Ny sofa i baby- og småbarnstiden?

Korneliablomst

Flørter med forumet
Søvnløs i september 2025
Hei! Dette er naturligvis dårlig timing, men vi trenger to nye sofaer, en 2+3 seter. Vi leter helst etter stoffsofa med avtakbare trekk som kan vaskes og som vi kan ha tisselaken under rett og slett.
Har søkt på Finn og på de vanlige møbelforhandlerne i området (ikea, bohus, fagmøbler). Vi kan ta oss råd til ny sofasalong, hvis vi finner "den rette", men samtidig må vi tenke på at vi nettopp har startet et liv med barn og at det bør være lett å vedlikeholde og rengjøre de :smiley-ashamed004

Vi ønsker en sofa som har litt høyde, både for å støvsuge under, og for å ikke sitte veldig lavt. Gjerne litt faste puter, og ikke for lav i ryggen. Helst i beige eller brune toner, med vaskbare trekk som nevnt. Om det finnes matchende stoler også så er det fantastisk.

Det jeg savner er å vite omtaler/ hva andre er fornøyde med av sofaer!
Har sett litt på kivik hos Ikea for eksempel, men den er for lav.

Er det noen som har forslag/ innspill? Setter stoooor pris på det!:hello2

Chat GPT foreslår følgende, har noen erfaring med disse og barn?

1. Bohus Maud
2. IKEA VIMLE
3. IKEA LANDSKRONA
4. Fagmøbler Sone Høy
5. Møbelringen Happy
6. IKEA KIVIK (som referanse – lavere, men vurdert)

Jeg anser både Maud og Vimle som gode kandidater mtp det vi ser etter, og ålreit pris :happy119

Vi har hatt en vimle-sofa i snart 6 år, med hund (i sofaen) og barn. Den var i hovedstuen de første tre årene, så har vi hatt den på et av rommene med litt mindre aktivitet de siste årene. Det trekket holder seg veldig fint og det er enkelt å ta av og på for å vaske. Syns også at putene fortsatt er faste og gode å sitte på. Ryggputene har fått en liten knekk kanskje, men ikke noe man tenker over om ikke man er på utkikk etter feil.

Det eneste jeg ikke liker med den er at den er litt for lav under, man må ha en ganske tynn støvsuger for å komme til under.

Vi har hatt en vimle-sofa i snart 6 år, med hund (i sofaen) og barn. Den var i hovedstuen de første tre årene, så har vi hatt den på et av rommene med litt mindre aktivitet de siste årene. Det trekket holder seg veldig fint og det er enkelt å ta av og på for å vaske. Syns også at putene fortsatt er faste og gode å sitte på. Ryggputene har fått en liten knekk kanskje, men ikke noe man tenker over om ikke man er på utkikk etter feil.

Det eneste jeg ikke liker med den er at den er litt for lav under, man må ha en ganske tynn støvsuger for å komme til under.
Oi, så ikke svaret ditt før nå!
Så kjekt at dere er fornøyd med den, det eneste jeg også ikke liker er at den er så trang under..

Hei! Dette er naturligvis dårlig timing, men vi trenger to nye sofaer, en 2+3 seter. Vi leter helst etter stoffsofa med avtakbare trekk som kan vaskes og som vi kan ha tisselaken under rett og slett.
Har søkt på Finn og på de vanlige møbelforhandlerne i området (ikea, bohus, fagmøbler). Vi kan ta oss råd til ny sofasalong, hvis vi finner "den rette", men samtidig må vi tenke på at vi nettopp har startet et liv med barn og at det bør være lett å vedlikeholde og rengjøre de :smiley-ashamed004

Vi ønsker en sofa som har litt høyde, både for å støvsuge under, og for å ikke sitte veldig lavt. Gjerne litt faste puter, og ikke for lav i ryggen. Helst i beige eller brune toner, med vaskbare trekk som nevnt. Om det finnes matchende stoler også så er det fantastisk.

Det jeg savner er å vite omtaler/ hva andre er fornøyde med av sofaer!
Har sett litt på kivik hos Ikea for eksempel, men den er for lav.

Er det noen som har forslag/ innspill? Setter stoooor pris på det!:hello2
Vi kjøpte 2+3 seter fra Skeidar (Westin modell) bare 4 måneder etter at vi fikk første barnet. Vi har nå to barn og hund (men som ikke får lov opp i sofaen).

Den er utrolig lett å vedlikeholde, lett å vaske med klut og trekkene kan også tas av, selv om vi enda ikke har hatt behov for det.

Støvsugeren går under, og den er ganske fast. De har også stoler og puffer til i samme serie.

Vi betalte rundt 20 000,- for begge tror jeg, men mulig de kan kjøpes på Finn.

Back
Topp