Ny studie om koffein under svangerskap

Ved forrige graviditet drakk jeg 1-2 kopper etter uke 13. Var for kvalm før det.
Denne gangen har jeg bare ikke lyst på kaffe noen gang. Så helt tilfeldig. Ellers hadde jeg nok drukket det nå også

Jeg drakk ingenting av koffein i svangerskapet

Det er strengt tatt ikke en studie, men én mann som har gjort sin egen sammenligning av en samling av tidligere studier. Og denne sammenligningen hans er kraftig kritisert:

https://www.forbes.com/sites/helenalbert/2020/08/29/claims-about-caffeine-and-pregnancy-misleading/

Dette er tatt opp før også, at de studiene som viser negative ting om koffein, faktisk inneholder flere store svakheter.

Blant annet vet man at de som er kvalme langt sjeldnere har spontanaborter enn de som ikke er kvalme. Man vet også at de som er kvalme, som regel ikke orker tanken på kaffe engang, mens de som ikke er kvalme, ikke har denne avsmaken for kaffe. Dette er ikke tatt hensyn til i studiene som har vist en korrelasjon med koffeininntak og spontanabort. Når en kvinne som ikke er kvalm drikker kaffe da har spontanabort, kan det like gjerne ha absolutt ingenting med kaffen å gjøre, men heller være at hun ville hatt spontanabort uansett - for hun er i den gruppen som har økt fare for spontanabort i utgangspunktet. Dette bygges oppunder når man ser at det faktisk er like mange spontanaborter blant dem som bytter til koffeinfri kaffe, som blant dem som fortsetter å drikke vanlig kaffe... Koffeinen har ikke noe med det å gjøre, viser det seg.

Så jeg holder meg til myndighetene sine råd. Jeg drikker 0-1 kopp vanlig kaffe om dagen, og holder meg ellers til koffeinfri kaffe. I helgene kutter jeg kaffen, og drikker pepsi max.

Dette svangerskapet hadde jeg enorm avsmak for kaffe frem til jeg var omtrent i uke 14. Nå klarer jeg kaffe om jeg har melk i - nå som kvalmen er blitt bedre..

Kuttet ut kaffe/koffein fra dagen jeg skulle ha innsett. Er 20+6 i dag. :) Det føltes riktig for meg.

Jeg er ingen stor kaffedrikker, og i graviditeten har jeg bare mista helt lysten på alt med koffein i- enda jeg har vært storforbruker av Cola Light produkter i maaaange år. Greier ikke lightbrus generelt nå.

Ikke bekymre deg så veldig for en slik studie- følg de norske kostholdsrådene/gravidrådene. Slike saker er gull med tanke på klikk for avisene, det er derfor de skriver og slår opp stort om enkeltstudier.

Og husk at sjansene for at noe galt skal skje på grunn av koffein/matinntak er minimale! Mener å ha lest et sted (husker ikke kilde nå dessverre) at det er flere gravide somfår listeria av sjokolademelk enn av spekemat...

Jeg drakk en kopp kffe med melk hver dag med første. Nå med 2. har jeg ikke så lyst på kaffe, men kan drikke en kopp noen ganger.

Back
Topp