Ny jobb, når fortelle om graviditet? 17+0 idag

Desemberspire20

Ønske om en liten spire ❤️
Hei!

Jeg har fått meg ny jobb, og skal begynne i morgen (mandag 5.okt). De vet ikke at jeg er gravid, og gruer meg derfor veldig til å si dette. Når og hvordan skal jeg si det? Jeg har ikke såå mye mage enda, så de som ikke kjenner meg kan heller tenke seg til at jeg er litt chubby av natur, i stedet for gravid :p:p

Har noen vært eller er i samme situasjon? Eller bare har gode tips? Alt taes imot :D

Har du en Ok sjef? :) Jeg tror jeg ville ha fortalt det så fort som mulig :) det er vel bedre at de får høre det fra deg enn at de begynner å lure ettersom magen vokser?

Jeg begynte i ny jobb da jeg var ca 7 uker på vei. Grudde meg veldig til å fortelle det, så drøyde det til uke 14. Men sjefen tok det veldig fint! Hun hadde allerede hatt mistanke om det, og helt sikkert vurdert muligheten for at det sannsynlig ville skje i nærmeste fremtid allerede da jeg var til intervju, men som sjef tenker man jo mer langsiktig. Ønsker nok å ha deg der i lang tid fremover. Jeg synes det var veldig godt å få fortalt det :-) Ville fortalt det ganske snart hadde jeg vært deg, så får du litt mer ro i kroppen selv :-)

Jeg begynte å ny jobb da jeg var 8 uker og ventet til uke 13 med å fortelle, da hadde sjefen allerede sett det (fikk mage tidlig, er relativt smal og liten) og sa smilende at hun tenkte å vente med å spørre til jeg kom på eget insj :) jeg sa jeg hadde gruet meg til å fortelle det og sa også at det ikke var planlagt at skulle skje så fort da jeg svarte ja til jobben over et halvt år i forveien :) det ble mottatt veldig bra med bare gratulasjoner og papirer for permisjonssøknader osv :) glad jeg sa det da jeg gjorde, men ifølge arbeidsmiljøloven er man ikke pålagt å si ifra før 3 mnd før man skal ut i perm sånn egentlig. Innen da vil det jo for de fleste synes ganske godt da ;)

De har ikke lov til å spørre om graviditet eller ikke gi deg jobben grunnet graviditeten uansett, så strengt tatt er det ikke noe man bør føle på... men skjønner jo godt en gruer seg til å måtte ta perm nesten med en gang man starter! Har bare jobbet 7 mnd selv før jeg ba om perm, og sjefen sa det var helt forventet hehe.
Kan du ikke bare si det som det er...? :) Er det en OK sjef så tar hun det helt fint.

Jeg begynte i ny jobb da jeg var 12+1, og fortalte det til sjefen første dagen. Gruet meg og til å si det, selv om jeg ikke trodde det kom til å være et problem. Og akkurat som forventet ble jeg bare møtt med smil og gratulasjoner :)

Jeg syns det var godt å si det til sjefen med en gang. På den måten ble det sagt på mine premisser, i stedet for spekulasjoner og rykter på arbeidsplassen. Du må si det når du selv er klar for det :) Jeg er sikker på at det ikke blir noe problem ;)

Ville nok ha sagt i fra relativt fort, bare for at du selv skal slippe å gå med en liten klump i magen og grue deg til du skal si i fra. De har uansett ikke lov til å gjøre så veldig mye mer enn å godta det ;) Det går nok bra skal du se :)

Lykke til i ny jobb :)

Du må bare fortelle det når du føler deg klar for det :) mulig jeg hadde ventet til etter oul, siden det ikke er så lenge til du

Jeg begynte i ny jobb forrige torsdag ( er 16 + 2). Jeg fortalte det ved første mulighet. Syns permisjonen er nærme nok, så følte for å informere:)

Bedre å fortelle det selv, enn at folk begynner å lure. Du lan jo si det til sjefen din med en gang, også heller vente med resten til etter OUL.

Gratulerer uansett med ny jobb :happy:

De har ikke krav på å vite det. Men er kanskje greit å si det mtp tillitsforhold å sånn? Jeg fikk tilbud om en høyere stilling da jeg var 16 uker på vei. Følte jeg måtte fortelle det da, men det gikk greit! :-)

Back
Topp