Ny jobb i desmber - hva sier man til sjefen?

Bie88

Forelsket i forumet
Septemberhjertene 2018
Jeg sluttet i den forrige jobben min i høst fordi jeg ville jobbe nærmere hjemme og slippe å ta toget. Jeg fikk meg en ny jobb i nærmiljøet, starter 2. desember.

Problemet er at jeg, de første 3 mnd, skal jobbe som vikar, for så å gå over i fast stilling (uten prøvetid) etter dette. Jeg er redd for at de skal droppe meg i vikariatperioden hvis de finner ut at jeg er gravid. Da ved å si at jeg ikke passet inn eller funket som vikar hos dem, da blir det bare 2 ukers oppsigelsestid. De har jo selvfølgelig ikke lov til å sparke meg pga graviditeten, men de kan skylde på at jeg ikke passer inn el. lignende :(

Tanken var å vente lengst mulig med å si noe, men det kan jo oppfattes feil det også :confused1

Jeg takket ja til jobben for lenge siden, visste ikke at jeg var gravid før i forrige uke.

Noen som har opplevd noe lignende? Eller har noen tips?

Ingen lett situasjon :/ Hvor langt på vei er du?
Jeg ville kanskje bare vært ærlig å sagt ifra, det er jo bare å si at du ikke visste om dette før forrige uke. De har jo som du selv sier ikke lov til å si deg opp på grunn av svangerskap :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg hadde venta og sett det an. Noen sjefer er greit å si det til i en slik situasjon. Andre ikke. Dessverre så kan de finne andre årsaker på at de ikke vil ha deg der når det egentlig er graviditeten som er problemet. Du må jo ikke si noe før 3-4 mnd før fødsel. Men jeg ville ikke sagt det med en gang. Men heller venta til du er blitt litt kjent med dem :)

jeg hadde det sånn som du har det nå. er i jobb nå. å skal få vurdert forlengelse/ evt fast kontrakt nå i desember.. så jeg prøvde å holde det skjult... men det funka jo dårlig med ekstrem kvalme å oppkast å dehydrert. så jeg la alle korta på bordet. sa det som det var. å nå er de bare overlykkelige hvis de får lov til å ha meg 50% til permisjonstiden. for jeg har redusert sykmeldingen min fra 100 til 50. å de har tatt dette utrolig bra! jeg vet ikke om jeg får fast kontrakt fra desember. men jeg vet at jeg får lov til å jobbe så lenge jeg klarer! :)

men husk ; du er ikke pålagt å si noe til arbeidsgiver 3måneder før permisjon. å den eneste grunnen til at du er pålagt å si det er jo fordi arbeidgiver har krav på å få vite om man skal være i permisjon lengere enn 8 måneder eller hva det er.

Jeg sluttet i den forrige jobben min i høst fordi jeg ville jobbe nærmere hjemme og slippe å ta toget. Jeg fikk meg en ny jobb i nærmiljøet, starter 2. desember.

Problemet er at jeg, de første 3 mnd, skal jobbe som vikar, for så å gå over i fast stilling (uten prøvetid) etter dette. Jeg er redd for at de skal droppe meg i vikariatperioden hvis de finner ut at jeg er gravid. Da ved å si at jeg ikke passet inn eller funket som vikar hos dem, da blir det bare 2 ukers oppsigelsestid. De har jo selvfølgelig ikke lov til å sparke meg pga graviditeten, men de kan skylde på at jeg ikke passer inn el. lignende :(

Tanken var å vente lengst mulig med å si noe, men det kan jo oppfattes feil det også :confused1

Jeg takket ja til jobben for lenge siden, visste ikke at jeg var gravid før i forrige uke.

Noen som har opplevd noe lignende? Eller har noen tips?
Jeg hadde lagt alle kortene på bordet, og sagt at jeg hadde kvidd meg til å si det. Og at du ikke visste noenting da du takket ja. Og vise ærlighet skaper tillit. Tror sjefen din hadde blitt rimelig skeptisk til deg om du hadde holdt dette skjult til f.eks Februar/Mars ..

Jeg hadde ventet, lønner seg ikke å være ærlig i hverfall. Det var jeg og fikk ikke fast jobb pga graviditeten.

Ingen lett situasjon :/ Hvor langt på vei er du?
Jeg ville kanskje bare vært ærlig å sagt ifra, det er jo bare å si at du ikke visste om dette før forrige uke. De har jo som du selv sier ikke lov til å si deg opp på grunn av svangerskap :)

Jeg trodde jeg var 10 uker denne uken, beregnet ut fra siste menstruasjon. Men var på UL på mandag og da viste resultatet 6 +6. Men gynekologen var fortsatt ikke sikker, så skal tilbake om 9. desember. Så vet faktisk ikke o_O

Back
Topp