Ny jobb??

GravidMedDiabetes1

Andre møte med forumet
Hei,

jeg er kommet i en litt vanskelig situasjon. Jeg er nyutdannet pedagog, har jobbet en mindre stilling som personlig assistent i et firma samtidig som jeg tok mastergraden i pedagogikk, men har sagt opp jobben fom. 1. August. Siste dag 31. juli altså.

Nå er det slik at med den lønnen så får jeg omtrent 5000 kr/uka i foreldrepenger ifølge foreldrepengerveilederen, men om jeg søker på en jobb som pedagogisk leder i barnehage med oppstart 1. August får jeg omtrent dobbelt så mye. Om et år er planen å ta litt videre utdanning, slik at jeg vil bare være ansatt dette året jeg har permisjon. Lønnen/foreldrepengene høres jo vel og bra ut, men når jeg vet at jeg skal ut i permisjon og ikke får jobbet noe særlig hverken før permisjon eller etter permisjon pga studier, skal jeg da ta jobben? Er det helt umoralsk å ta en jobb for å få betydelig mye mer foreldrepenger?

Oi, dette var vanskelig. Jeg tror jeg også hadde syns det er vanskelig å gjøre det med god samvittighet. På den andre siden, jeg tror ikke det koster arbeidsgiveren så mye ekstra. (her må de som kan mer om dette bare rette på meg om det ikke stemmer) Det er jo NAV som betaler dem for å ha deg i permisjon. Det er altså skattepengene våre som betaler for det og det har du selv bedratt til.
Du har også brukt to år av livet ditt til å få en mastergrad, sånn at du kan ta vare på ungene våre ennå bedre. Det syns jeg du skal få igjen for! [emoji5] Også er jo grunnen til at du ikke skal jobbe etter permisjon, at du skal spesialisere deg ennå mer!
Det er også mine skattepenger du ville fått og du får lov av meg [emoji6]

Oi, dette var vanskelig. Jeg tror jeg også hadde syns det er vanskelig å gjøre det med god samvittighet. På den andre siden, jeg tror ikke det koster arbeidsgiveren så mye ekstra. (her må de som kan mer om dette bare rette på meg om det ikke stemmer) Det er jo NAV som betaler dem for å ha deg i permisjon. Det er altså skattepengene våre som betaler for det og det har du selv bedratt til.
Du har også brukt to år av livet ditt til å få en mastergrad, sånn at du kan ta vare på ungene våre ennå bedre. Det syns jeg du skal få igjen for! [emoji5] Også er jo grunnen til at du ikke skal jobbe etter permisjon, at du skal spesialisere deg ennå mer!
Det er også mine skattepenger du ville fått og du får lov av meg [emoji6]

Fint å høre noen støttende ord! :-) Vet du hvordan det er angående å informere arbeidsgiver om permisjon? Har hørt at man skal informere om permisjon minst 12 uker før man går ut i permisjon, altså 15 uker før termin. Dette blir jo da for min del 6. Juli, og jeg vet ikke om jeg "rekker" det før jeg har fått jobben. Har nemlig ikke et tilbud på papiret, men to jobber som pedagogisk leder hvor jeg høyst sannsynlig vil få jobben (i allefall om jeg ikke informerer om at jeg er gravid på intervjuet, som vil bli over telefon fordi jeg bor ganske langt unna dit vi blir å flytte). Huff, det høres litt kynisk ut av meg, men samtidig, så hadde jeg hatt forståelse for at andre gravide i samme situasjon gjorde det samme.

Fint å høre noen støttende ord! :-) Vet du hvordan det er angående å informere arbeidsgiver om permisjon? Har hørt at man skal informere om permisjon minst 12 uker før man går ut i permisjon, altså 15 uker før termin. Dette blir jo da for min del 6. Juli, og jeg vet ikke om jeg "rekker" det før jeg har fått jobben. Har nemlig ikke et tilbud på papiret, men to jobber som pedagogisk leder hvor jeg høyst sannsynlig vil få jobben (i allefall om jeg ikke informerer om at jeg er gravid på intervjuet, som vil bli over telefon fordi jeg bor ganske langt unna dit vi blir å flytte). Huff, det høres litt kynisk ut av meg, men samtidig, så hadde jeg hatt forståelse for at andre gravide i samme situasjon gjorde det samme.

Vet ikke hvordan det fungerer i sånne situasjoner, nei. Er du organisert? Fagforeningen kan sikkert svare på det [emoji5]

Personlig synes jeg det er helt feil å takke ja til en jobb når du vet at du skal ut i permisjon og heller ikke har planer om å komme tilbake til jobben særlig lenge pga studier!! Det er faktisk litt jobb å ansette og lære opp en ny person, og deretter skulle skaffe vikar for denne personen og utlyse stillingen igjen neste år...

Jeg tenker også at en ny arbeidsgiver senere vil stusse litt over at du har vært i denne jobben så kort tid og i tillegg fått barn og hatt permisjon i løpet av det året...
Jeg har familie som har vært arbeidsgivere og det er ikke særlig populært med folk som takker ja til en jobb og rett etterpå kommer og forteller at de skal ha barn. Faktisk er det sånne ting som gjør at enkelte arbeidsgivere er skeptiske til å ansette jenter/damer i fertil alder!

