Ny i denne verden, spørsmål om arbeidssituasjon etter innsett

Enkefalos

Forumet er livet
VIP
Assistert-jentene
Aprillykke 2017
Septemberbarna 2019
Oktoberlykke 2019
Hei! Jeg lister meg litt forsiktig inn her til dere. Vi har prøvd på førstemann siden september 2013 og har ikke fått til mer enn én graviditet som endte i SA i uke 12 i januar 14. Skal nå begynne på min tredje og siste pergokur, men gyn vil henvise oss til IVF med en gang, så jeg føler jeg hører litt til her også nå.

Jeg er veldig grønn på dette feltet, men har forsøkt å lese meg litt opp. Jeg har forstått det som at en del sykemelder seg fra uttak/innsett og til testing hvis de har en stressende jobb, men at det varierer litt, både fra lege til lege og selvfølgelig hva man selv vil, antar jeg. For min del hadde det nok ikke blitt nødvendig å sykemelde meg helt, men vi har røntgen og en god del kjemikalier på jobb som er farlige for gravide. Bør man holde seg unna den slags i den første tiden før man vet om man er gravid eller ikke? Eller får man beskjed om å leve helt som normalt? Jeg tenker at jeg ikke ønsker å utsette egget for mer fare enn høyst nødvendig, og etter IVF er det tross alt et _befruktet_ egg som er satt inn. Det er så nærme man kommer å være gravid det.. :p Eller er det bare tull å skulle gjøre det? Dette er langt frem i tid da selvfølgelig, men det er litt enklere å håndtere dette når man vet litt mer konkret hva man går til :)

Gleder meg til å bli kjent med dere alle og håper vi alle kan flytte herfra med spirer i magene våre :)

Du bør nok ta en prat med legen for å høre hva han mener. Normalt sett så får man 3-4 dager sykemelding fra egguttak. Utover det må man prate med sin fastlege for sykemelding.
Angående kjemikaljer så vil jeg vel tro at det hadde vært greit å holde seg unna de som kan være skadelig. Men kan jo være vanskelig å få til hvis de på jobben ikke vet noe om forsøket.
Dessverre så kunne jeg ikke gi deg noe godt svar, kanskje noen andre kan. Men legen er vel den som får siste ordet :)

Hei og velkommen hit! Håper du slipper å bli her lenge. Jeg ville aldri utsatt meg for slike ting i rugeperioden. Til det er denne prosessen for dyrebar for meg, for hard psykisk og fysisk, samt for kostbar både for oss og samfunnet. Dette mener jeg etter å ha vært igjennom mange forsøk da.. Man må jo selvfølgelig gjøre det man føler er rett for seg i sin unike situasjon:-) Jeg ville absolutt rådført meg med lege ang. kjemikalier! Tror ikke det er anbefalt.. Masse lykke til!

Takk for svar begge to :D Nei, jeg hadde nok ikke følt det riktig å håndtere slikt i en sånn situasjon. Alle på min arbeidsplass vet at vi prøver (jeg måtte jo si det da jeg var gravid for å slippe å håndtere de samme tingene) og vet at vi nærmer oss prøverør, så sånn sett blir det ikke noe problem å unngå det. :) Det er godt å høre at jeg ikke er hysterisk som tenker sånn.. :p

Hei! Jeg lister meg litt forsiktig inn her til dere. Vi har prøvd på førstemann siden september 2013 og har ikke fått til mer enn én graviditet som endte i SA i uke 12 i januar 14. Skal nå begynne på min tredje og siste pergokur, men gyn vil henvise oss til IVF med en gang, så jeg føler jeg hører litt til her også nå.

