Ny jobb

liv1

Andre møte med forumet
Hei alle sammen. Fikk ny jobb før jeg ble gravid, og begynner i den om 2 mnd. Er nå 5 uker på vei. Har 6 mnd prøvetid, er det at jeg er gravid en grunn for de til å si meg opp ? Veldig bekymret for dette, da det er en jobb jeg veldig gjerne vil beholde :)
 
Hei alle sammen. Fikk ny jobb før jeg ble gravid, og begynner i den om 2 mnd. Er nå 5 uker på vei. Har 6 mnd prøvetid, er det at jeg er gravid en grunn for de til å si meg opp ? Veldig bekymret for dette, da det er en jobb jeg veldig gjerne vil beholde :)
Det er ikke lov å si noen opp fordi de er gravide :)
 
De har ikke lov å si deg opp av den grunn nei! Det er heller ikke lov å diskriminere noen i en ansettelsesprosess fordi de er gravide. Bare vær ærlig med dem når du er langt nok på vei til at du er komfortabel med å fortelle det!
Har selv nettopp ansatt noen som er gravid :)
 
Takk for svar snuppeluraa. ☺ kjenner jeg er litt nervøs for å starte i den nye jobben, og hvordan de vil reagere. Har jo 6 mnd prøvetid også, og må mest sannsynlig ut i permisjon etter 5 ☺ får håpe de tar det på en fin måte.
 
Jeg fikk også ny jobb for 4 mnd siden snart. Begynner 8 september. Da er jeg 11 uker på vei. Gruer meg til å fortelle på mandag at jeg er gravid. Men satser på det går bra :happy:
 
Jeg begynner også i ny jobb nå. Jeg gleder meg ikke veldig til å fortelle at jeg er gravid, tenker å gjøre det i uke 10-12 evt om det ikke er mulig å skjule lengre... :)
Jeg fikk jobben for over et år siden, men på grunn av fødsel og studier har jeg hatt permisjon. De hadde ikke lov å ansette noen andre enn meg siden jeg var mer kvalifisert, og den eneste grunnen var at jeg måtte ha permisjon ift baby ;)
 
Da er det flere enn meg som er i en sånn situasjon :) Godt å høre at jeg ikke er alene. Gruer meg litt til å fortelle det jeg og får håpe det går fint
 
Da er det flere enn meg som er i en sånn situasjon :) Godt å høre at jeg ikke er alene. Gruer meg litt til å fortelle det jeg og får håpe det går fint

Gruer meg også litt... Men det får bare gå....
 
Jeg har også startet i ny jobb denne måneden og gruer meg utrolig mye til å fortelle at jeg er gravid på jobben. Likevel så kan ikke livet settes på vent når man får ny jobb, og jeg tror de fleste arbeidsgivere er klar over risikoen for graviditet når de ansette kvinner i fruktbar alder. Heldigvis så har man et godt arbeidsvern når man er gravid :)
 
Jeg har jobbet på samme plass i tre år men fikk fast stilling i desember 2015, jeg er å bekymret for å fortelle det til sjefen.
Tror hun blir glad på mine vegne men likevel så får man jo litt dårlig samvittighet, jeg jobber i barnehage å syns det er trist å tenke på at det å går utover barna at jeg forsvinner.
Jeg har jo hatt disse barna siden de startet i barnehagen å har nå blitt med de til storbarn.
Har vært mye utskiftning av personale bortsett fra meg, men det må passe for meg å få barn å ikke jobb så det får bli som det blir:happy:
Gleder meg til å fortelle barna om lille i magen;)
 
Jobben min er kanskje ikke akkurat ny, 1. agust ble det 6 mnd og dermed ble jeg fast ansatt.

Mennnn det siste som sjefen sa under 2. gangs intervjuet var "Ja og du er hva 35 og har hvo mange barn?"
Og når svaret ble "to barn, 9 år og 3 år" ble han svært fornøyd, smilte og sa "bra" allt for mange ganger

Jeg opplevde det slik at mammapermission var noe som han ikke likte. Men det kan også være meg siden jeg visste da at så snart som jeg ble fast ansatt skulle vi prøve for 3.mann.

Altså da er jeg ikke spent for å si fra at jeg er gravid...

Vet dere hvis det er noen tidspunkt som det må være gjørt for
 
Jobben min er kanskje ikke akkurat ny, 1. agust ble det 6 mnd og dermed ble jeg fast ansatt.

Mennnn det siste som sjefen sa under 2. gangs intervjuet var "Ja og du er hva 35 og har hvo mange barn?"
Og når svaret ble "to barn, 9 år og 3 år" ble han svært fornøyd, smilte og sa "bra" allt for mange ganger

Jeg opplevde det slik at mammapermission var noe som han ikke likte. Men det kan også være meg siden jeg visste da at så snart som jeg ble fast ansatt skulle vi prøve for 3.mann.

Altså da er jeg ikke spent for å si fra at jeg er gravid...

Vet dere hvis det er noen tidspunkt som det må være gjørt for


Du er pliktig til å gi beskjed senest 3 mnd før du skal ut i permisjon. Men hadde det vært meg ville jeg hvertfall sagt det før jeg gjorde det offentlig, slik at ikke arbeidsgiver skulle få høre det fra noen andre. Best at det kommer fra en selv :) Men det er nå selvfølgelig opp til hver enkelt.
 
Du er pliktig til å gi beskjed senest 3 mnd før du skal ut i permisjon. Men hadde det vært meg ville jeg hvertfall sagt det før jeg gjorde det offentlig, slik at ikke arbeidsgiver skulle få høre det fra noen andre. Best at det kommer fra en selv :) Men det er nå selvfølgelig opp til hver enkelt.

Tusen takk for svaret! Det er ikke stor sjanse å det skulle komme fra annen en meg - men siden jeg er tynn tror jeg at det går ikke å vente til jeg er 6 mnd o_O
 
Tusen takk for svaret! Det er ikke stor sjanse å det skulle komme fra annen en meg - men siden jeg er tynn tror jeg at det går ikke å vente til jeg er 6 mnd o_O

Det er vel heller uvanlig å vente så lenge likevel. Er også greit mot arbeidsgiveren å si det tidligere slik at de har så god tid som mulig til å finne din vikar! Det er selvfølgelig oss og graviditeten vår som er viktigst her, men det er jo selvfølgelig ikke en drømmesituasjon for arbeidsgiver heller. Så om vi kan tenke på dem, hvorfor ikke :) Det blir nok ikke mindre nervepirrende om man venter likevel :)
 
Back
Topp