Jeg er selv i litt samme situasjon som deg, holder på å fullføre masteroppgaven nå, og kunne fått meg en større stilling i vår for å få mer i foreldrepenger, men for meg ble det helt feil moralsk sett! Så da får jeg heller godta at timingen for å få barn nå var dårlig økonomisk sett. Jeg ville fått mindre enn deg i foreldrepenger, så jeg velger heller engangsstønaden og så får jeg ta litt ekstravakter etter at lille er født frem til neste høst når vi forhåpentligvis får barnehageplass og jeg kan søke meg fast jobb.

Personlig synes jeg det er helt feil å takke ja til en jobb når du vet at du skal ut i permisjon og heller ikke har planer om å komme tilbake til jobben særlig lenge pga studier!! Det er faktisk litt jobb å ansette og lære opp en ny person, og deretter skulle skaffe vikar for denne personen og utlyse stillingen igjen neste år...

Jeg tenker også at en ny arbeidsgiver senere vil stusse litt over at du har vært i denne jobben så kort tid og i tillegg fått barn og hatt permisjon i løpet av det året...
Jeg har familie som har vært arbeidsgivere og det er ikke særlig populært med folk som takker ja til en jobb og rett etterpå kommer og forteller at de skal ha barn. Faktisk er det sånne ting som gjør at enkelte arbeidsgivere er skeptiske til å ansette jenter/damer i fertil alder!

Jeg er selv i litt samme situasjon som deg, holder på å fullføre masteroppgaven nå, og kunne fått meg en større stilling i vår for å få mer i foreldrepenger, men for meg ble det helt feil moralsk sett! Så da får jeg heller godta at timingen for å få barn nå var dårlig økonomisk sett. Jeg ville fått mindre enn deg i foreldrepenger, så jeg velger heller engangsstønaden og så får jeg ta litt ekstravakter etter at lille er født frem til neste høst når vi forhåpentligvis får barnehageplass og jeg kan søke meg fast jobb.

Skjønner hva du mener, har kjent på det samme, derfor jeg spør etter andres meninger. :-)
Som pedagogisk leder vil ikke det kreve så mye opplæring, i motsetning til mange andre jobber i allefall. Og eventuell arbeidsgiver vil kunne kontakte "neste på lista" relativt fort, men forstår som sagt hva du mener.

I mitt tilfelle vil jeg være selvstendig næringsdrivende senere, slik at jeg har ingen bekymringer for hva eventuelle nye arbeidsgivere vil tenke om saken.

Jeg synes egentlig at det er litt merkelig at man "tvinges" til slike vanskelige situasjoner, men jeg vet heller ikke hvordan det skulle vært løst annerledes.

Skjønner hva du mener, har kjent på det samme, derfor jeg spør etter andres meninger. :)
Som pedagogisk leder vil ikke det kreve så mye opplæring, i motsetning til mange andre jobber i allefall. Og eventuell arbeidsgiver vil kunne kontakte "neste på lista" relativt fort, men forstår som sagt hva du mener.

I mitt tilfelle vil jeg være selvstendig næringsdrivende senere, slik at jeg har ingen bekymringer for hva eventuelle nye arbeidsgivere vil tenke om saken.

Jeg synes egentlig at det er litt merkelig at man "tvinges" til slike vanskelige situasjoner, men jeg vet heller ikke hvordan det skulle vært løst annerledes.

Det er jeg helt enig med deg i! Det er et hull i systemet for oss som får barn midt i mellom høyere utdanning og jobb.

Jeg vet ikke hvilken etterutdanning du har tenkt å ta, men det er ikke aktuelt for deg å gå tilbake til jobben som pedagogisk leder etter at du har tatt videreutdanningen? Eller gjør den at du er kvalifisert for andre jobber?

Hva du velger å gjøre når det gjelder intervju og jobb må du kjenne på selv. Det vil bli tungvindt for arbeidsgiver, men plutsetlig skjer det noe i ditt liv som kanskje gjør at du trenger å ha den jobben å gå til om et år. Om du nå får tilbud om jobben og takker ja så kan du senere ikke diskrimineres på jobberfaring fordi du har hatt foreldrepermisjon i deler av en stilling. Du skal ikke trekkes i ansinnitet på grunn av at du har vært hjemme med barn. I så fall ville mange kvinner ha havnet lengre bak i køen i forbindelse med jobbtilsettinger. Mange som søker jobber har arbeidsforhold som er korte, potensielle arbeidsgivere kan naturligvis stille spørsmål ved hvorfor, men som regel er det fornuftige forklaringer som endring i livvsituasjon, flytting, utdanning osv.

Ser helt klart at det er vanskelig når man er midt mellom utdanningsløp og det å etablere seg i arbeidslivet. Som ung kvinne må man dessverre være litt egoist å tenke på seg selv også. Å få barn er en stor verdi for samfunnet, men tar man alt for mye hensyn så ofrer man mulighet til pensjonsopptjening, ansinnitet, jobberfaring med mer.

