Ny ordning angående foreldrepenger

MorT

Glad i forumet
Påskekyllingene 2020
Snøfnuggene 2025 ❄️
Er det noen som har noen tanker om dette?

 
Slik jeg forstår det gjelder det «kun» at de som velger 80% dekning får 11 dager ekstra. Forstår det ikke slik at det skal ha noe å si for de som velger 100%…
 
Slik jeg forstår det gjelder det «kun» at de som velger 80% dekning får 11 dager ekstra. Forstår det ikke slik at det skal ha noe å si for de som velger 100%…
11 dager ekstra er jo ikke noe mtp når man må dra ifra babyen… joda 11 dager er jo 2 arbeidsuker men lell… så liten tid. Burde vært hvertfall 52 uker minst ved 100% dekning også.
 
Har egentlig ikke satt meg så mye inn i det, så hva blir forskjell på 80 og 100%? :p
 
Har egentlig ikke satt meg så mye inn i det, så hva blir forskjell på 80 og 100%? :p
Dersom denne endring ikke trer i kraft gjelder følgende:

Alt. 1: 100% lønn i 49 uker
Alt. 2: 80% lønn i 59 uker

Dersom denne endringen blir vedtatt blir alt. 2: 80% lønn i 61 uker + 1 dag (korrigert for svikende kognitive evner en søndagskveld)
 
Last edited:
Dersom denne endring ikke trer i kraft gjelder følgende:

Alt. 1: 100% lønn i 49 uker
Alt. 2: 80% lønn i 59 uker

Dersom denne endringen blir vedtatt blir alt. 2: 80% lønn i 70 uker
Feil, det er bare 11 DAGER mer, så det blir 61 uker +1 dag på 80%
 
Veldig bra for de som ønsker 80%! Flere dager betyr færre dager ulønnet så ett steg i riktig retning definitivt. Skulle bare ønske det også gjaldt 100%. Jeg velger 100% uansett da det økonomiske tapet er så stort ved å velge 80% og nå får jeg unge på en «perfekt» tid i forhold til at jeg fikk i Mai nå og må ta 2 mnd ulønnet :banghead:
 
Håper denne ordningen går igjennom. Er det noen som vet om permisjons ukene mine må tas sammenhengende eller om jeg f.eks kan ha permisjon mandag-torsdag og han hver fredag?
 
Håper denne ordningen går igjennom. Er det noen som vet om permisjons ukene mine må tas sammenhengende eller om jeg f.eks kan ha permisjon mandag-torsdag og han hver fredag?
Dere kan fint løse det på måten du beskriver. Dersom far bruker av fedrekvoten er det ikke aktiviteskrav til mor..
 
Dere kan fint løse det på måten du beskriver. Dersom far bruker av fedrekvoten er det ikke aktiviteskrav til mor..
Takk for svar ❤️ Var litt usikker på om det var opp til arbeidsplassen min om de godtok det. Med de to andre barna mine følte jeg at jeg måtte tilbake i jobb akkurat når de var store nok til å gjøre litt ting. De første mnd er det mye soving på babyen så ville heller vært hjemme lenger når de blir noen mnd :)
 
Lykke til for alle dere som skal ha foreldre penger skal krysse fingre for at det går rett vei for dere.
Har ikke satt meg så mye inn i det, men vet jeg skal ha engangsstønad grunnet er ikke i jobb, blitt ufør!.
Men uten om engangsstønad, så er det barnetrygd fra barnet blir født?

Er det mer enn bør sette seg inn i eller lese seg opp på?
1 gangs gravid og har 0 peiling på det økonomiske, i henhold til meg selv, har far rett på noe? Vi er gift også, men greit og få en pekepinne på hva enn har rett på.
 
Lykke til for alle dere som skal ha foreldre penger skal krysse fingre for at det går rett vei for dere.
Har ikke satt meg så mye inn i det, men vet jeg skal ha engangsstønad grunnet er ikke i jobb, blitt ufør!.
Men uten om engangsstønad, så er det barnetrygd fra barnet blir født?

Er det mer enn bør sette seg inn i eller lese seg opp på?
1 gangs gravid og har 0 peiling på det økonomiske, i henhold til meg selv, har far rett på noe? Vi er gift også, men greit og få en pekepinne på hva enn har rett på.
Det stemmer. Du får vel også barnetillegg (?) På uføretrygden din...
 
Ja det kan godt være at jeg gjør, da blir det engangsstønad, barnetrygd og barnetillegg?
 
Back
Topp