Jeg er veldig grønn på dette feltet, men har forsøkt å lese meg litt opp. Jeg har forstått det som at en del sykemelder seg fra uttak/innsett og til testing hvis de har en stressende jobb, men at det varierer litt, både fra lege til lege og selvfølgelig hva man selv vil, antar jeg. For min del hadde det nok ikke blitt nødvendig å sykemelde meg helt, men vi har røntgen og en god del kjemikalier på jobb som er farlige for gravide. Bør man holde seg unna den slags i den første tiden før man vet om man er gravid eller ikke? Eller får man beskjed om å leve helt som normalt? Jeg tenker at jeg ikke ønsker å utsette egget for mer fare enn høyst nødvendig, og etter IVF er det tross alt et _befruktet_ egg som er satt inn. Det er så nærme man kommer å være gravid det.. :p Eller er det bare tull å skulle gjøre det? Dette er langt frem i tid da selvfølglitt enklere å håndtere dette når man vet litt mer konkret hva man går til :)

Gleder meg til å bli kjent med dere alle og håper vi alle kan flytte herfra med spirer i magene våre :)
Velkommen i IVF-gjengen - det er en egen verden å sette seg inn i, men fantastisk at det finnes. Jeg var gjennom mitt første forsøk i desember der jeg ble gravid, men mistet min lille skatt i uke 9 i MA :(
Det er vanlig å være sykemeldt dagen for uttak og innsett, samt også mellomliggende dager. I rugeperioden trenger man strengt tatt ikke være sykemeldt, men det kommer jo litt an på hva slags jobb man har og hvordan man føler det selv. Jeg tok første forsøk privat og der var de veldig "liberale" på sykemelding og sa at det må du føle selv hva som er riktig for deg. Det er viktig at man skal ta vare på seg selv og ha det så bra man kan i denne perioden. Man skal også leve som om man er gravid - altså unngå alkohol, røyk, spekemat, tunge løft etc. Så dette med kjemikalier ville jeg definitivt snakket med legen om. Jeg valgte å være sykemeldt første uken av rugeperioden og brukte tiden til å ta vare på meg selv. Jeg har en jobb jeg fint kunne utført i forhold til innsettet, men trives ikke med jobben, det er masse stress og negativitet knyttet til jobben - så for meg ble det riktig å være hjemme (selv om dette ikke påvirker resultatet). Nå ble jo jeg gravid da, så jeg tror nok at jeg vil være sykemeldt ved neste prøverørsforsøk også.

Lykke til når din tid kommer!

Velkommen i IVF-gjengen - det er en egen verden å sette seg inn i, men fantastisk at det finnes. Jeg var gjennom mitt første forsøk i desember der jeg ble gravid, men mistet min lille skatt i uke 9 i MA :(
Det er vanlig å være sykemeldt dagen for uttak og innsett, samt også mellomliggende dager. I rugeperioden trenger man strengt tatt ikke være sykemeldt, men det kommer jo litt an på hva slags jobb man har og hvordan man føler det selv. Jeg tok første forsøk privat og der var de veldig "liberale" på sykemelding og sa at det må du føle selv hva som er riktig for deg. Det er viktig at man skal ta vare på seg selv og ha det så bra man kan i denne perioden. Man skal også leve som om man er gravid - altså unngå alkohol, røyk, spekemat, tunge løft etc. Så dette med kjemikalier ville jeg definitivt snakket med legen om. Jeg valgte å være sykemeldt første uken av rugeperioden og brukte tiden til å ta vare på meg selv. Jeg har en jobb jeg fint kunne utført i forhold til innsettet, men trives ikke med jobben, det er masse stress og negativitet knyttet til jobben - så for meg ble det riktig å være hjemme (selv om dette ikke påvirker resultatet). Nå ble jo jeg gravid da, så jeg tror nok at jeg vil være sykemeldt ved neste prøverørsforsøk også.

