Ny jobb?

Missy

Glad i forumet
Hei :)

Er det noen som søker nye jobber nå når de er gravid?

Fortalte dere det på intervjuet el ei? Dersom dere fikk stilligen, hvordan gikk dere frem i forhold til graviditeten?

Ja, jeg søker... synes det er vanskelig! Tanken har vært å skjule det frem til evt kontraktsskriving. Men nå begynner det å haste! Noen mener man bør være "lojale" og være åpen om graviditeten med en gang i intervju. Hadde vært fint det, men da får man ikke jobben!

Du er ikke pliktig å si til sjefen at du er gravid før ca 3 mnd før du går ut i permisjon. Og man er ikke pliktig til å opplyse om dette under intervju. Men det er forskjellig hva folk gjør. Og arbeidsgiver har ikke lov til å la være å gi deg jobben fordi du er gravid, det skal da være som grunn at den som får jobben er bedre kvalifisert med tanke på utdannelse eller erfaring.

Takk for svar:)

Jeg søker også, det kom nemlig en perfekt stilling ut. Jeg kunne ikke la sjansen gå fra meg rett og slett. Synes det er veldig vanskelig, jeg valgte å ikke si noe under intervju. Jeg tenker det da kunne være lettere å finne en gyldig grunn for å ikke ansette meg.. Men dersom jeg får den, ville det føltes galt å ikke gi beskjed med en gang. For jeg begynner evt ikke før august... Huff.. Merker jeg tenker mye på dette.

Du sier ingenting Prikk?

Takk for mye god info missi12:)

Har nettopp søkt meg jobb eg også! Om e blir kalt inn til intervju, kommer eg ikke til å si noe! Er ikke pliktig til det før 3 mnd før permisjon!

Takk for svar:)

Jeg søker også, det kom nemlig en perfekt stilling ut. Jeg kunne ikke la sjansen gå fra meg rett og slett. Synes det er veldig vanskelig, jeg valgte å ikke si noe under intervju. Jeg tenker det da kunne være lettere å finne en gyldig grunn for å ikke ansette meg.. Men dersom jeg får den, ville det føltes galt å ikke gi beskjed med en gang. For jeg begynner evt ikke før august... Huff.. Merker jeg tenker mye på dette.

Du sier ingenting Prikk?

Takk for mye god info missi12:)
Usikker! Har ikke vært på intervju enda.. Har bl.a søkt på et langvarig vikariat med mulighet for fast ansettelse:rolleyes: Tor jeg må tøffe meg opp litt! En ting er at de ikke har lov til å diskriminere, problemet er at det er lite å gjøre hvis man faktisk blir det..

Jeg var i deres situasjon i første svangerskap. Jeg var helt i slutten av studiene, og skulle søke jobber. Jeg sa ikke noe, men hadde fått mage, så jeg tror de fleste mistenkte det. Jeg fikk ingen jobb, selv om jeg ikke hadde termin før 6mnd etterpå. Jeg endte opp med å ikke få jobbe i det hele tatt hele sommeren, og å ta haugevis med vikaroppdrag innen tung psykiatri for å få endene til å møtes. (Det føltes ikke trygt!) Jobbet helt frem til jeg måtte ta permisjon, men fikk ikke permisjonspenger fordi jeg ikke hadde jobbet fulle 6 måneder i løpet av de 10 siste. De regnet enkeltdager, og jeg manglet 2! Veldig irriterende å bare få engangsstønad når jeg hadde jobbet så mye jeg kunne ved siden av studiene gjennom hele studietiden. Jeg hadde både hus- og billån å betale på, så vi hadde det ganske stramt det første året som barnefamilie. Jeg anbefaler dere å bruke systemet og lovverket til deres fordel. Det er ment for å lette hverdagen til småbarnsfamilier, og vi har bidratt, og skal fortsette å bidra til at alle skal ha disse rettighetene når de skal bli foreldre! Ikke si noe. Selv om noen arbeidsgivere sikkert kan bli irriterte, ville de sannsynligvis ha gjort det samme i deres situasjon!

Eg er oppi denne situasjonen oxo. Var på slutten av studie-tiden i våres og har vel fram til nå søkt på nesten 20 jobber... Hadde søkt på jobber lenge før eg visste om graviditeten. Vart innkalla på jobbintervju i barnehage som tilkallingsvikar. Var hardt å ikke fortelle dette siden eg så å si er 3 månader på vei, men da hadde eg garantert blitt stryke av lista deiras trur eg.. Om 14 dagar skulle eg få svar på om eg får jobben eller ikkje. Syns som sagt det er vanskelig å holde dette igjen men eg har ingen sjans om å få jobb om eg seier noko.. Garantert :/

Prøver å få jobb jeg også, er ikke veldig lett... men må gjøre alt jeg kan for at barne som kommer får det best mulig :) Er ikke noe hyggelig å måtte gå å tenke på det økonomiske hele tiden.

Har vært på jobbintervju i dag, men er redd det blir for krevede som gravid og kvalme..
krysser fingrene og håper jeg for jobbe så lenge som mulig :) Har ikke nevn noe på at jeg venter barn, det synes jo ikke enda :)

Om ikke dere får noe fast er det viktig å få jobbet nå og da i alle fall (Samle nok dager!) Meld dere som ringevikar i barnehage eller noe. De har som oftest behov for noen som kan steppe inn både titt og ofte! Lykke til, jenter, jeg krysser fingrene for dere!

Takk for alle svar - nyttig!

Jeg har jobb, men har valgte å søke på en ny da det var en mulighet jeg ikke kunne la gå fra meg.. Er spent, venter på svar, men synes det er vanskelig og. Får følelsen av å "lure" de ved å ikke si noe, men i bunn og grunn er det meg selv jeg må tenke på!

Ja det er riktig at man må ha jobbet 6 av de 10 siste. Men hvis du har hatt perioder på mer enn 14 dager der du ikke har jobbet, så teller det ikke som en hel måned, og da regner de enkeltdager. De baserer seg på 5 dagers arbeidsuke, og jeg tror de regner 4 uker som en mnd. Det betyr at du må ha jobbet minst 120 enkeltdager for at du skal ha jobbet 6 av de 10 siste. Jeg er litt usikker, og det tror jeg NAV var også. Datteren min var blitt 7 mnd før jeg fikk endelig avslag, og da begynte jeg prosessen med å søke 3 mnd før termindato.... Så det er viktig å begynne i god tid dersom man ikke er i A4 situasjon. Det er et vanvittig komplisert regelverk!

Back
Topp