Ny jobb

Solstrål1

Glad i forumet
Oktoberlykke 2019
Jeg har ett lite dilemma her damer.. Jeg skal begynne i en ny jobb, i samme kommune, men i ett annet "omsorgsdistrikt".. Det blir jobb i en bolig med flere multihandikappede, med 1 til 1 bla. Jeg er begynner nå i mars.

Hva skjer hvis jeg blir sykmeldt? Har jeg rett på sykepenger da?? Hehe, kjenner jeg er litt nervøs for det. Jeg har litt småvondt i korsryggen idag, liksom mot hofta.. Jeg håper jeg holder ut.

Ja, det er jeg rimelig sikker på. Kommunen er jo fortsatt arbeidsgiver :)

Gratulerer med ny jobb!
Ihht folketrygdloven må du være ansatt hos ny arbeidsgiver i fire uker får du har sykepengerettigheter og ansatt i åtte uker før ø bruke egenmelding.

Men du er kanskje ansatt samme sted, bare ny fysisk arb3idsplass?

Sniker fra september.
Du har vel forsatt samme arbeidsgiver (kommunen), så jeg tror ikke du behøver å opparbeide deg nye rettigheter til egenmelding som i en ny jobb. Sykemelding har du uansett krav på så lenge du har vært i jobb 4 uker før sykemelding.

Gratulerer med ny jobb!
Ihht folketrygdloven må du være ansatt hos ny arbeidsgiver i fire uker får du har sykepengerettigheter og ansatt i åtte uker før ø bruke egenmelding.

Som sagt, jeg er ansatt i samme kommune, men i to "omsorgsdistrikt". Jeg får 100% i det ene omsorgsdistriktet ifra mars. Så jeg får bare en ny bolig og ny sjef og forholde meg til..

Gratulerer med ny jobb!

Så lenge hun var i jobb 4 uker før sykemelding, har hun krav på sykepenger. Det trenger ikke være hos ny arbeidsgiver.

Det følger av folketrygdloven § 8-2 at den sykemeldte må ha vært i arbeid i minst fire uker før arbeidsuførheten inntraff, for å ha rett til sykepenger. Dette innebærer at du kan ha rett til sykepenger selv om du ikke har vært ansatt hos ny arbeidsgiver i minst 4 uker. Vilkåret er at du har begynt i nytt arbeidsforhold direkte fra et annet arbeidsforhold. Dersom du ikke har arbeidet tidligere, eller det har vært et opphold mellom gammelt og nytt arbeidsforhold, har du altså ikke rett til sykepenger dersom arbeidsforholdet har vart mindre enn 4 uker hos din nye arbeidsgiver.

Back
Topp