg har veldig lyst å oppleve en vellykket vaginal fødsel. Men jeg har jo ingen garantier for at det går bedre enn sist

Jeg synes dette er litt vanskelig.. Jeg fikk en stor baby sist 4,5kg og 54 cm, ble satt igang og ingenting gikk riktig vei. Da både jeg og baby ble syke og stressa etter x antall timer ble det akutt ks.

Jeg og baby fikk problemer i ettertid.. Jeg med depresjon og baby med KISS (nakkeskjevhet, kom antakeligvis pga først igangsatt fødsel og deretter ks). Jeg unner ingen det første året som vi hadde...

Så jeg tenker at jeg får ta dette med JM og lege.. Ks har mange kjipe sider som ikke snakkes mye om og det høres så greit ut å bare få tatt ut ungen.. Bare det å ha et digert sår og ikke løfte på 6 uker er ganske kjipt. Jeg fikk løfte baby, men ikke baby i bilsete f.eks. Det begrenser en del..

Så nei. Jeg vet jammen ikke.. Selvom jeg ble lovd ks ved neste fødsel av fødestedet..

Eg syns KS var noko dritt. Har hatt 2 fine vaginale fødsler. Nå var det jo og helt annerledes dat våres lillemor ble tatt imot av en kriseteam og eg ikkje fekk sett ho før mange mange timer seinere. Så selv om eg vil føde vaginalt så nekter eg å ta sjansen for en katastrofe KS. Så trur eg må snakke om dette med legene :/

Back
Topp