Du bruker en utdatert nettleser. Det kan hende den ikke viser dette eller andre nettsteder riktig. Du bør oppgradere eller bruke et alternativ nettleser.
Hvis jeg begynner i ny jobb nå, hvordan blir det med ferie da. Jeg vet at jeg ikke får noe lønn, men har jeg rett på fri? Så nå at det var en ledig jobb fra 1 juli, kan jeg da si at jeg må ha ferie 3 uker fra slutten av juli?
Du har rett på ferie ja, men selvfølgelig ubetalt. Når det gjelder tidspunkt for ferien din så må du vel snakke med arbeidsgiver om det, og tilpasse deg de andre som jobber der - du kan ikke "kreve" å få ferien din i slutten av juli, men du kan jo ønske deg det. [:)]
Når ansettelse og oppstart er så seint på året som 1 juli, så bør arbeidsgiver regne med at den de ansetter har lagt ferieplaner og de aller fleste vil forsøke å etterkomme disse planene.
Når man har lagt planer, skal det meget vektige grunner til for at arbeidsgiver skal kreve at du går på jobb, og om de tvinger deg, må de faktisk betale det du taper på evt. planer som må avlyses, og de er nødt til å gi deg hele ferien på annet tidspunkt.
Men, arbeidsgiver har kontroll på ferien ja, de har bestemmelsesrett til en viss grad.