Ny her og ny i Norge

Amrinar83

Andre møte med forumet
Hei, eg har nettop funnet ut å eg er gravid, tredje barn. :) Er ca 4v5d på veg. Men eg har aldri vore gravid i Norge før, kommer fra Island. Er det vanligt å gå til gyn på UL før første time i svangerskapskontroll? Eg har alltid gjort det før men er litt usikker kors det er her :)

Beklager hvis eg skriver litt feil her og der ;)

Gratulerer! :-) Noen går til privat tidlig ultralyd før første svangerskapskontroll. Man får ikke dette dekket med mindre man har spesiell grunn til det. Vanlig ultralyd er i uke 18/19. Om du ikke har noen spesiell grunn til å følges opp mer enn normalt, er første legekontroll ca uke 10. Denne ringer du og avtaler med fastlegen din :-)

Hei hei! Å velkommen til Norge og til Bv :) å Gratulere med baby i magen :) selv har jeg funnet ut i dag at jeg er gravid, så er også ny på dette forumet :) Det er snart 12 år siden jeg var gravid, så det kan hende at ting har endret seg siden da i forhold til oppfølging under svangerskapet. Men når jeg gikk gravid, hadde jeg time hos min fastlege først. Da var d GU, å diverse blodprøver. Å deretter kontroll hos jordmor. Men i min kommune ble vi uten jordmor etter noen måneder ut i svangerskapet, så derfor hadde jeg oppfølging av legen min. Men mulig noen andre her inne har andre erfaringer :)
UL er i uke 18-19, å det skjer på offentlige sykehus :)
Er du fra Island? Du skriver jo godt norsk i hverfall :)

Gratulerer så mye! og Velkommen både her på BV og til Norge :)

Hei og velkommen, både til Norge og til BV :) Og gratulerer med spire i magen.

Ser at du allerede har fått flere gode svar her :) Tror fastleger opererer litt forskjellig. Noen tar GU (gynekologisk undersøkelse) og noen gjør det ikke. De 2 jeg har hatt når jeg har vært gravid har tatt GU.

Gratulerer så masse og velkommen til NORGE og HER:D:D

Vel vil ikke si det er vanlig å ta en UL før førte svangerskapskontroll, men det er mange her som ønsker det bare for å få en slags bekreftelse på at det er noe der før første kontroll :) Det er jo veldig lenge å vente på første kontroll. Også er det mange som har opplevd å miste og som rett å slett ønsker å se til at alt står bra til :)

Tusen takk for gode svar! :D Tror eg lar være denne gongen og gå på UL før. Er meir sikker denne gongen en med dei to første :) Tror å jordmor har meste parten av svangerskapskontrollen her som eg bor, det er eg også vant til fra Island. Der går man kun til lege hvis noke er galt. Har i allefall ikkje lyst på GU av fastlegen min fordi eg jobber av og til i lag med henne!

Tusen takk for gode svar! :D Tror eg lar være denne gongen og gå på UL før. Er meir sikker denne gongen en med dei to første :) Tror å jordmor har meste parten av svangerskapskontrollen her som eg bor, det er eg også vant til fra Island. Der går man kun til lege hvis noke er galt. Har i allefall ikkje lyst på GU av fastlegen min fordi eg jobber av og til i lag med henne!
Jeg tror man velger litt selv om man vil gå til lege eller jordmor. Litt hipp som happ :)

Gratulerer og velkommen hit til oss junijentene:)

Back
Topp