Ny foreldrepenge beregning regel?!

Tiemi

Flørter med forumet
Vært på møte på NAV og fått beskjed om at det er ikke lenger 6 av 10 mnd som gjelder! Nå er det kun lønningen du har den mnd før du går ut i permisjon som gjelder?! Det passa ikke meg veldig bra hvertfall... :/

Vet du om det gjelder for ALLE? De som er helt eller delvis arbeidsledige og? For de finnes det et eget punkt på nettsidene. Jeg går på korte vikariater og har f eks akkurat nå 3 uker der jeg er arbeidsledig mellom 2 vikariater...

"For gravide kvinner som helt eller delvis er arbeidsledige og mottar dagpenger, kan grunnlaget for beregningen av foreldrepengene fastsettes etter inntekten i de beste seks månedene av de siste ti månedene før stønadsperioden starter dersom det er mest gunstig." Dette står på NAV sine nettsider. 

Jeg vil jo helst beregne fra de 6 beste mnd dersom jeg skulle vær så uheldig og gå ledig siste mnd før permisjon !

fant dette

"Hva kan du få?
Er du arbeidstaker, beregnes foreldrepengene som hovedregel etter inntekten du har når du går ut i permisjon. NAV vil likevel gjøre en konkret vurdering i hver enkelt sak."

Er vel slik det har vært hele tiden.. ved ikke fast ansettelse teller de 6 av 10 siste mnd og ved fast ansettelse tar de utgangspunkt i hva du har av lønn.

I mitt Tilfelde hørtes det ikke ut som om de gjorde noe vurdering men.. For jeg har inntekt akkurat 6 av 10 mnd, men ikke de 4 siste innenfor de 10 mnd. Og da fikk jeg beskjed om at jeg ikke kom til å få noe. Når det er sagt så er mitt nav kontor litt på jordet, så jeg skal ringe hovedkontoret og høre..

Jeg måtte krangle meg til å få bergenet penger fra de 6 beste av de 10 siste mnd sist (fordi jeg tok ut ferie siste mnd før permisjonen min startet). Dette var i 2009.

Back
Topp