Ny samboer, meldeplikt til NAV?

Bkno7265372

Andre møte med forumet
Hei,
Har man meldeplikt til NAV når nytt samboer forhold begynner, der man får stønad som enslig forsørger? Eller er det etter 12 mnd dette gjelder (siden man uansett må være samboer i mer enn 12 mnd får å miste stønad)?

Etter å lest på NAV, ble jeg litt usikker. Må man ha felles adresse for at det skal regnes for "ekteskapelig forhold"?
Det står også at hvordan man fordeler økonomien ikke teller for om man lever i "ekteskapelig forhold", men man kan bo sammen med andre uten å miste retten til stønad som enslig forsørger.. Hva betyr dette?

Jeg ville meldt fra når det var gått ett år jeg.

Det betyr at om du har samboer i mer enn et år mistet du stønadene, fordi du da har en å dele utgiftene med. Det er dyrere å være alene om alt.

Du skal jo alltid gi beskjed om endringer uansett! Det tar ikke i virke før etter 12 måneder men det er jo greit å gi beskjed så snart det skjer noen endringer, hvis det da plutselig skulle komme frem at man er samboer uten å melde ifra, kan det jo få store konsekvenser. Jeg ringte inn til NAV uka etter tror jeg, og oppgav datoen for samboerskap"inngåelse".

Ekteskapelig forhold vil jo da si hvor man er kjærester, du kan jo bo med søsteren din uten at det har påvirkning.

Du SKAL gi beskjed den dagen du får samboer . Nav selv regulerer da slik at du fortsatt får penger i 12 mnd men at etter 12 mnd stoppes det. Du er faktisk pålagt å melde fra nå. Ekteskapslignende forhold vil si kjæresteforhold. Du bor ikke med en kompis.

Du SKAL gi beskjed den dagen du får samboer . Nav selv regulerer da slik at du fortsatt får penger i 12 mnd men at etter 12 mnd stoppes det. Du er faktisk pålagt å melde fra nå. Ekteskapslignende forhold vil si kjæresteforhold. Du bor ikke med en kompis.
Signerer denne! Dumt om du ikke varsler og de kommer på kontroll fra NAV og finner en mann i senga di og alle tingene hans i leiligheten (Satt litt på spissen). Da kan det plutselig bli snakk om tilbakebetaling, og det kan umulig være noe gøy..

Ok, takk for svar :-)
Da ble jeg bitte grann mer klokere..
Vil ikke risikere å må tilbakebetale noe, men tenkte at det ikke var så viktig å gi beskjed så lenge det uansett ikke gjelder før man har bodd sammen i 12 mnd..
Regner med at jeg har en ex som vil medele dette til NAV når det blir reelt uansett, så like greit å gjør det før han!

Ja du burde gjøre det. Kjenner ei som ikke gjorde der og nå må hu flytte hjem med ett barn og en i magen og etter betale til nav. De har vel ikke bodd sammen i ett helt år enda.

Du må gi beskjed med en gang du får ny samboer. Så får du et skriv fra nav der de har satt en dato 12 måneder frem i tid om at stønadene dine opphører.

Jeg ville meldt fra når det var gått ett år jeg.

Det betyr at om du har samboer i mer enn et år mistet du stønadene, fordi du da har en å dele utgiftene med. Det er dyrere å være alene om alt.
Det skal meldes fra om med en gang, ikke etter 1 år. Man beholder derimot stønadene i 1 år. Dette reguleres av NAV.

Jeg gav besjed med en gang :) beholdt stønadene i 1 år likevel :) så ville sagt i fra når det startet :)

Det skal meldes fra om med en gang, ikke etter 1 år. Man beholder derimot stønadene i 1 år. Dette reguleres av NAV.
Åja. De virket ikke veldig nøye på det her. De sa "det tar vi når den tid kommer og ser etter når adressen er forandret i folkeregisteret". Og så registrerte hun fra første neste måned for det var da jeg sa ifra, enda jeg sa det var et par mnd for sent :p

Jeg sa bare ifra når jeg IKKE skulle ha mer jeg... Ringte og sa at jeg hadde nå hatt samboer i 11 mnd, fikk bare til svar at "det er iorden og da ordner jeg det":)

Ok, takk for svar :-)
Da ble jeg bitte grann mer klokere..
Vil ikke risikere å må tilbakebetale noe, men tenkte at det ikke var så viktig å gi beskjed så lenge det uansett ikke gjelder før man har bodd sammen i 12 mnd..
Regner med at jeg har en ex som vil medele dette til NAV når det blir reelt uansett, så like greit å gjør det før han!

Det er så viktig, ikke bare for å komme eksen i forkjøpet. Du er pålagt å melde fra om endringer i det de "trer i kraft" og så får du et nytt vedtak fra nav med dato for når stønaden opphører (12 mnd fram i tid).

Har nettop blitt alene, og fikk høre at jeg måtte melde med en gang. Og da får man fortsatt stønader i ett år til før det ikke blir mer :)

Ville meldt med en gang, da er det gjort og man slipper tenke mer på det.
Står forøvrig på nav sine sider om enslig forsørger;
Meld fra om endringer
Hvis du får endringer i inntekt, familiesituasjon og /eller jobbsituasjon, eller planlegger opphold i utlandet, kan det ha betydning for beløpet du får utbetalt fra nav. I slike tilfeller må du derfor straks melde fra til nav.

Back
Topp