Ny jobb, gravid og sykemeldt...

Lady_Z

Termin 5.Juli 2015
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Vi prøver nå på 3. mann. Men dette tar tid, noe jeg ikke trodde... Midt i dette er jeg på jakt etter ny jobb. Da jeg av økonomiske årsaker trenger dette.
Men i mine to tidligere svangerskap har jeg vært svært dårlig fra uke 6. Sykemeldt hele svangerskapet. HG og kraftig bekkenløsning.
Mitt spørsmål er; hva om jeg nå får en jobb jeg har søkt på (oppstart 1.august), blir gravid og så sykemeldt.... og forblir sykemeldt når oppstart i nye jobben skulle vært. Er det mulig? Eller er der regler for sånn?

Du må ha jobba 4 uker før du har krav på sykepenger.

Jeg trodde det var 6 uker, men mulig jeg tar feil :-) du har ikke krav på å ta ut egenmelding heller før de 4 ukene har gått heller...

Du må ha jobba 4 uker før du har krav på sykepenger.

Trodde en kunne bruke sykemelding men ikke egenmelding???

Hvertfall sånn da jeg begynte i ny jobb ei gang og blei syk før jeg kunne bruke egenmelding. Fikk da sykemelding og betalt [emoji5] jobba i kommunen

Mener at så lenge du går direkte fra en jobb til en annen, så mister du ikke rettigheter på utbetaling fra nav (etter 17.dag), men egenmelding og arbeidsgiverperioden (første 16 dager) er det egne regler på

I utgangspunktet så er det vel 4 uker på sykepenger og 8 uker for egenemelding. Men som noen nevner over så kan du ha krav på sykepenger så lenge det ikke har vært opphold mellom jobbene :)

Man kan gå rett fra 100% sykemeldt i en jobb og til 100% sykemeldt i ny jobb så lenge man ikke har opphold mellom jobbene - akkurat som krølle har linket til. Jeg gjorde dette med nr 2 - sluttet i gammel jobb på en onsdag og begynte på ny jobb torsdagen dagen etter og gikk rett over i sykemelding. Egenmeldingsdager derimot må man opptjene seg nye rettigheter i ny jobb.

Man kan gå rett fra 100% sykemeldt i en jobb og til 100% sykemeldt i ny jobb så lenge man ikke har opphold mellom jobbene - akkurat som krølle har linket til. Jeg gjorde dette med nr 2 - sluttet i gammel jobb på en onsdag og begynte på ny jobb torsdagen dagen etter og gikk rett over i sykemelding. Egenmeldingsdager derimot må man opptjene seg nye rettigheter i ny jobb.
Oki, nå ble jeg litt lettere :) takk!

Hvordan tok forresten nye jobben det? Tenker om vi blir gravid neste PP. Da blir det januar termin. Så det vil si at jeg eventuelt ikke er i jobb før 1 1/2 år etter jeg skulle begynt... vanskelig dette. For når de lyser ut stilling for august nå lik som..

Hvordan tok forresten nye jobben det? Tenker om vi blir gravid neste PP. Da blir det januar termin. Så det vil si at jeg eventuelt ikke er i jobb før 1 1/2 år etter jeg skulle begynt... vanskelig dette. For når de lyser ut stilling for august nå lik som..

Den nye sjefen ble litt paff først, spesielt siden jeg fikk to tette barn og det ikke helt lå i kortene at ny graviditet skulle komne, og helt sikkert litt irritert (skulle begynne rett etter sommerferien og hun fikk vite det bare noen dager før hun gikk utgi ferie), men etter at hun fikk summet seg litt har det gått veldig fint. Hun er klar på at det å tilrettelegge ift graviditet og permisjon er hennes jobb som sjef.

Back
Topp