Lykke til når din tid kommer!
Uff, så leit å høre at du nettopp har mistet :( Har sett deg litt inne på Vi som har mistet :/ Det må nesten være enda verre å miste når man vet man trenger hjelp for å få den til å sitte igjen. Klem til deg! <3

Jeg har en tidvis svært stressende jobb, så jeg får nok se an sykemelding i forhold til hvor stort trøkk det er akkurat da. Det varierer nemlig litt. Men hvis det er slik at man skal leve som gravid, er det jo veldig greit å avgjøre om man skal holde seg unna røntgen og diverse kjemikalier - ingen tvil om at jeg lar være da :)

Uff, så leit å høre at du nettopp har mistet :( Har sett deg litt inne på Vi som har mistet :/ Det må nesten være enda verre å miste når man vet man trenger hjelp for å få den til å sitte igjen. Klem til deg! <3

Jeg har en tidvis svært stressende jobb, så jeg får nok se an sykemelding i forhold til hvor stort trøkk det er akkurat da. Det varierer nemlig litt. Men hvis det er slik at man skal leve som gravid, er det jo veldig greit å avgjøre om man skal holde seg unna røntgen og diverse kjemikalier - ingen tvil om at jeg lar være da :)
Det er helt forferdelig:( Hater at jeg ikke kan bli gravid på egen hånd. Er jo prisgitt legene og når det er ledig tid. Synes ikke jeg fortjente miste i tillegg :*(

Hvis egget fester seg er man jo gravid fra ganske kort tid ut i rugetiden. Du får se det an. Jeg er i hvert fall ikke i tvil - jeg tar ingen sjanser når det ikke er nødvendig.

Det er helt forferdelig:( Hater at jeg ikke kan bli gravid på egen hånd. Er jo prisgitt legene og når det er ledig tid. Synes ikke jeg fortjente miste i tillegg :*(

Hvis egget fester seg er man jo gravid fra ganske kort tid ut i rugetiden. Du får se det an. Jeg er i hvert fall ikke i tvil - jeg tar ingen sjanser når det ikke er nødvendig.
Det kan jeg skjønne. Forstod det som at du ble gravid på første forsøk? Da er det vel kanskje gode sjanser for at det klaffer fort igjen? Sikkert en fattig trøst. Det er selvfølgelig frustrerende å ikke kunne bestemme selv når neste forsøk er :( Sender deg enda en klem! ♡

Det trengs ikke å se an egentlig. Jeg er allerede forsiktig med kjemikalier i dpo og kommer ikke til å risikere noe hvis vi ender opp med prøverør. Det er forsøkene for kostbare til. Jeg ville egentlig bare høre om jeg var på ville veier ved å tenke slik, men det er godt å høre at jeg ikke er det :)

Håper vi begge får en spire som sitter til termin på den ene eller den andre måten snart! Lykke til! :)

Det kan jeg skjønne. Forstod det som at du ble gravid på første forsøk? Da er det vel kanskje gode sjanser for at det klaffer fort igjen? Sikkert en fattig trøst. Det er selvfølgelig frustrerende å ikke kunne bestemme selv når neste forsøk er :( Sender deg enda en klem! ♡

Det trengs ikke å se an egentlig. Jeg er allerede forsiktig med kjemikalier i dpo og kommer ikke til å risikere noe hvis vi ender opp med prøverør. Det er forsøkene for kostbare til. Jeg ville egentlig bare høre om jeg var på ville veier ved å tenke slik, men det er godt å høre at jeg ikke er det :)

Håper vi begge får en spire som sitter til termin på den ene eller den andre måten snart! Lykke til! :)
Ja, jeg ble gravid på første forsøk, så det er vel et godt tegn forhåpentligvis. At jeg lett blir gravid. Har tette eggledere så sånn sett er problemet "enkelt" å løse. Men har problemer med å tenke positivt nå så angsten for å ikke lykkes overmanner meg. Håper jeg klarer tenke positivt igjen.

Nei, du er ikke på ville veier i det hele tatt. Som du sier er et forsøk så kostbart og viktig at jobb blir en bagatell til sammenligning.

Ja, jeg håper 2015 er vårt år!! Håpet er viktig å holde på. Lykke til du også!!:)

Velkommen til assistert snupp :) gode spørsmål du har :) følger med og spent på svar og meninger :)

Back
Topp