Ny jobb - og gravid

Line Albertine

Forelsket i forumet
Junibollene 2023
Jeg takket ja til ny jobb for en mnd siden, og har sagt opp hos gammel arbeidsgiver (som jeg jobbet oss i 10 år +). Kjenner dette stresser meg litt nå! Vi har prøvd å bli gravide i 1,5 år, så var så typisk at det skulle bli positiv test akkurat nå Kjenner jeg gruer meg virkelig til å fortelle dette til ny arbeidsgiver.. Den nye jobben er jeg hentet inn til i forhold til spesial kompetanse jeg har, så tror ikke det blir så lett for ny arbeidsgiver å få tak i noen andre heller! Andre i samme situasjon? Vet jo at de ikke har «lov» til å diskriminere pga graviditet, men føler dette blir litt dårlig førsteinntrykk Jeg jobber i industrien, med relativt få damer, så tror ikke alle sjefer der er like vant til gravide nyansatte som andre bransjer?

Off ja skjønner at du føler deg i en skvis der. Men du, tenk om det var en kollega av deg i den situasjonen. Du hadde vel støttet henne Det er lov å støtte deg sjølv

Mellom eg takka ja til ny jobb og faktisk begynte der rakk vi å få info om at vi burde begynne med ivf asap pga lav amh. Så min første arbeidsdag kunne eg pent fortelle ny sjef at eg ville vere borte fra jobb 2 dager grunnet ivf forsøk som forhåpentligvis endte i enda mer fravær pga svangerskap. Tok 2 forsøk men ho har støtta meg hele veien. Hjelper at ho er kvinne men likevel. Eg var også veldig påpasselig med å ta ansvar for oppgavene eg hadde og følge dei opp i forkant ved ev. fravær slik at det ikkje har gått særlig utover jobb til no. Men ja blir kjipt å måtte finne en erstatter om 8mnd Har så vidt rukket å jobbe 1 år da.

Uansett, arbeidsgiver er nok glad for å ha fått deg på laget! Du treng ikkje fortelle noe som helst før du må, og tenk på kor viktig nettopp dette er for deg vs denne lille jobbperioden du står i no. I det store og det heile betyr barnet/svangerskapet så mye mer og det er ditt ansvar no, så krev det som trengs, akkuratt som mannfolka alltid har gjort.

Jeg takket ja til ny jobb for en mnd siden, og har sagt opp hos gammel arbeidsgiver (som jeg jobbet oss i 10 år +). Kjenner dette stresser meg litt nå! Vi har prøvd å bli gravide i 1,5 år, så var så typisk at det skulle bli positiv test akkurat nå Kjenner jeg gruer meg virkelig til å fortelle dette til ny arbeidsgiver.. Den nye jobben er jeg hentet inn til i forhold til spesial kompetanse jeg har, så tror ikke det blir så lett for ny arbeidsgiver å få tak i noen andre heller! Andre i samme situasjon? Vet jo at de ikke har «lov» til å diskriminere pga graviditet, men føler dette blir litt dårlig førsteinntrykk Jeg jobber i industrien, med relativt få damer, så tror ikke alle sjefer der er like vant til gravide nyansatte som andre bransjer?
Hei du, ville bare si. Ikke stress og nyt graviditeten din. Du har forsøkt å bli det i 1,5 år. Tenk på den tiden da dere var prøvere, hvor mange tanker fikk du ikke? Jeg har venninne som var i samme situasjon som du var i. Det er ikke lov til å kaste ut noen pga dette eller å diskrimere noen. Du kan bli gravid når som helst. Folk blir gravide med p-piller til og med. Ikke stress, stress er ikke bra under graviditeten. Jeg har prøvd å bli gravid i ett år og har uforklarlig barnløshet. :( hadde jeg vært i din situasjon hadde jeg tenkt, nei! Jeg skal ikke stresse.

Hei du, ville bare si. Ikke stress og nyt graviditeten din. Du har forsøkt å bli det i 1,5 år. Tenk på den tiden da dere var prøvere, hvor mange tanker fikk du ikke? Jeg har venninne som var i samme situasjon som du var i. Det er ikke lov til å kaste ut noen pga dette eller å diskrimere noen. Du kan bli gravid når som helst. Folk blir gravide med p-piller til og med. Ikke stress, stress er ikke bra under graviditeten. Jeg har prøvd å bli gravid i ett år og har uforklarlig barnløshet. :( hadde jeg vært i din situasjon hadde jeg tenkt, nei! Jeg skal ikke stresse.
Forresten. Det gikk helt fint med min venninne. Det er utrolig mange som blir gravide i prøveperioden, og du må ikke fortelle med en gang. Ikke stress❤️ Var det forresten noe grunn til at det tok tid?

