Ny studie fraråder gravide å drikke noe koffein i svangerskapet.

Tulipan:)

Elsker forumet
Desemberlykke 2018
Januarlykke 2019
Vårspirene 2021
Leste om en studie i Dagbladet i dag. En metastuide, fra anerkjente forskere i USA. De fraråder kaffe og annen koffein i svangerskapet. De setter det blant annet i sammenheng med økt risiko for spontanabort, og lav fødselsvekt.

Min mann gikk inn å leste litt på selve studien (han er lege) og han mener den er solid.

Enda en ting å kutte helt da :bored: den ene kaffekoppen jeg liker å ha på morgenen får bare vike de neste 7 månedene. Tar ingen risk.. Kommer til å slite med hodepine et par dager nå, så får ha paracet klar :nailbiting:

Andre som leste om studien?
 
Leste om en studie i Dagbladet i dag. En metastuide, fra anerkjente forskere i USA. De fraråder kaffe og annen koffein i svangerskapet. De setter det blant annet i sammenheng med økt risiko for spontanabort, og lav fødselsvekt.

Min mann gikk inn å leste litt på selve studien (han er lege) og han mener den er solid.

Enda en ting å kutte helt da :bored: den ene kaffekoppen jeg liker å ha på morgenen får bare vike de neste 7 månedene. Tar ingen risk.. Kommer til å slite med hodepine et par dager nå, så får ha paracet klar :nailbiting:

Andre som leste om studien?

Mener du denne? https://ebm.bmj.com/content/early/2020/09/01/bmjebm-2020-111432
 
Ja, takk for at du legger den ut her. Jeg er ikke så teknisk av meg :p

Jeg er generelt skeptisk til medias omtale av medisinske studier (og spesielt Dagbladet!) så fint å finne kilden :)

Jeg er selv forsker med doktorgrad i dette feltet og er enig i at studien virker solid gjennomført. Den er nokså komplex å lese, om man ikke har erfaring fra området. Dette kunne man diskutert (og det vil det sikkert bli også) i en evighet, så det blir spennende å se om dette vil bli tatt inn i fremtidige retningslinjer.

Personlig kommer jeg ikke til å kutte koffein helt ut og nyte det lille jeg drikker av kaffe/cola med god samvittighet :)
 
Jeg er generelt skeptisk til medias omtale av medisinske studier (og spesielt Dagbladet!) så fint å finne kilden :)

Jeg er selv forsker med doktorgrad i dette feltet og er enig i at studien virker solid gjennomført. Den er nokså komplex å lese, om man ikke har erfaring fra området. Dette kunne man diskutert (og det vil det sikkert bli også) i en evighet, så det blir spennende å se om dette vil bli tatt inn i fremtidige retningslinjer.

Personlig kommer jeg ikke til å kutte koffein helt ut og nyte det lille jeg drikker av kaffe/cola med god samvittighet :)
Ja, jeg ble også umiddelbart skeptisk når mannen hadde funnet det i Dagbladet, men skjønner at det er noe solid bak denne.
Jeg har ikke lest hele. Skal gjøre det i morgen når jeg er mindre trøtt i hodet :)

Jeg tenker at jeg får trappe litt gradvis ned på kaffen og kanskje gå over til te istedet. Godt å ha en varm drikk på morgenen syns jeg. :rolleyes:
 
Jeg leste artikkelen i Dagbladet. Der sto det vel noe om at myndighetene (usikker på hvilken instans) skal gå nøye gjennom studien og se på om dette bør inn i nasjonale retningslinjer? Før den tid, så endrer jeg ikke vaner. Jeg drikker ikke kaffe nå (orker ikke), men det har blitt endel cola i det siste (det pleide jeg aldri å drikke). Kommer ikke til å legge koffeinen helt på hylla. Men det blir interessant å se om 30 år - hva vi da kommer til å se tilbake på og tenke «Herregud, gjorde vi det der!» om. Gravide damer på 60-tallet som røyka og drakk. Håper, og tror ikke, at vi gjør så store blemmer nå. (Og andre ting - sånn som barndommen på 80-tallet var å flyte rundt i baksetet av bilen med søsken, hulter til bulter.)
 
Jeg synes det er så vanskelig å navigere seg gjennom alle slike studier som dukker opp om ting som er farlige for gravide, men som ikke er i tråd med norske myndigheters anbefalinger og retningslinjer.

Personlig velger jeg derfor å forholde meg til retningslinjene som de er. Jeg er sikker på at denne studien, sammen med mange andre studier vil tas med i en evt. ny risikovurdering når den tid kommer.

Heldigvis har jeg ikke lyst på noe som inneholder koffein akkurat nå, men jeg tipper at lysten er tilbake om noen uker :wacky:
 
Ja, jeg ble også umiddelbart skeptisk når mannen hadde funnet det i Dagbladet, men skjønner at det er noe solid bak denne.
Jeg har ikke lest hele. Skal gjøre det i morgen når jeg er mindre trøtt i hodet :)

Jeg tenker at jeg får trappe litt gradvis ned på kaffen og kanskje gå over til te istedet. Godt å ha en varm drikk på morgenen syns jeg. :rolleyes:
Obs! Mange typer te inneholder også koffein ;)
 
Jeg drikker 1-2 espresso eller latte i uka nå. Vanligvis drikker jeg mellom 5 og 8 espresso pr dag....
Men jeg blir så kvalm av kaffe. Og tåler koffein dårlig når jeg er gravid. Jeg kutter nok ikke helt ut, for jeg elsker kaffe. Men å holde meg på nivået jeg er på nå
 
Jeg drakk kun koffeinfri kaffe de første 12 ukene av mitt første svangerskap.
Graviditet nr 2 som endte i SA drakk jeg 2-3.

Nå denne graviditeten drikker jeg 1 kopp, men vurderer kutte den også... men er jo såååååå trøtt....
 
Hadde nettopp lært meg å drikke kaffe, før eg blei gravid så va ikkje vanskelig å slutte. Verre med Pepsi max... Eg tenke alt med måte, ein trenge ikkje å overdrive men om folk drikke 1 kopp kaffi daglig så ser eg ikkje probleme, men nå er ikkje eg forsker heller
 
Ordna vist seg sjølv denne gangen :hungover: Ikkje tålt min kjære P-max sidan veke 6..
 
Kroppen min blir skikkelig rar og ubehagelig og jeg får hodepine hvis jeg ikke drikker kaffe, men etter at jeg ble gravid har kaffe begynt å smake skikkelig dritt så det er ikke et problem å holde meg til én halv kopp. Kommer ikke til å kutte ut den halve koppen før det kommer i retningslinjene.
 
Back
Topp