Eg ville sagt ja! Uten tvil. Søker også jobb for tiden (men har ifra før), hatt to veldig forskjellige opplevelser på intervju. Det ene stedet tror eg at de glatt kunne oversett at eg er gravid - kledde meg nok noe mer beskyttende den dagen etter dagen før, men likevel.....

Får du jobb - takk ja, du kan jo også si at du er gravid da, og foreslå at de gir nestemann på lista tilbud om vikarstilling mens du er borte [emoji6]
De kan ikke trekke tilbake tilbud pga du er gravid, og det trenger ikke bli veldig mye mer arbeid/utgifter når de likevel har hatt flere på intervju.

Tenk på deg selv.

Jeg ville tatt den! 1: Det ser sikkert bedre ut på CV'en din 2: Plutselig tar livet en vending, og studiene blir satt et par år på vent!

Takk for svar!

Utdanningen jeg skal ta videre gjør at jeg får andre jobber enn pedagogisk leder, men et godt poeng flere kommer med er jo at jeg vet jo ikke om det skjer noe som gjør at jeg blir å jobbe senere likevel.

Ikke så dumt å informere om graviditeten når man får eventuelle jobbtilbud. Det forenkler jo for arbeidsgiver vil jeg tro.

Synes dette er vanskelig, men kanskje man må/burde være litt egoistisk og gjøre det som er best for deg selv.

Jeg skjønner veldig godt hva du mener, men det strider jo faktisk mot lovverk å diskrimminere på grunn av svangerskap :)
Ja, det kreves mer av arbeidsgiver, men de har ikke lov å gi jobben til en annen om hun er best kvalifisert og eneste hindring er graviditet.

Syntes det høres lurt ut å gi beskjed dersom du får et jobbtilud :) Er det lov å ta opp slike samtaler uten at den andre vet det? :P Tenker bare at det hadde vært fint dersom de plutselig skulle ombestemt seg etter du har fortalt det i såfall x)

Jeg skjønner veldig godt hva du mener, men det strider jo faktisk mot lovverk å diskrimminere på grunn av svangerskap :)
Ja, det kreves mer av arbeidsgiver, men de har ikke lov å gi jobben til en annen om hun er best kvalifisert og eneste hindring er graviditet.

Syntes det høres lurt ut å gi beskjed dersom du får et jobbtilud :) Er det lov å ta opp slike samtaler uten at den andre vet det? :p Tenker bare at det hadde vært fint dersom de plutselig skulle ombestemt seg etter du har fortalt det i såfall x)

He he, det vet jeg ikke, men tenker at jeg vil nok vente til jeg har et skriftlig tilbud, for å være på den sikre siden og arbeidsgiver rett og slett ikke får mulighet til å bryte loven.

Jeg personlig ville nok aldri ha gjort det. Er veldig kjipt for arbeidsgiver. Skulle du ha hatt jobben etter permisjon ville situasjonen vært noe annet. Jeg skjønner det med penger altså, men de tar gjennomsnittet av de 3 siste mnd. I hovedsak for permisjonsgrunnlaget også.

Det er meg :)

Har du vært på intervju og startet prosessen? Det hadde iallefall vært umulig for meg å skjule magen på intervju nå..:P

Har du vært på intervju og startet prosessen? Det hadde iallefall vært umulig for meg å skjule magen på intervju nå..:p

Har ikke vært på noe formelt intervju, men vil tro det blir å foregå over Skype eller telefon om jeg skulle ha det, pga lang reisevei for intervju. Har enda mulighet til å skjule magen om det skulle bli nødvendig :p

Jeg personlig ville nok aldri ha gjort det. Er veldig kjipt for arbeidsgiver. Skulle du ha hatt jobben etter permisjon ville situasjonen vært noe annet. Jeg skjønner det med penger altså, men de tar gjennomsnittet av de 3 siste mnd. I hovedsak for permisjonsgrunnlaget også.

Det er meg :)
Kommer an på. Om en har fast lønn og får lønnsøkning rett før permisjon er det nye lønna de tar utgangspunkt i [emoji4] de kan iallefall velge å gjøre det.

Hva gjelder mage - etter to intervjuer på rappen forrige uke vil eg absolutt anbefale å skjule/dempe den i den grad det går (kan jo se ut som en er 3 eller 7 mnd på vei, avhengig av hvordan man kler seg - da tenker eg at 3 mnd er å foretrekke [emoji6]). Synd men sant. De brydde seg på privaten, men til kommune spilte det ingen rolle (sa de, der var det eg som tok opp tema, de ble nesten pinlig berørt da eg sa det [emoji14]).

Gi beskjed når du får skriftlig jobbtilbud, så kan de tilby vikariatet ditt til neste på lista fra intervjuprosessen.
Moralsk er det bittelitt tricky, men det kan være greit å være litt egoistisk også i slike situasjoner. Som mange andre påpeker så vet du ikke hvor du er i forhold til utdanning osv når du er ferdig med permisjon, kanskje noe skjer og du vil ha den jobben i ett år eller tre før du går videre?

Back
Topp