Ny jobb og ferie

nussnøff

Gift med forumet
VIP
Hvis jeg begynner i ny jobb nå, hvordan blir det med ferie da. Jeg vet at jeg ikke får noe lønn, men har jeg rett på fri? Så nå at det var en ledig jobb fra 1 juli, kan jeg da si at jeg må ha ferie 3 uker fra slutten av juli?

Du har rett på ferie ja, men selvfølgelig ubetalt. Når det gjelder tidspunkt for ferien din så må du vel snakke med arbeidsgiver om det, og tilpasse deg de andre som jobber der - du kan ikke "kreve" å få ferien din i slutten av juli, men du kan jo ønske deg det. [:)]

Problemet er jo at b.hage må ha svar innen fredag når de skal ha ferie der, så det blir jo litt vanskelig hvis jeg ikke kan få fri da.....[&:]

Alle som blir ansatt før 1. sept har rett på full ferie. Tidspunkt for uttak av ferie må avtales mellom arbeidstaker og arbeidsgiver.

ORIGINAL: Vugge

Mener det er sånn at om man begynner etter årsskifte så har man ikke rett på ferie?..

jo, men du har ikke rett på lønn..

jeg skal jobbe som ferievikar og har plotta inn datoer jeg må har ferie.. null problemo...

Når ansettelse og oppstart er så seint på året som 1 juli, så bør arbeidsgiver regne med at den de ansetter har lagt ferieplaner og de aller fleste vil forsøke å etterkomme disse planene.
Når man har lagt planer, skal det meget vektige grunner til for at arbeidsgiver skal kreve at du går på jobb, og om de tvinger deg, må de faktisk betale det du taper på evt. planer som må avlyses, og de er nødt til å gi deg hele ferien på annet tidspunkt.
Men, arbeidsgiver har kontroll på ferien ja, de har bestemmelsesrett til en viss grad.

Back
Topp