Tusen takk for fine ord, dere fikk meg faktisk til å føle meg bedre! Spiren er veldig ønsket etter lang prøveperiode og en SA, så håper det går bra med både baby og jobb! Tulla til sambo da jeg takket ja til den nye jobben, NÅ blir jeg sikkert gravid! Slo til den! Vi har tenkt å dele permisjonen ca i 2, så blir ikke sååå lenge borte heller da.

Forresten. Det gikk helt fint med min venninne. Det er utrolig mange som blir gravide i prøveperioden, og du må ikke fortelle med en gang. Ikke stress❤️ Var det forresten noe grunn til at det tok tid?
Usikker på hvorfor! Jeg har 2 barn fra tidligere forhold, der den ene ble til mens jeg fikk på p-piller, og nr 2 på første PP. Vi hadde en SA i August da. Skal egentlig starte utredning nå i neste mnd. Håper spiren sitter og at vi slipper den prosessen ☺️

Tusen takk for fine ord, dere fikk meg faktisk til å føle meg bedre! Spiren er veldig ønsket etter lang prøveperiode og en SA, så håper det går bra med både baby og jobb! Tulla til sambo da jeg takket ja til den nye jobben, NÅ blir jeg sikkert gravid! Slo til den! Vi har tenkt å dele permisjonen ca i 2, så blir ikke sååå lenge borte heller da.
Så bra at du føler deg bedre! be happy!

Hei! Jeg er i akkurat samme situasjon som deg. Ble gravid nå under oppsigelsestiden. Forrige barn brukte vi 6 år på, så trodde virkelig ikke at vi kom til å bli gravid på egenhånd så fort. Jeg kjenner på akkurat det samme stresset som du gjør.. Men vi må bare gjøre det beste ut av det tenker jeg:) Foreløpig er jeg fortsatt litt "negativ" og tenker at kanskje bekymringen ikke blir noe av, og at vi kanskje mister (håper jo selvfølgelig ikke det, for er et veldig ønsket barn!). Men jeg håper inderlig at jeg holder meg i form så jeg får gjort en god jobb i de månedene jeg er der før evt permisjon. Også får vi tenke litt sånn som de andre damene skriver:)

Jeg har selv begynt i ny jobb, og var plutselig helt uplanlagt gravid. Jeg kommer til å drøye et par mnd med å si det så jeg får «vist meg frem» på jobb, før jeg forteller det. Samtidig som at sjefen får god tid til å finne en erstatter :) Har du fortalt det til sjefen enda?

Samme her!

Riktignok ny stilling i samme selskap, men ny sjef, mye større ansvar og ikke minst forventninger om reise, tilgjengelighet ++..

Fikk positiv test kvelden før siste intervjuet. Prøvd i over 1år, og hadde tenkt å bestille legetime om det ikke klaffet nå..

Gruer meg til å fortelle, men kan jo ikke gjøre noe med det. Vil vente med å fortelle til vi har fortalt familien i begynnelsen av desember (er da ca u 13)..

Begynte også i ny jobb i august etter studieslutt i juni, gleder meg ikke akkurat til å si det til sjefen. Heldigvis var det greit planlagt, har termin i sommerferien (er lærer), så håper det hjelper

Forstår bekymringen din. Fikk vite at jeg var gravid første uka i ny jobb og har hatt mye dårlig samvittighet (har ikke fortalt enda, venter til u12). Uansett, du ble ansatt for en grunn, de ønsker nettopp deg! Spesielt du som da har en spesialkompetanse. De er bare glad for å ha deg. At du blir borte i svangerskapspermisjon betyr jo ikke at du ikke kommer tilbake. Prøv å tenk deg og ikke minst vær glad og ikke tråkk deg ned med kjipe tanker. Dere har prøvd lenge og alle ledere bør ha god kjennskap til at kvinner i fruktbar alder kan få barn og bli borte en periode <3

Jeg testet positivt 1 uke etter jeg signerte arbeidskontrakt. Måtte fortelle det til arbeidsgiver da jeg kaster opp ofte, og arbeidsgiver ble så glad på våre vegne. Hun skulle gjøre alt for å tilrettelegge og for å holde meg i jobben lengst mulig. Jeg er gravid med tvillinger, og jobber i matbutikk - så er mange tunge løft og mange timer på bena. Gikk over all forventning å fortelle det :-)

Back
Topp