Ny forskning på hyperemesis

MotherOfDragons

Elsker forumet
Stjerneskuddene 2024
Skuddårsspirene 2024
Hei!

Noen som har fått med seg de nyeste resultatene av hg-forskningen? :bookworm:

De mener at de har funnet ut årsaken til at noen blir så ekstremt dårlige i svangerskapet og mener det kan enten dempe eller fjerne symptomene helt dersom man tar en form for diabetesmedisin i forkant av svangerskapet.

Kilder:



Noen som er rammet av HG som har snakket med dette hos legen sin??:anyone
 
Som det står i studien «hvis du har lite før graviditet blir du mer påvirket». Husker vi lærte om dette da jeg studerte, og min tanke gikk til hvordan øke gdf15 FØR graviditet for å minske kvalme. Ketose er en måte. Jeg var i ketose da jeg ble gravid første gang, ble litt kvalm, men ikke helt galt. Denne gangen var jeg ikke i ketose, ble kjempekvalm selv med firedobbel dose med Xenovea. Selvsagt, er ikke «bevis» for noe, men syntes det var interessant.
 
Jeg hadde hyperemesis i forrige svangerskap. Får i samråd med min gynekolog skrevet ut Metformin (diabetesmedisin) som jeg tar nå i forkant av en eventuell graviditet for å se om vi kan forebygge ny runde med hyperemesis. Nå er det ikke sikkert jeg får til å bli gravid igjen, men er veldig spent på om det kommer til å ha effekt dersom jeg blir det
 
Jeg hadde hyperemesis i forrige svangerskap. Får i samråd med min gynekolog skrevet ut Metformin (diabetesmedisin) som jeg tar nå i forkant av en eventuell graviditet for å se om vi kan forebygge ny runde med hyperemesis. Nå er det ikke sikkert jeg får til å bli gravid igjen, men er veldig spent på om det kommer til å ha effekt dersom jeg blir det
Nei så spennende! Har legetime 18. juni og skal spørre om det samme :happy:
 
Etter å ha sett denne tråden har jeg bedt om det samme fra fertilitetsklinikken min (skal i gang med IVF søkenforsøk etterhvert), men de var ikke enige med å forsøke Metformin :( har satt opp time med fastlegen og, men har ikke tro på at hun vil skrive ut heller. Verdt et forsøk i alle fall, for HG i forrige svangerskap var helt forferdelig. Ingen anelse om hvordan det skal gå hvis jeg får det nå også med en 3åring i full fart. Har ikke gyn lenger da hun har pensjonert seg. Kanskje mulig å få via privat lege? Noen som har prøvd det?
 
Etter å ha sett denne tråden har jeg bedt om det samme fra fertilitetsklinikken min (skal i gang med IVF søkenforsøk etterhvert), men de var ikke enige med å forsøke Metformin :( har satt opp time med fastlegen og, men har ikke tro på at hun vil skrive ut heller. Verdt et forsøk i alle fall, for HG i forrige svangerskap var helt forferdelig. Ingen anelse om hvordan det skal gå hvis jeg får det nå også med en 3åring i full fart. Har ikke gyn lenger da hun har pensjonert seg. Kanskje mulig å få via privat lege? Noen som har prøvd det?
Bare et spm, har du partner eller spermdonor? Hvis du bruker donor er delt anbefalt å bytte, da det kan være mismatch mellom deg og han, en slags allergi mot hans dna, som gir hg. Kjenner flere som har hatt alvorlig hg med en partner men ikke med neste eller som ikke hadde først, men fikk med neste partner.
 
Bare et spm, har du partner eller spermdonor? Hvis du bruker donor er delt anbefalt å bytte, da det kan være mismatch mellom deg og han, en slags allergi mot hans dna, som gir hg. Kjenner flere som har hatt alvorlig hg med en partner men ikke med neste eller som ikke hadde først, men fikk med neste partner.
Det er med partner, så ikke aktuelt å bytte sperm :smiley-ashamed004 Han har gjort endringer i livsstil da, og begynt å ta div kosttilskudd i håp om at det skal hjelpe.
 
Etter å ha sett denne tråden har jeg bedt om det samme fra fertilitetsklinikken min (skal i gang med IVF søkenforsøk etterhvert), men de var ikke enige med å forsøke Metformin :( har satt opp time med fastlegen og, men har ikke tro på at hun vil skrive ut heller. Verdt et forsøk i alle fall, for HG i forrige svangerskap var helt forferdelig. Ingen anelse om hvordan det skal gå hvis jeg får det nå også med en 3åring i full fart. Har ikke gyn lenger da hun har pensjonert seg. Kanskje mulig å få via privat lege? Noen som har prøvd det?
Det er via privat gynekolog på fertilitetsklinikk jeg har fått det. Har vært fulgt opp av han sporadisk over lengre tid og sendte han en melding i portalen og la ved forskningsartikkel om dette og spurte om jeg kunne få prøve det ut. Han gikk da med på å skrive ut, men poengterte at det var eksperimentelt og ikke etter anbefaling fra helsemyndighetene.
 
Vet at jeg er bare 1 tilfelle men jeg har stått på metformin både før svangerskapet og nå (selv om vi mistet i uke 7) og har hatt mye kvalme allerede fra uke 5. Men kan hende at jeg står på lavere dose enn det som kan ha effekt.
 
Det er via privat gynekolog på fertilitetsklinikk jeg har fått det. Har vært fulgt opp av han sporadisk over lengre tid og sendte han en melding i portalen og la ved forskningsartikkel om dette og spurte om jeg kunne få prøve det ut. Han gikk da med på å skrive ut, men poengterte at det var eksperimentelt og ikke etter anbefaling fra helsemyndighetene.
Skjønner, takk for svar! Får bare være forberedt på et nei og kvalmestillende med sykemelding under svangerskapet da :smiley-ashamed004 håper det funker for deg!

Vet at jeg er bare 1 tilfelle men jeg har stått på metformin både før svangerskapet og nå (selv om vi mistet i uke 7) og har hatt mye kvalme allerede fra uke 5. Men kan hende at jeg står på lavere dose enn det som kan ha effekt.
Har sett en Dansk studie som ikke hadde sterke antydninger til at Metformin funker også. Kan jo være derfor det ikke er anbefalt i Norge enda.
 
Vet at jeg er bare 1 tilfelle men jeg har stått på metformin både før svangerskapet og nå (selv om vi mistet i uke 7) og har hatt mye kvalme allerede fra uke 5. Men kan hende at jeg står på lavere dose enn det som kan ha effekt.
Leit å høre at du mistet :Heartred
Hvor stor dose tok du? I den mye omtalte studien som tok for seg akkurat dette med Metformin for seg gikk de vel på 2000 mg, altså fire tabletter med gradvis opptrapping. Jeg går på 1500 da jeg ikke har klart å trappe opp helt til 2000 da det har gitt for mye kvalmeplager. Planen er også å slutte på det ved oppnådd graviditet.
 
Leit å høre at du mistet :Heartred
Hvor stor dose tok du? I den mye omtalte studien som tok for seg akkurat dette med Metformin for seg gikk de vel på 2000 mg, altså fire tabletter med gradvis opptrapping. Jeg går på 1500 da jeg ikke har klart å trappe opp helt til 2000 da det har gitt for mye kvalmeplager. Planen er også å slutte på det ved oppnådd graviditet.
Jeg går på 1000, i perioder 1500, er som deg og ikke klarer å gå opp uten å slutte å spise pga kvalme og mageproblemer :( ❤️
 
Back
Topp