Ny jobb den 23 august og 4+4 - rettigheter?

Sol med liten spire

Andre møte med forumet
Starter ny jobb den 23 august, med 6 måneders prøveperiode. Jeg er prosjektleder i reklamebransjen :cat:

Det er jo uheldig mtp at jeg starter ny jobb, samtidig ansatte de en 30 år gammel dame med samboer, hus og hund..:oops:

Og jeg trodde seriøst ikke jeg skulle bli gravid så fort. o_O

Min plan er å si det så sent som mulig, bare så de rekker å se meg gjøre en god jobb først, mtp prøveperioden på 6 mnd..

Tanker? Synes det er ubehagelig, men akkurat nå overskygger all gleden dette:hello2:Heartbigred

Rent rettslig sett skal ikke graviditet ha påvirkning for ansettelse etter prøvetid. Man skal vel også ha en advarsel om at man står i fare for å bli sagt opp ila prøvetiden? Det er viktig å huske at i et langt perspektiv så er permisjonstiden forsvinnende liten. Eg fortalte det veldig tidlig i en nyansettelse (uke 6-7). Det hadde ingenting å si for prøveperioden.
Du må bare gjøre det som blir riktig for deg. Er du medlem i en fagforening? Kanskje noen der du kan kontakte - som har gode råd som er relevante for bransjen du jobber i. :)

Ja, jeg er medlem i HK så skal definitivt høre med dem. Men det er deilig å høre hva folk i lignende situasjoner mener og tenker!

Det kjennes så ukult å komme med nyheten som nyansatt :inpain:

Ja, jeg er medlem i HK så skal definitivt høre med dem. Men det er deilig å høre hva folk i lignende situasjoner mener og tenker!

Det kjennes så ukult å komme med nyheten som nyansatt :inpain:

Kjenner til følelsen selv - det ofte er en samtale man må kvinne seg opp til. Har vært nygravid to ganger jeg har startet i ny jobb. Begge gangene ble det godt mottatt. De vet jo at vi kommer plutselig (og sterkere tilbake). :happy090

I prøvetiden skal du ha advarsel om du står i fare for oppsigelse så si det så sent som mulig så blir det travelt for arbeidsgiver å kaste deg ut. Og de fleste ansetter for lengre tid enn 9 mnd som et svangerskap er

Jeg har nylig søkt på tre stillinger. Søknadsfristene går ut i disse dager, så jeg er veldig spent på om jeg blir kalt inn til intervju. Isåfall sier jeg ingenting om graviditeten, fordi jeg er redd for at det kan telle negativt. Jeg ville derimot sagt det relativt kort tid etter kontrakten er skrevet, slik at de kunne rekruttert vikar fra samme søkermasse.

Jeg har nylig søkt på tre stillinger. Søknadsfristene går ut i disse dager, så jeg er veldig spent på om jeg blir kalt inn til intervju. Isåfall sier jeg ingenting om graviditeten, fordi jeg er redd for at det kan telle negativt. Jeg ville derimot sagt det relativt kort tid etter kontrakten er skrevet, slik at de kunne rekruttert vikar fra samme søkermasse.

Helt enig med deg. Kommer ikke til å si det på intervju. Er det på vippen mellom to kandidater så er det lett å velge den som ikke er gravid...

Veldig mye gode poenger her!! Tuuusen takk:happy:

Planen nå er å si det etter uke 12, men så sent som mulig. Hhv i desember:bored:. Før det synes i alle fall hehe.

Jeg vil at de skal bli kjent med meg som meg, og ikke den gravide. I tillegg er det bedre om de ser at jeg er flink i jobben min før de begynner å stresse for å finne vikar hehe.

Back
Topp