Ny-gravide...

Hei på dere! Og gratulerer til alle[:D]

Jeg tok en test hos legen da jeg var 5 uker på vei og fikk høre at jeg skulle komme til første kontroll i uke 12 (sent, eller??). Ser det er flere her som har fått time tidligere, så jeg lurer på hva som er vanlig...

Hadde masse spørsmål om mat og levevaner, men legen sa bare at hvis jeg tok folat kunne jeg bare leve som før. Jammen godt jeg hadde erfarne venninner som ba meg ligge unna myke oster, ferskvannsfisk osv. I tillegg ga legen helt andre svar på mine spørsmål enn hva jeg finner når jeg leser i bøker og her i forumet... Er det flere som har fått ulike svar på hva som er bra/ikke bra eller vanlig/uvanlig i et svangerskap? 
Lurer på om jeg vil gå til jordmor i stedet så jeg kan føle meg litt tryggere på at svarene blir riktige.

Heldigvis hadde jeg tilfeldigvis time for celleprøve, og hun jeg var hos tok en ultralyd så jeg fikk se knøttet. Det var i uke 7. Ble helt rørt! Det var veldig betryggende å høre at det så normalt ut...

Forøvrig har formen vært grei. Litt svimmel og kvalm helt i førsten. Nå er jeg bare trøtt hele tiden, men ellers bra.

Får vel prøve å legge meg igjen - ble en sen kveld, dette.

Klem

hei!!
Jeg skal til jordmor når jeg er i uke 14.. Blir spennende, håper at jeg får høre hjertelyden... så det er bare to uker igjen...[:D]

jeg merket det allerede den dagen jeg skulle hatt mensen, men ventet nesten en uke før jeg testet. Gjorde sånn med førstemann også, så vi fant ut at da kunne vi vente en uke denne gangen også.
Fikk legetime en uke etter testen, altsa første kontrollen. 8 februar hadde jeg andre sv.kontroll hos gynekolog med innvendig UL. Helt sykt å se den lille "reka" og se hjertet slå som en liten punktum på skjermen.

skal til samtale med jordmor på sykehuset ikveld, går visst på ønsker ang. fødsel og slikt. Litt tidlig kanksje, men pytt sann skader ikke å møte opp. Hadde ikke slik oppfølging forrige sv.skap så er positivt innstillt.
Og i begynnelsen av mars skal jeg ha min første time hos jordmor som jeg skal gå hos under hele svangerskapet. Har hørt bare positive ting om henne, så det gleder jeg meg til. Gynekologen ville egentlig at jeg skulle til jordmor 3 uker etter at jeg hadde vært hos ham, men midt på dagen timer passer ikke arbeidstiden min. Vi er 4 gravide på jobben, så vi må prøve å få timer utenom arbeidstida, så godt det lar seg gjøre

Oppdatering herfra også da.... 5 uker etter sist jeg skrev her[:D]

Har fått mage, men jeg tror bare at det er musklene som har blitt "slappe" for jeg klarer ikke å trekke den inn lenger... Sliter fremdeles med hodepine og trøtthet, og de vonde puppene, men har i alle fall sluppet unna kvalmen. Har hatt 5-6 dager med kvalme, men har ikke kastet opp heldigvis.

Har vært hos jordmor (uke 7), og det var veldig hyggelig - og så stolt jeg var når jeg fikk "helsekort for gravide"! Neste time er hos lege, i uke 11, og så er det til jordmor igjen for å høre hjertelyd i uke 15[:D]. Har også fått innkalling til UL på sykehuset i uke 18, og det gleder jeg meg masse til.

Har fortalt om svangerskapet til litt flere nå - søsknene og foreldrene våre er innvidd, pluss noen få venner. Fant ut at vi ville dele gleden med dem, og om ting skal gå galt så vil vi jo snakke med dem om det også....

Lever i en lykkerus om dagen - så ufattelig stort det er å være gravid! Gleder meg til de neste 30+ ukene![:)]

Back
Topp